Finanční ředitel polského online tržiště Allegro Jonathan Eastick pro Forbes vysvětluje, jaký je hlavní rozdíl mezi Allegrem a čínským Temu. Podle Easticka je Temu místem, kam se lidé chodí pouze dívat na nabídku velmi levných produktů. „Když však něco opravdu potřebují, tak si to koupí jinde. To je hlavní rozdíl,“ říká v rozhovoru.

Další expanze do zahraničí a pokračování růstu. I takto by se dal charakterizovat současný rok polského online tržiště Allegro. Objem prodaného zboží (GMV) vzrostl o více než jedenáct procent a ukazatel zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) meziročně stoupl o třetinu. Počet aktivních kupujících přesáhl dvacet milionů, přičemž pět milionů pochází ze států mimo Polsko.

I tyto výsledky za letošní druhý kvartál ukazují, že byznys polské firmy šlape na plné obrátky. Ve druhém čtvrtletí uplynul přesně rok od spuštění Allegra v Česku a zároveň jde i o první úplný kvartál pro Allegro na Slovensku, kam platforma vstoupila na jaře.

Ještě v tomto roce plánují spustit i maďarskou verzi. Celkově společnost do mezinárodní expanze investuje až pětinu svého zisku z polského trhu.

Součástí Allegra je od dubna roku 2022 i tuzemská Mall Group, která provozuje více e-shopů v pěti zemích (Česko, Slovensko, Chorvatsko, Maďarsko a Slovinsko). Mateřská firma Allegro se v současnosti snaží celý Mall Group hospodářsky uzdravit, což mimo jiné přineslo i škrty a propouštění v Česku.

Jak však vyplývá z aktuálních finančních ukazatelů, tak i nadále Mall Group zůstává hluboko v červených číslech. Objem prodaného zboží se ve druhém kvartálu tohoto roku meziročně snížil až o 36 procent a ztráta dosáhla výšky 57 milionů zlotých, v přepočtu asi 335 milionů korun. Za rok ztratili skoro dvanáct procent aktivních zákazníků, což je v přepočtu asi čtyři sta tisíc lidí. V současnosti mají aktivních 3,7 milionu uživatelů.

Při příležitosti zveřejnění hospodářských výsledků za druhý kvartál Forbes hovořil s finančním ředitelem Allegra Jonathanem Eastickem.

Jak funguje, když chce někdo prodávat přes Allegro? Kolik procent z prodeje Allegro inkasuje?

Je to někde mezi pěti až deseti procenty. Záleží také na ziskovosti jednotlivých kategorií. Prodejce ale za peníze na oplátku získá ohromnou hodnotu. Hlavně, když je online tržiště tak velké, jako v případě Allegra. Například v Polsku je to až 150 tisíc prodejců na platformě prodávající stovky milionů produktů. Spolu generují prodej za patnáct miliard zlotých, což je 88 miliard korun.

info https://forbes.cz/premium/#start

Součástí balíčku, který prodejcům nabízíme, je i online marketing. Vytváříme návštěvnost na online tržišti, což něco stojí, a děláme to pro ně. Časem se zákazník naučí k nám chodit i sám. Na začátku si musíme pomoci naháněním zákazníků na internetu online reklamou. Na nových trzích je to, samozřejmě, velká položka v rozpočtu, protože musíme získávat nové zákazníky.

Allegro začalo na Slovensku na jaře 2024. Kolik tam máte aktivních uživatelů?

Rozhodli jsme se, že nebudeme komentovat čísla za jednotlivé země. To, co však můžeme prozradit, je údaj za Slovensko a Česko dohromady. Na těchto dvou trzích tedy máme dva a půl milionu aktivních kupujících. Jsou to ti, kteří udělali na trhu alespoň jednu transakci. Je to ohromné číslo, za které jsme šťastní. Chceme však, aby se k nám zákazníci pravidelně vraceli. Chceme si u nich vybudovat důvěru.

Spuštění platformy na Slovensku bylo čtyřikrát rychlejší a výrazně levnější než v Česku. Jak je to možné?

Když už máte vyvinutý software, tak jeho nasazení v další zemi je levnější. Na Slovensku jsme museli jen jemně přeprogramovat už existující software. Nepotřebovali jsme ho budovat nanovo.

Chceme se na trhu zviditelnit se speciálními produkty, které možná jiní prodejci nemají.

E-shop Mall.cz se přesouvá na online tržiště mateřské společnosti Allegro. Čeká stejný osud i slovenský Mall.sk? Jaká je budoucnost Mall Group pod Allegrem?

V obou případech je odpověď stejná. Chceme, aby z něho byl úspěšný obchodník na online tržišti. Tak, jako máme v Polsku sto padesát tisíc obchodníků prodávajících na našem trhu, tak stejně chceme, aby i na Slovensku a v Česku bylo množství takových nezávislých prodejců.

Značka Mall na Slovensku bude fungovat i nadále. Je to známá a důvěryhodná značka pro slovenské zákazníky. Chceme se na trhu zviditelnit se speciálními produkty, které možná jiní prodejci nemají. Pracujeme taky hodně na tom, aby se snížily náklady Mallu, aby byl víc efektivní. To se děje v Česku i na Slovensku.

V Česku i na Slovensku jsme byli svědky agresivního nástupu čínského tržiště Temu. Jak vnímáte tuto konkurenci?

V Polsku pro nás Temu není žádná hrozba. Poláci vědí, že jestli něco potřebují, tak na Allegru to najdou za nejlepší cenu. Když chtějí zboží rychle, jeho dodání netrvá dva týdny, ale maximálně dva dny. Pokud se se zbožím po cestě něco stane, vědí, že dostanou svoje peníze nazpět. Čeští a slovenští zákazníci se toto také za nějakou dobu naučí. Allegro má spousty funkcí a chvíli trvá, než je zákazníci všechny objeví a začnou využívat.

Temu je místo, kam se lidé chodí dívat na nabídku velmi levných produktů. Když však něco opravdu potřebují, tak si to koupí jinde. To je hlavní rozdíl. Podle mého názoru by slovenští a čeští obchodníci měli vyzkoušet Allegro. Přinášíme velkou zákaznickou návštěvnost, za kterou platíme, a pomáháme také s náklady na dopravu. Je to velká příležitost pro lokální prodejce.