Když jsem začínal, parfémy byly hlavním dárkem k Vánocům, vzpomínal v nedávném rozhovoru miliardář a zakladatel Notina Michal Zámec. Za uplynulé dvě dekády voňavky sice poněkud zevšedněly, nicméně na konci roku jejich prodeje nadále letí vzhůru. Které produkty jsou poslední roky nejvíce žádané?
„Mně se na parfémech líbilo, že je kupují všichni bez ohledu na konkrétní trh, dají se jednoduše dopravit takřka kamkoli, protože nejsou velké, a také že to je bezproblémový byznys prakticky bez jakýchkoli reklamací,“ ohlížel se Zámec ve zmiňovaném interview, v němž mimořádně promluvil po deseti letech v ústraní.
A jeho slova jsou poplatná i dnešní době. Největší evropský online obchod s kosmetikou, jenž momentálně působí na 27 trzích kontinentu, v posledním fiskálním roce utržil přes 38 miliard korun, na čemž se parfémy podílely téměř polovinou. Obzvláště výrazné příjmy v tomto zaměření generovalo Polsko, Česko, Itálie, ale i Německo či Rumunsko.
Celkem Notino ročně prodá kolem čtyř a půl milionu kusů zboží, které spadá do této kategorie. Z toho přibližně 28 procent se prodá v listopadu a prosinci, tedy během období poháněného marketingovou akcí Black Friday či právě blížícími se Vánocemi.
Zmapovali jsme proto, které produkty se ve virtuálních košících původem brněnské firmy objevují nejčastěji.
Mezi elitní desítkou nejprodávanějších parfémů se během posledních pěti let konstantě objevuje několik stálic. Jejich pozice, respektive poptávka po nich se ovšem v čase proměňuje. Stejně tak se mění postavení kdysi dominantního kosmetického domu Coty, pod nějž spadají nejznámější a nejpopulárnější brandy jako Hugo Boss, Calvin Klein, Chloé, Marc Jacobs nebo David Beckham.
Grafika Forbes
Přestože početní převaze z konkurenčního Coty kosmetický gigant L’Oréal čelit nedokáže, parfém z jeho portfolia prodejnosti vládne. Dámské vůně La Vie Est Belle od značky Lancôme se mezi roky 2020 a 2024 prodalo v různých velikostech dohromady na 713 tisíc kusů.
Takovému množství se zvládl přiblížit pouze pánský Boss Bottled od Huga Bosse (711 tisíc). Třetí Euphorie od Calvina Kleina, určené ženám, se ve virtuálních nákupních košících zákazníků Notina objevilo 661 tisíc kusů.
Poslednímu roku pak dominuje americká značka Sol de Janeiro (165 tisíc prodaných kusů), inspirovaná brazilskou plážovou kulturou. Ta přitom vznikla před dekádou s jediným produktem – krémem na zadek.
Zákazníci si jej nicméně okamžitě zamilovali, a tak začaly vznikat i tělové spreje, jako je Sol de Janeiro Brasilian Crush Cheroisa ’62. Oproti parfému je cenově dostupnější, což v kombinaci s atraktivním balením a trendováním na TikToku stvořilo hit u generací Z a alfa.
Druhá pozice loni připadla pánské vůni Armani Stronger With You Intensely (156 tisíc), jež po svém uvedení na trh v roce 2023 rychle stoupla na oblibě zákazníků. Následoval rovněž mužský parfém Hugo Boss Bottled (156 tisíc) a dámský Lancôme La Vie Est Belle (150 tisíc), obojí na Notinu dlouhodobě stabilně žádané zboží.
Další podrobnosti nejen o parfémech a fungování e-shopu, jenž vznikl roku 2004 ještě jako Parfums.cz, se dočtete ve vzpomínaném rozhovoru se zakladatelem Michalem Zámcem nebo také v nedávném povídání se současným šéfem společnosti Zbyňkem Kociánem.