Tesla vstoupila do nebezpečné fáze své poměrně krátké existence. Podle vlivného analytika z Wall Street se společnost, která měla podle mnohých obrovský potenciál dlouhodobého růstu, posouvá spíš k firmě s problémovým zadlužením a náběhem na nucenou restrukturalizaci.
Ve středu se na veřejnost dostala nahrávka bezmála hodinového telefonátu, v němž Adam Jonas, analytik Morgan Stanley (který od dlouhodobého býčího hodnocení Tesly nedávno ustoupil k čím dál víc medvědímu pohledu), probíral své obavy o budoucnost společnosti s investory. Analytika kromě trvalých obav ohledně nákladů a zadlužení znepokojuje zejména to, že po elektrických vozech Tesla klesá poptávka, že prodeje v Číně mohou být slabší, než se čekalo, a že chystaný crossover Model Y zřejmě není pro zákazníky až takovým lákadlem.
K tomu nad auty Tesly v Číně visí hrozba odvetných dovozních cel, nových obchodních regulací nebo bojkotu ze strany čínských zákazníků.
Během leaknutého telefonátu Jonas investorům připomněl, že ještě koncem loňského roku se všichni na Teslu dívali jako na rostoucí firmu: „Dneska nabídka převyšuje poptávku, Tesla pálí peníze. Model Y nikoho nezajímá. Podle toho, co se k nám dostává, už je Tesla vnímána jako případ pro nucenou restrukturalizaci.“
Tyto drsné komentáře se objevily vzápětí poté, co Jonas začátkem týdne oznámil, že podle nejhoršího scénáře (způsobeného třeba tím, že očekávané prodeje v Číně zůstanou až z 50 procent nenaplněny) by akcie Tesly mohly klesnout až na 10 dolarů. Mezitím akcie společnosti na newyorské burze ve středu spadly o 6 procent na 192,73 dolaru, což je nejmíň od prosince 2016. Celkově letos šla Tesla dolů o 42 procent.
Jonasovy výroky uveřejnil Business Insider, Tesla zatím na žádost o vyjádření nereagovala.
V letošním prvním čtvrtletí stáhly Teslu zpátky do červených čísel nečekaně slabé prodeje Model S, X a 3. Společnost už v minulosti těžké časy zažila (například v roce 2008 ji recese a krize málem přivedly na buben), CEO Elon Musk nicméně většinou dokázal udržet investory v klidu navzdory každoroční ztrátě za celých devět let, co se Tesla veřejně obchoduje.
Podle Jonase se mezi posledním loňským a prvním letošním kvartálem prodeje Tesly propadly o třetinu. „Pokud vyjdete z čísel za první čtvrtletí, za celý rok to dá zhruba 250 tisíc vozů. To je o víc než 100 tisíc kusů pod spodní hranicí odhadu firmy, která letos cílí na 360 až 400 tisíc prodaných kusů,“ prohlásil analytik. A zatímco Tesla uvedla, že během druhého čtvrtletí chce prodat mezi 90 a 100 tisíci aut, podle Jonase ve skutečnosti půjde zhruba o 70 tisíc vozů.
Jonasův pochmurný výhled přichází poté, co Tesla v květnu získala výměnou za vydání nových akcií a konvertibilních dluhopisů 2,7 miliardy dolarů. Mezi investičními bankami, které se na prodeji těchto cenných papírů podílely, byla paradoxně i Morgan Stanley.
V inkriminovaném rozhovoru s investory Jonas také uvedl, že Tesla promeškala příležitost navýšit kapitál na konci minulého roku, kdy její bilance dočasně vypadala lépe: „Mysleli jsme, že navýší kapitál, ale to by vyžadovalo posun, někoho nového v představenstvu, který by Tesle dodal know-how a trochu doplnil její vizi. Místo toho se rozhodli jen pro institucionální investory, žádného strategického partnera nevyužili.“