Objedou celou Francii a v 21 etapách překonají přes 3,5 tisíce kilometrů. Zavítají do tří okolních států a na 28 vrcholů. Chris Froome zase (tedy aspoň podle předpokladů) vyhraje a Slovák Sagan se bude prát o zelený trikot nejlepšího spurtera. To se o 103. Tour de France ví a s různými obměnami je to tradiční scénář. Jednu novinku ale závod, který v sobotu odstartuje u opatství Mont-Saint-Michel, má – technologii v boji proti technologiím.
Byla to tenkrát komická scéna: závod Paříž–Roubaix, to slavné peklo na dlažebních kostkách, švýcarský obr Fabian Cancellara se hnal v úniku za vítězstvím a za zády si vezl Belgičana Leukemanse. Ten ale na dalším kostkovém úseku v návalu zoufalství a vyčerpání jen máchl rukou: Tak si jeď.
Cancellara vyhrál, jenže jeho triumf cosi kalilo. Začali ho obviňovat, že měl v rámu kola ukrytý motor, který mu přidával na rychlosti a který zapínal tlačítkem na řídítkách. Jak jinak než s motorem by mohl tak snadno všem ostatním ujet? znělo od soupeřů. „To je největší hloupost, jakou jsem kdy slyšel,“ zlobil se Švýcar. „Ano, jeden motor opravdu mám, je v mých nohách.“
Cyklistický svět tenkrát vynalezl nový termín – mechanický doping – a Mezinárodní cyklistická federace UCI od té doby kromě tradičních odběrů krve a moči po etapě začala zkoumat i to, jestli někdo nepodváděl inovativně. Tu a tam se objevila pochyba, ale až do letošního ledna šlo jen o dohady. Teprve na cyklokrosovém mistrovství světa komisaři dopadli prvního podvodníka.
Čtěte také: Šampaňské pro prezidenta a stádo pod kapotou. Odkud se řídí Tour de France
U devatenáctileté Belgičanky Femke Van den Driessche objevili rozhodčí elektropohon v kole, ona byla na šest let suspendována, sebrali jí všechny medaile i prize money a vyměřili pokutu 20 tisíc švýcarských franků. Coby exemplární příklad. „Cyklistický svět dostal elektrošok,“ komentoval to ředitel Tour Christian Prudhomme. „Od té doby vedeme závod s časem a já oceňuju kolektivní snahu.“
Francouzští novináři ze stanice Stade 2 provedli vlastní testy a tvrdili, že v dubnu během závodu Strade Bianche, kde byl Čech Zdeněk Štybar druhý, a taky v etapách Settimana Coppi e Bartali, použili vlastní termokamery a objevili podezřelé věci.
V Tour de France se teď boj proti podvodníkům rozjede naplno. Pro odhalení mechanického dopingu budou využity termokamery vyvinuté Francouzskou komisí pro jadernou energii a jury plánuje provést na 4000 testů tak, že termokamery umístí na motocykly nebo vozy, které se pohybují okolo pelotonu.
Tomu samozřejmě budou předcházet kontroly na startu, při nichž se zase využije magnetická rezonance, kterou UCI využívá od začátku roku a která odhalí jakýkoliv motor, magnet nebo pevný objekt, který by mohl být skryt uvnitř rámových trubek.
„Musíme použít jakýkoliv dostupný prostředek, abychom odhalili podvodníky,“ burcoval Prudhomme. V Tour jde totiž o hodně – celkový vítěz získá půl milionu eur (i když výhru pak podle nepsaných pravidel dělí mezi své kolegy z týmu), etapové vítězství se cení na 11 tisíc a každý, kdo dojede až do Paříže pod Vítězný oblouk, dostane tisíc eur.