Americké úřady vyslyšely volání politiků i části veřejnosti a v nadcházejících měsících s velkou pravděpodobností zahájí antimonopolní vyšetřování velkých technologických společností, konkrétně Googlu (Alphabet), Facebooku, Amazonu a Applu. A to se samozřejmě nelíbí jejich představitelům, kteří začínají opatrně vysvětlovat, proč snahy o jejich rozbití na menší části nejsou dobrý nápad.
Minulý týden proběhlo v Kongresu první slyšení, které řešilo, zda zmíněné technologické firmy nepotlačují konkurenci a nepoškozují tím zákazníky. Souběžně s tím představil šéf antitrustového oddělení amerického ministerstva spravedlnosti Makan Delrahim při projevu v Izraeli svou strategii regulace technologických obrů, a aby toho nebylo málo, Federální obchodní komise se prokazatelně připravuje na vyšetřování Facebooku a Amazonu.
„Myslím si, že je to hodně špatný nápad,“ řekl k sílícímu tlaku na to, aby se big tech společnosti rozdělily na menší části, Adam Mosseri, šéf Facebookem vlastněného Instagramu.
Mosseri byl jedním z několika výkonných představitelů Googlu, Facebooku a Amazonu, kteří o možné regulaci svých firem mluvili na konferenci Code, kterou uspořádala společnost Vox Media ve Scottsdalu v Arizoně. Ode všech tam zazněl víceméně stejný argument, že rozdělení jejich společností by mělo zejména negativní dopad na uživatele.
Susan Wojcicki, CEO YouTube, které spadá pod Google, během svého vystoupení přiznala, že neví, co by se s její společností dělo, kdyby se musela od své matky oddělit. Dodala ale, že právě využívání technologií Googlu umožňuje YouTube hodnotit a doporučovat uživatelům obsah.
„To, že máme k dispozici jeho prostředky, nám dovoluje budovat produkty, které jsou na světové úrovni, a jsou tak schopné tohle všechno zvládnout,“ nechala se slyšet Wojcicki poté, co strávila většinu času vysvětlováním, jak se YouTube staví k problémům s usměrňováním obsahu a bezpečností, s nimiž se minulý rok potýkal.
Mosseri varoval, že rozchod Instagramu a Facebooku by mohl snížit schopnost jeho firmy bojovat se snahami o ovlivňování voleb a s projevy nenávisti, což jsou zase největší současné problémy Facebooku: „Jestli vám jde o to, zachovat před volbami svobodné prostředí, jestli se snažíte řešit obsahové věci, jako je hate speech, a rozdělíte nás, pak vytvoříte výrazně těžší podmínky – zejména pro nás v Instagramu – pro to, abychom naše uživatele udrželi v bezpečí. Ve Facebooku na potlačování těchto neduhů teď pracuje víc lidí, než kolik nás je v celém Instagramu.“
Oba tyto argumenty pracují s předpokladem, že po obsahové a bezpečnostní stránce by si firmy po oddělení od svých matek a jejich prostředků pohoršily. Podle Makana Delrahima je ale naopak právě nedostatek konkurence tím důvodem, který snižuje kvalitu. Pokud se v nějakém odvětví pohybuje více společností, znamená to, že každá musí bojovat o to, aby co nejvíce naplnila očekávání a požadavky svých uživatelů, míní šéf antitrustového oddělení ministerstva spravedlnosti.
V podobném duchu jako Wojcicki a Mosseri mluvil na arizonské konferenci i šéf cloudových společností Amazonu Andy Jassy. Vynucování si, aby se cloudová divize Amazon Web Services oddělila od obchodní části impéria Jeffa Bezose, by podle něj bylo „rozptýlením“, které by pouze poškodilo zákazníky.
„Jsem přesvědčen, že naši klienti nechtějí, aby se z nás stal vedlejší produkt, protože od nás očekávají špičkové, bezpečné a bezchybně fungující služby, které jim poskytujeme v současnosti,“ prohlásil Jassy. Zabývat se analýzami nebo budovat nové HR systémy by podle něj zbytečně odvádělo pozornost a energii od toho skutečně důležitého.
Zatímco publikum v Arizoně tyto argumenty většinou přijalo, ve Washingtonu to big tech tak snadné mít nebudou. Nepřátele mají mezi představiteli republikánů i demokratů a uchazeči o prezidentský úřad ve volbách v roce 2020 Elizabeth Warren nebo Bernie Sanders si na rozbití jejich dominance zčásti postavili svou rozbíhající se kampaň.
Před úřady a politiky je ale pořád dlouhá cesta. Zákonodárci mají naplánovaná slyšení a šetření na nadcházejících 18 měsíců. A ačkoli se ministerstvo spravedlnosti otevřeně zabývá poměry v Googlu a Applu a Federální obchodní komise řeší Facebook a Amazon, ani jedna z institucí zatím oficiální vyšetřování nezahájila.