Díky YouTube můžete zbohatnout. Vše je tu na jednom místě – publikační platforma, marketingový systém a zároveň zdroj příjmů z reklamy. A co je produkt? Podnikatel sám – a jeho vášeň.
Stačí najít drobnost, kterou budou lidi sledovat a sdílet. Jak se dozvíte níže, miliony zhlédnutí na YouTube můžete získat třeba i tím, že budete lidi učit kreslit. Například jim ukážete, jak namalovat krásnou kapku vody.
Na YouTube je řada hvězd. Tak třeba Felix Kjellberg ze švédského Göteborgu – na internetu známý jako PewDiePie – vydělá čtyři miliony dolarů ročně (asi 90 milionů korun) za to, že se natáčí při hraní počítačových her. Anebo Ryan Hidy, známý jako Nigahiga – jehož komediální skeče mají v součtu miliardy zhlédnutí.
To jsou některé z megahvězd, na YouTube je ale řada dalších podnikavců, kteří si zajistili slušné živobytí tím, že jen dělají to, co je baví. Tady je několik z nich:
Rob Chapman: Muzikant, který zvítězil nad hrami a pornem
Život britského rockového hudebníka Roba Chapmana se změnil díky YouTube. Z přehlíženého hudebníka se stal hvězdou vyprodávající koncertní sály a majitelem společnosti na výrobu kytar. Kanál Roba Chapmana má přes 200 tisíc odběratelů (každý měsíc přidává dalších deset tisíc) a 2,9 milionu zhlédnutí měsíčně. Říká k tomu stručně: „Jsem jen chlápek, co v jednom anglickém bytě hraje na kytaru a nikdy mě ani nenapadlo, že to dopadne takhle.“
Před sedmi lety pracoval Chapman, kterému je letos 39 let, v marketingu a účetnictví, hrál na koncertech s různými regionálními kapelami, učil hrát několik žáků na kytaru a párkrát něco nahrál pro britská hudební vydavatelství. Peněz z toho moc nebylo a přišla frustrace. „Miloval jsem hraní, ale nepřinášelo mi to žádné finance. Nijak jsem se neposouval,“ říká.
Chapmanova první zkušenost s využitím audiovizuálních sociálních sítí, která měla nějakou odezvu, bylo malé instruktážní video hry na kytaru, které pověsil na MySpace v roce 2006. Po dvou dnech měl 50 zhlédnutí a pár povzbudivých komentářů. Skromné začátky, ale pro Chapmana to bylo prozření. „Do té doby jsem přemýšlel jen lokálně, ale nenapadlo mě, jaké globální možnosti existují.“
S předsevzetím dělat více kytarových videí se přesunul na novou stránku na sdílení videa zvanou YouTube. A najednou lokálního umělce sledovali kytaroví nadšenci z celého světa. Během jedné z prvních recenzí kytar se Chapman začal nudit, shodil formální masku a začal před kamerou dělat blbosti. „Na videu jsem se dobře bavil, jen jsem poskakoval kolem a dělal divné zvuky,“ vzpomíná. Dvouminutový klip o kytaře s Chapamanovými vylomeninami od té doby nasbíral půl milionu zhlédnutí. „Tehdy jsem si uvědomil, že video nedělá skvělé ta kytara – ale že záleží na osobnosti,“ říká. „Došlo mi, že musím mít vlastní brand.“
Chapman nabízí pár tipů, jak úspěšnou YouTube osobnost vytvořit:
Pamatujte, že vás sleduje velké množství lidí – vaše gesta musí být jasná a zřetelná. Jako frontman kapely to měl Chapman zažité. „Udělal jsem si kávu, pustil jsem nějakého Malmsteena nebo Hendrixe a představoval si, že nestojím před kamerou v malém pokojíku někde ve Wiltshiru, ale před obrovským publikem.“
Obrázek v náhledu videa je zásadní pro získání pozornosti diváků na YouTube, říká Chapman. Název, popis a klíčová slova jsou pak důležitá přesně v tomto pořadí. Zjednodušit uživatelům nalezení a přístup k obsahu je klíčem. „U uživatelů na webu o pozornost soupeříte hlavně s hrami a s pornem,“ dodává.
Nejdřív mu internetová sláva přinesla víc žáků hry na kytaru. Pak ho začaly oslovovat firmy, jako výrobce zesilovačů Orange, aby otestoval jejich produkty. Stal se pak pro společnost přímo oficiálním propagátorem. Stoupající počet odběratelů pak začal přinášet i příjmy z reklamy. Teď kytarista doporučuje výrobky značek Seymour Duncan, Roland, D’Addario nebo Planet Waves.
Chapman také uzavřel dohodu o spolupráci s hudebním obchodem Anderton’s, pro který za měsíční plat natáčel videorecenze jejich produktů. Jeho podmínkou je, že nikdy nebude doporučovat něco, co nemá sám rád. „Jsem opravdu špatný lhář,“ říká Chapman. „Také mám morální zásady, nemůžu říct 200 tisícům děcek, aby si koupili něco, co je úplně na…“ Jednoduše natočí doporučující video na jakýkoliv hudební produkt, pokud se mu samotnému zamlouvá, za jednotnou cenu tisíc dolarů.
Před dvěma lety také Chapman spolu s ředitelem obchodu Anderton’s Leem Andertonem založil kytarovou společnost. Nástroje se vyrábějí v Koreji a z části se navrhují tak, že se Chapman zeptá svých diváků, co by od té které kytary chtěli. Díky YouTube se prodeje vyšplhaly z jedné kytary denně na deset kusů.
„Mohl jsem tak žít jen ze svého YouTube kanálu,“ říká Chapman, i když přesná čísla si nechává pro sebe. Stejně tak by mohl vyžít ze smlouvy s Anderton’s nebo z prodeje kytar značky Chapman (to je už dvojnásobek jeho příjmů z kanálu na YouTube). Navrch mu získaná sláva zajistila vyprodané koncerty pro jeho kapelu Dorje. Na svém druhém turné se díky předprodeji DVD kapela dostala do zelených čísel, ještě než vůbec odehrála první koncert.
Chapmanova finanční situace se obrátila. „Vydělávám teď tolik, že mám zajištěné pohodlí, můžu vzít kapelu na turné, všechno zaplatit, odpočívat a prostě si užívat život.“
Leonardo Pereznieto: Výtvarné rady, díky kterým nakreslíte kapku vody
Než Leonardo Pereznieto v roce 2009 spustil svůj kanál na YouTube – Fine Art-Tips – měl potíže se jako umělec uživit na plný úvazek. Mexický výtvarník vystavoval v Evropě a ve Spojených státech a získal řadu ocenění, přesto moc peněz neměl. „Žít jako umělec není snadné,“ říká pětačtyřicetiletý Pereznieto.
V současnosti se díky tržbám z reklamy, které získává zásluhou svých 763 tisíců odběratelů a dvěma milionů zhlédnutí měsíčně na svých dvou YouTube kanálech (anglickém a španělském), zbavil finančních starostí a může se tak věnovat jen tvorbě.
Ze začátku kanál sloužil k propagaci jeho kreseb a soch širšímu publiku. Což moc úspěšné nebylo. „Nikdo se na to nedíval,“ říká s úsměvem. „Rozeslal jsem to všem přátelům, rodině, každému, koho jsem znal. A po týdnu jsem měl devatenáct zhlédnutí.“
Jen tak z rozmaru se Pereznieto jednou natočil, jak kreslí tužkou obrázek – a nahrál to na YouTube. Na video se podívalo více lidí než na jeho předchozí pokusy, a tak se rozhodl v ukázkách skicování pokračovat. Později začal popisovat, jak přesně se různé techniky provádějí a jeho publikum začalo růst. Jeho návod, jak nakreslit kapku vody, nasbíral 4,5 milionu szhlédnutí. Svoje publikum si získal také pomocí klasických sociálních sítí jako Facebook, Twitter a Instagram.
Jeho příjmy z YouTube zanedlouho vzrostly natolik, že pokryjí jeho životní náklady. „Nemusel jsem se vnucovat nikomu jinému, dělat portréty nebo cokoliv jiného, abych přežil – v ten okamžik začala moje umělecká svoboda.“
Internetová sláva se odrazila i ve vnímání jeho skic. Stal se známým v umělecké komunitě a občas ho i zastavují lidé na ulici, a to nejen v jeho domácím Monterey. Přišly též nabídky přednášet výtvarné lekce na uměleckých školách v New Yorku, Michiganu nebo v ukrajinském Charkově.
V současné době pracuje Pereznieto na knize, která obsahuje mnohé z jeho ilustrátorských lekcí. Smlouva – kterou uzavřel s newyorským nakladatelstvím Sixth & Spring Books – by nikdy nepřišla, nebýt jeho široké základny diváků na YouTube. „Prostě vám to poskytuje vliv,“ říká.
Betty Givan: Kuchařka, která zachraňuje recepty předků
Američanka Betty Givan z Kentucky nasbírala fanoušky tím, že se pokusila zachovat tradiční americkou jižanskou kuchyni. Její kanál Betty’s Kitchen se věnuje vaření podle klasických receptů a také výletům na místa spojená s tradičním jídlem. Od ledna 2009 nasbírala přes 36 milionů zhlédnutí a více než 110 tisíc lidí její videa odebírá pravidelně. Betty navíc dokázala svou popularitu přenést také do dvou mobilních aplikací a dvou kuchařek.
„Moji diváci mě považují za jejich matku, tetu nebo sousedku od vedle, zatímco já o většině z nich vím jen velmi málo,“ řekla Betty Givan Forbesu. „Čas od času mě někdo pozná na veřejnosti a požádá mě o podpis kuchařky. Kromě toho mi hodně času zabírá plánování dalšího receptu. Chystám to vždy s mým manželem, který je zároveň mým kameramanem, střihačem – a největší oporou.“
Než se stala hvězdou YouTube, strávila 30 let výukou matematiky na univerzitě v Richmondu. Do důchodu odešla v roce 2006 a pak spoluvlastnila firmu na výuková videa.
„Když jsem v roce 2009 spustila Betty’s Kitchen, ani mě nenapadlo, že by z toho mohl být byznys,“ vysvětluje. „Byl to jen zábavný způsob, jak sdílet moje recepty s ostatními. Hned zpočátku jsem však začala objevovat potenciál YouTube, protože mi začaly chodit vzkazy z celého světa. Byla jsem překvapená, že lidé opravdu moje recepty zkoušeli, a pak mi psali, jak se to povedlo. Na začátku jsem si předsevzala, že chci nahrát co nejvíce rodinných receptů. Hlavně proto, aby moje rodina nepřišla o recepty, které jsem zdědila já od své matky.“
V říjnu 2011 se Betty’s Kitchen objevila v reportáži jedné americké televize. Následoval příval fanoušků, a s tím spojené zisky z reklamy. „Nejchytřejším způsobem, jak získávat další fanoušky, je využití sociálních sítí – Facebooku, Twitteru, Google+, Pinterestu a dalších,“ říká.
Důležitá je i pravidelnost. „Teď nahrávám nová videa každý druhý den. Diváci si tak zvyknou na určitý režim, a když se jim videa, na která se podívají, líbí, tak se zase rádi vrátí,“ dodává.
Oslovili jsme Viral Brothers, Čechy, kteří uspěli díky YouTube, aby čtenářům dali tři rady, jak uspět. Tady jsou:
1. Založte si YouTube kanál
2. Zkoumejte, jaká videa by mohla bavit publikum, ale i vás. Důležité je obojí. Pak už zbývá jen jediné: Točit, točit a zase točit.
3. Každý může, a pravděpodobně ze začátku bude točit „hovadiny“. Tady se rozhoduje, tady začíná rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. Kdo totiž nepřestane, bude se učit, jak to udělat lépe, bude si všímat zpětné vazby, bude na sobě pracovat, posune se vždy o kousek dál. Úspěch už je pak otázka času. Někdo ho dosáhne dřív, někdo později, ale nakonec ho dosáhnou jen ti, kteří to po mnoha neúspěších nevzdají – a vytrvají. Zásadní zkrátka je: nikdy nepřestat.
Čtěte k tématu: Debilní kecy střídá Pomsta. ViralBrothers mluví anglicky