Amazon se obrací na TikTok, aby pronikl do sociálních sítí, a TikTok se obrací na Amazon, aby posílil své rostoucí e-commerce podnikání. Podle insiderů by spojení těchto „spřízněných nepřátel“ mohlo zmařit zákaz TikToku v USA.

TikTok má do ledna čas na to, aby jej odkoupila americká firma: jinak mu hrozí v celé zemi zákaz. Čínský gigant v oblasti sociálních sítí proto v tichosti prohlubuje své vazby na společnost, která je pro Američany významnou součástí jejich každodenních životů, a na jednoho ze svých největších rivalů: Amazon. Jde o strategický krok, který zkomplikuje snahy o ukončení TikToku ve Spojených státech, řekli americkému Forbesu lidé z oboru.

„Myslím, že je to zjevné,“ řekl Roee Zelcer, který byl více než tři roky vedoucím prodeje produktů a služeb TikToku v Izraeli. V dubnu odešel, aby se stal generálním ředitelem společnosti Humanz v USA – globální marketingové platformy, která propojuje influencery se značkami, jako jsou Google, L’Oréal a Procter & Gamble.

I kdyby se tato akvizice neuskutečnila, důvěrný vztah Amazonu s TikTokem a jeho rostoucí závislost na něm pravděpodobně ještě více posílí hlasy bojující proti zákazu. „Teď už se proti zákazu nebouří jen malé podniky a influenceři, ale také Amazon,“ řekl Zelcer Forbesu. „Pro TikTok je to velký závazek. Je to velmi strategický krok k prohloubení jejich vztahu s americkou ekonomikou.“ TikTok se odmítl vyjádřit. Mluvčí Amazonu Maria Boschetti uvedla, že společnost nekomentuje fúze a akvizice ani spekulace.

Příští týden začnou ústní jednání v soudním sporu mezi americkou vládou a TikTokem, který možná povede k tomu, že tato země poprvé v historii zakáže aplikaci sociálních médií vlastněnou zahraniční společností. V dubnu prezident Joe Biden podepsal zákon, který kvůli obavám o národní bezpečnost nařizuje čínské mateřské společnosti TikToku, ByteDance, prodat svůj korunovační klenot americké společnosti, jinak bude aplikace počátkem příštího roku vypnuta.

V květnu podali TikTok a ByteDance žalobu, ve které napadají tento zákon jako protiústavní a chabě zastřený pokus o zákaz této široce rozšířené platformy. Skupina tvůrců TikToku mezitím podala vlastní žalobu proti americké vládě. Nyní, když je budoucnost aplikace nejistá, vyslechne americký odvolací soud ve Washingtonu strany, které napadly ministerstvo spravedlnosti.

Uprostřed této přestřelky se TikTok nenápadně snaží ještě silněji upevnit své postavení v zemi, která mu hrozí zákazem. Silně propaguje svoji méně prozkoumanou aplikaci CapCut, která v USA dál roste. Zdvojnásobil zde rozsah TikTok Shopu a upustil od plánů na expanzi do zahraničí, aby se místo toho zaměřil na posílení své pozice ve Státech. A právě minulý měsíc TikTok oznámil významné partnerství s Amazonem.

Uživatelé si mohou na TikToku prohlížet a nakupovat produkty Amazonu, aniž by museli aplikaci opustit. Uživatelé, kteří vidí reklamy na zboží Amazonu ve feedu, nyní mohou propojit své účty na TikToku a Amazonu a snadno si produkty zakoupit přímo v aplikaci TikTok; dříve museli přejít na Amazon. Jakmile jsou účty propojeny, zůstanou tak, dokud je uživatelé sami aktivně neodpojí. Amazon také vyzval své vlastní influencery, aby více propagovali prodejce z Amazonu na TikToku.

„Amazon zákazníkům usnadňuje nakupování na sociálních sítích tím, že jej nabízí přímo v aplikacích Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat a TikTok,“ uvedla Boschetti z Amazonu. „Nakupování přímo v aplikacích je k dispozici pro vybrané produkty inzerované v aplikacích těchto populárních sociálních sítí a prodávané buď Amazonem, nebo nezávislými prodejci v obchodě Amazon.“

Spojení TikToku s Amazonem se může na první pohled zdát neobvyklé, protože společnosti patří k největším konkurentům v oblasti e-commerce. Spolupráce však přináší jasné výhody. „Amazon přišel z prostředí velkého elektronického obchodu a hledá odpověď na otázku, jak využít sociální sítě. TikTok přichází s tím, že exceluje v oblasti sociálních sítí, má vysokou míru zapojení, všechny influencery a tvůrce, a potřebuje zjistit, jak se zapojit do e-commerce,“ řekl Zelcer, nedávný vedoucí prodeje TikToku. Společnosti popsal jako „spřízněné nepřátele“ s výhodami – oba giganti usilují o dominanci v oblasti sociálního e-commerce z různých směrů.

Pokusem Amazonu o obchodování na sociálních sítích byl Amazon Inspire, personalizovaný in-app kanál ve stylu TikToku s možností nakupování přes fotografie a videa, který byl spuštěn na konci roku 2022. Odpovědí TikToku byl TikTok Shop, který byl spuštěn o rok později. Prvně jmenovaný si však nezískal zdaleka takovou popularitu.

„Pro TikTok teď čerpám všechny e-commerce zákazníky, které má Amazon, takže získávám veškerou důvěryhodnost, ten kredit, značku Amazon, což jsou oblasti, ve kterých se TikTok stále potýká s problémy. Pro společnost Amazon je to způsob, jak využít virality a vyřešit problém, že na své platformě nemají mnoho nakupujících z generace Z – což je publikum, do kterého by rádi pronikli,“ řekl Zelcer. Tím by TikTok také získal značný náskok před Sheinem a Temu, čínskými konkurenty v oblasti rychlé módy, kteří v USA expandují.

Podle společnosti Sensor Tower, která se zabývá průzkumem trhu, se Amazon stal třetím největším inzerentem TikToku v USA, hned za společnostmi Google a Walmart. Pro představu, reklama na TikToku tvoří pět procent výdajů Amazonu.

Prohlubující se vztahy mezi společnostmi jsou zčásti vedeny týmem, který TikTok označuje jako „Team Amazon“. Dá se tak usuzovat ze samotných pracovních nabídek TikToku a profilů zaměstnanců na LinkedInu.

Velké množství zaměstnanců TikToku, kteří spolupracují s Amazonem, pochází podle dat z Linkedinu právě z Amazonu samotného. Jedním z nich je i globální vedoucí Amazonu pro TikTok, vedoucí produktového marketingu TikTok Shopu a další.

„Zdá se, že přístup je následující: když je nemůžeš porazit, přidej se k nim,“ říká Julian Reis, generální ředitel společnosti SuperOrdinary, která propojuje tisíce tvůrců a značek a pomáhá jim růst napříč TikTokem, Amazonem a dalšími platformami a rozvíjet se prostřednictvím sociálního obchodování. Integraci TikToku a Amazonu označil za „velmi, velmi chytrý krok“ na obou stranách. Řekl však, že by i přes očividné výhody americkému Amazonu toto spojení mohlo v budoucnu uškodit.

“Amazon by mohl trochu ztratit tím, že na TikToku stane závislým, protože mu bude dodávat všechny nové zákazníky,” říká Reis. „Proč byste pak zavírali kohoutek?“

Pokud by společnost ByteDance souhlasila s oddělením americké pobočky TikToku, mohlo by být nově představené partnerství Amazonu s touto společností prvním krokem k potenciální akvizici, naznačil Zelcer. „Pokud Amazon získá tuto sociální platformu, pohltí celé publikum generace Z a jeho zapojení a integruje veškerý svůj elektronický obchod a logistiku a vše, co jde do Amazonu přes TikTok. Stane se sociální platformou e-commerce, a to je obrovské,“ řekl. „V případě fúze mezi těmito dvěma hráči se dva plus dva rovná šest,“ uzavřel.