Investoři berou formuli 1 útokem: Průměrná hodnota týmů vystřelila na 3,6 miliardy dolarů, ty nejlepší zastiňují i giganty z NFL a NBA.

Když minulý týden prosákla zpráva, že Toto Wolff, miliardář a principál stáje Mercedes, jehož profil jsme přinesli před dvěma roky, vede pokročilá jednání o prodeji menšinového podílu spoluzakladateli společnosti CrowdStrike Georgi Kurtzovi, byl to dosud nejjasnější signál, že královna motorsportu přeřadila na zcela novou finanční rychlost.

Cena týmu, o které se ve Wolffově dohodě hovoří – zhruba šest miliard dolarů – představuje oproti odhadům Forbesu z doby před dvěma lety skok o 58 procent. Mercedes se tak rázem řadí mezi nejcennější sportovní týmy planety.

„Stříbrné šípy“ svou hodnotou nyní převyšují osm franšíz NFL, 24 klubů NBA, 28 týmů MLB a kompletní sestavu NHL – nemluvě o všech evropských fotbalových velkoklubech s výjimkou Realu Madrid a Manchesteru United.

Mercedes přitom ve formuli 1 ani nedrží pomyslnou „pole position“. Ta náleží Ferrari, nejlegendárnější značce v historii tohoto sportu, jejíž unikátní postavení jí podle odhadů Forbesu zajišťuje cenovku 6,5 miliardy dolarů.

Pohled na startovní rošt ukazuje, že hodnota každého z deseti týmů F1 dnes neklesá pod 1,5 miliardy dolarů – tuto hranici přitom ještě před dvěma lety překonaly pouze čtyři organizace. Průměrná valuace pak vylétla na 3,6 miliardy dolarů, což je oproti roku 2023 nárůst o úctyhodných 89 procent.

Tento trend odráží dravost byznysu ve formuli 1. Průměrné tržby deseti tamních týmů loni dosáhly odhadovaných 430 milionů dolarů a pokračují v několikaletém dvouciferném růstu. A rekordních 799 milionů dolarů, které v roce 2024 utržil Mercedes, jej v dané sezoně řadí na desáté místo mezi vůbec všemi sportovními týmy světa.

Hnací silou raketového růstu hodnoty je však především radikální posun v ziskovosti, který nastal po zavedení rozpočtových stropů v roce 2021. Tento systém, jenž letos omezuje výdaje na vývoj a konstrukci vozů na zhruba 170 milionů dolarů, měl za cíl vyrovnat síly na trati poté, co bezbřehé zbrojení vyhnalo rozpočty špičkových stájí nad 400 milionů dolarů.

Díky tomu, že byli největší hráči uchráněni před svými nejhoršími instinkty utrácet, skončilo podle odhadů Forbesu loni šest týmů v plusu. A ani ty prodělečné nejsou v kritické situaci. „Všechny dělí od zisku jeden, dva nebo tři sponzoři – nikdo není daleko,“ tvrdí jeden z insiderů F1.

McLaren, který ještě v roce 2018 krvácel ztrátou 137 milionů dolarů, vykázal v roce 2024 provozní zisk 61 milionů dolarů. Mercedes se vyšplhal na 202 milionů dolarů, čímž se stal jedním z nejziskovějších sportovních týmů světa.

Investoři se proto předhánějí o vstupenku do sportu, kde ještě před pěti lety nebyla finanční stabilita samozřejmostí. Red Bull, majitel dvou stájí (Red Bull Racing a Racing Bulls), údajně smetl ze stolu nabídku ve výši 2,3 miliardy dolarů za svůj juniorský tým.

Mezitím chystaný prodej podílu v Mercedesu oceňuje stáj na přibližně 7,1násobek tržeb z předchozí sezony, přičemž podobně vysoké násobky vykazovaly i další tři nedávné transakce. V září majitelé McLaren Racing vyplatili menšinové akcionáře při valuaci kolem 4,5 miliardy dolarů (6,4násobek tržeb). Následoval při tom příklad Aston Martinu, kde se odehrály dva velké obchody s násobky 7,4 a 8,6 tržeb.

Pro srovnání: Ještě v roce 2023 se podíly prodávaly za násobky kolem 5,3 (Aston Martin), či dokonce 2,8 (Alpine). Aktuální ocenění týmů se podle Forbesu pohybuje kolem osminásobku průměrných tržeb, což je obrovský skok oproti 2,3násobku z roku 2019.

„Je to masivní nárůst hodnoty, ale taková je prostě realita,“ krčí rameny jeden z investorů do F1. „V určitém bodě to musíte přijmout jako fakt.“

I tak tyto násobky však stále nedosahují průměrů v ligách jako NFL (10,7) či NBA (12,9) a důvody k opatrnosti existují. Majitelé týmů nevlastní samotnou sérii ani její duševní vlastnictví – to patří od roku 2017 společnosti Liberty Media. Většina lidí v branži navíc uznává, že ačkoli F1 poroste i nadále, tempo už nebude tak zběsilé jako v posledních letech.

Navíc týmy ze spodní poloviny tabulky zatím svými komerčními výsledky tak vysoká ocenění neospravedlňují a cesta do černých čísel může trvat roky, zvláště když se rozpočtový strop příští rok zvedne na 215 milionů dolarů.

A pak je tu otázka „prostoru“. Kalendář F1 čítá 24 závodů – to je výrazně méně příležitostí pro vysílatele a prodej lístků než v NFL nebo NBA. I místo pro loga sponzorů na kapotě je omezené, a vozy se navíc mají příští rok zmenšovat.

Dále také platí, že navzdory tomu, že Apple TV získala práva pro USA v pětileté smlouvě za údajných 140 milionů dolarů ročně, F1 stále naplno neprorazila na nejbohatším mediálním trhu světa. Průměrná sledovanost v USA letos činila 1,4 milionu diváků, což je zhruba polovina toho, co přitáhne NASCAR.

Zasvěcenci však věří, že spodní hranice hodnoty týmů je nyní pevně daná i díky tomu, že Cadillac za vstup do série jako jedenáctý tým zaplatí přes jednu miliardu dolarů. A panuje opatrný optimismus, že americká značka pomůže dále kultivovat tamní fanouškovskou základnu, která už tak narostla díky seriálu Drive to Survive od Netflixu a filmu F1 s Bradem Pittem, v jehož případě jsme popisovali, jak fiktivní stáj získala miliony dolarů od sponzorů.

Další impulz může přijít z jiných zemí ochotných platit astronomické poplatky za pořádání závodů – například Džidda údajně platí 55 milionů dolarů ročně za Velkou cenu Saúdské Arábie.

Největším trumfem série však zůstává její exkluzivita. I po příchodu Cadillacu bude na roštu pouze jedenáct týmů, zatímco fronta zájemců je dlouhá. „Myslím, že je chyba snažit se na to aplikovat složité finanční analýzy,“ říká jeden z investorů. „Když trh funguje takhle, veškerá logika jde stranou.“

A pak jsou tu zisky Mercedesu, McLarenu a dalších špiček. „Dříve byla F1 aktivum, které jako některé baseballové týmy prodělávalo každý rok balík peněz,“ uzavírá další insider. „Teď máte aktivum, které je strukturálně ziskové. Kdybychom vedle sebe postavili průměrné týmy z MLB, NBA, NHL a NFL, F1 se dnes nejvíce blíží NFL. Je to neuvěřitelné.“


NEJHODNOTNĚJŠÍ TÝMY F1 2025

#1. 6,5 miliardy dolarů
Ferrari

Tržby: 670 milionů USD | Provozní zisk: 80 milionů USD | Šéf týmu: Frédéric Vasseur

Foto Scuderia Ferrari HP

V letošní sezoně spojil síly nejúspěšnější jezdec historie formule 1 – Lewis Hamilton, který vyrovnal rekord v počtu sedmi titulů mistra světa – s nejlegendárnějším týmem tohoto sportu. Ferrari od svého prvního startu v roce 1950 nasbíralo rekordních šestnáct pohárů konstruktérů, avšak na absolutní vrchol se „Vzpínající se kůň“ nepostavil už od roku 2008.

Hamiltonův debut v rudých barvách byl po dvanácti sezonách strávených u Mercedesu frustrující. „Ten skok mezi snem řídit pro tento úžasný tým a noční můrou výsledků, které jsme měli, ty vzestupy a pády, to je náročné,“ svěřil se tento měsíc pro Sky Sports Hamilton, kterému v pořadí jezdců patří šestá příčka.

Fanoušci však nad stájí hůl nelámou. Podle údajů analytické společnosti Blinkfire je zapojení fanoušků Ferrari na sociálních sítích o asi třetinu vyšší než u jakéhokoli jiného týmu F1 a mediální hodnota, kterou stáj vygenerovala pro své sponzory, převýšila konkurenci dokonce o 44 procent.

#2. 6 miliard dolarů
Mercedes

Tržby: 799 milionů USD | Provozní zisk: 202 milionů USD | Šéf týmu: Toto Wolff

Miliardář Toto Wolff
info Foto Mercedes-AMG
Principál týmu Mercedes-AMG Toto Wolff | Foto Mercedes-AMG

Mercedes udělal tlustou čáru za érou legendárního Lewise Hamiltona a vsadil na novou krev: italský náctiletý talent Kimi Antonelli utvořil dvojici s Georgem Russellem. Výsledky jsou zatím slibné – Russell drží čtvrté místo v poháru jezdců a Antonelli je sedmý, hned za samotným Hamiltonem. Oba jezdci se vrátí i v příští sezoně poté, co „Stříbrné šípy“ v říjnu prodloužily jejich kontrakty.

Zatímco se Mercedes, aktuálně druhý v poháru konstruktérů, snaží navázat na vítěznou vlnu z let 2014 až 2021, kdy získal osm titulů v řadě, o zájem sponzorů nemá nouzi. V lednu podepsal s týmem víceletou smlouvu Adidas na dodávku oblečení v hodnotě údajně kolem třiceti milionů dolarů ročně.

#3. 4,4 miliardy dolarů
McLaren

Tržby: 614 milionů USD | Provozní zisk: 61 milionů USD | Šéf týmu: Andrea Stella

info Foto McLaren F1
Lando Norris | Foto McLaren F1

Ještě před pěti lety byl McLaren v kritické situaci. Před insolvencí ho zachránila půjčka ve výši zhruba 185 milionů dolarů a následný prodej menšinového podílu. Nyní však tým znovu leští svůj lesk v F1 jako dvojnásobný úřadující šampion konstruktérů („back-to-back“), přičemž Lando Norris má před finišem sezony nejlepší výchozí pozici pro zisk jezdeckého titulu.

Podobně raketový start zažil i byznys týmu pod vedením komerčně zdatného generálního ředitele Zaka Browna. Ten si v minulé sezoně přišel na celkových odměnách na padesát milionů dolarů, zatímco tržby stáje dosáhly 614 milionů dolarů, což značí meziroční nárůst o 26 procent. Další skok se chystá v roce 2026, kdy se titulárním sponzorem stáje stane Mastercard za údajných 100 milionů dolarů ročně. „Je to největší partnerství, jaké kdy McLaren uzavřel,“ řekl Brown pro Forbes.

#4. 4,35 miliardy dolarů
Red Bull Racing

Tržby: 618 milionů USD | Provozní zisk: 26 milionů USD | Šéf týmu: Laurent Mekies

info Foto Red Bull Racing
Max Verstappen | Foto Red Bull Racing

Red Bull, šampion konstruktérů z let 2022 a 2023, prožívá letos divočejší jízdu. Adrian Newey, geniální konstruktér, který byl součástí týmu od roku 2006, se nechal zlákat do Aston Martinu a po pouhých dvou závodech byl jezdec Liam Lawson degradován do sesterského týmu Racing Bulls. Následně byl v červenci propuštěn Christian Horner, který působil jako šéf týmu od roku 2005, přičemž nakonec souhlasil s odstupným ve výši údajně 105 milionů dolarů.

Red Bull však nadále zaměstnává Maxe Verstappena, vítěze posledních čtyř jezdeckých titulů, a už jen tento fakt činí tým pro sponzory nesmírně atraktivním. V září stáj oznámila novou dohodu s investiční společností Carlyle, jejíž logo se objeví na voze, kombinézách jezdců, na zídce v boxech i v týmové garáži.

#5. 3,2 miliardy dolarů
Aston Martin

Tržby: 353 milionů USD | Provozní zisk: -18 milionů USD (ztráta) | Šéf týmu: Andy Cowell

Aston Martin se v této sezoně krčí na neuspokojivém sedmém místě v poháru konstruktérů, ale tým hledí do budoucnosti s optimismem. Do role řídícího technického partnera nastupuje Adrian Newey a pokračují investice předsedy Lawrence Strolla. Ten vybudoval své jmění odhadované na 3,8 miliardy dolarů zčásti díky řízení vstupu značky Michael Kors na burzu v roce 2011 a nyní vlastní významný podíl v luxusní automobilce Aston Martin.

Stejnojmenný tým F1 je poháněn i rychlým růstem partnerství, včetně letošní nové dohody se značkou pleťové kosmetiky Elemis, která pomáhá prošlapávat cestu nové kategorii sponzorů v době, kdy se sport snaží oslovit více fanynek.

#6. 2,5 miliardy dolarů
Williams

Tržby: 245 milionů USD | Provozní zisk: -36 milionů USD (ztráta) | Šéf týmu: James Vowles

Foto Atlassian Williams Racing

Když James Vowles v roce 2023 převzal vedení Williamsu, zázemí týmu bylo, alespoň podle toho, co říkal novinářům, prý „dvacet let zastaralé“. Avšak Dorilton, americká soukromá investiční firma, která tým koupila v roce 2020, byla ochotna do organizace napumpovat peníze. Tomu napomohl i Vowlesův úspěšný lobbing za to, aby menší týmy F1 mohly zvýšit své kapitálové výdaje nad rámec rozpočtového stropu.

Nyní má Vowles v kapse dlouhodobé prodloužení smlouvy, aby mohl svou vizi dokončit. Organizace se mezitím přejmenovává na Atlassian Williams F1 Team a nahrazuje své logo moderní reinterpretací symbolu „Forward W“ (vpřed hledící W), který byl představen v roce založení týmu 1977.

#7. 2,45 miliardy dolarů
Alpine

Tržby: 300 milionů USD | Provozní zisk: -13 milionů USD (ztráta) | Šéf týmu: Flavio Briatore

Foto BWT Alpine Formula One Team

Alpine má za sebou na trati katastrofální sezonu a sedí na posledním místě v poháru konstruktérů, celých čtyřicet bodů za devátým Sauberem. Hvězdný jezdec Pierre Gasly však v září potvrdil týmu věrnost podpisem prodloužení smlouvy až do roku 2028. Alpine, vlastněný francouzskou automobilkou Renault Group, nyní pro svůj komerční růst prioritizuje americký trh.

A tým by mohl brzy posloužit jako testovací případ reálné hodnoty stájí F1: Soukromá investiční firma Otro Capital, která do Alpine investovala v roce 2023 při valuaci zhruba 900 milionů dolarů, totiž údajně zkoumá možnosti výstupu.

#8. 2,4 miliardy dolarů
Sauber

Tržby: 240 milionů USD | Provozní zisk: -25 milionů USD (ztráta) | Šéf týmu: Jonathan Wheatley

Foto Stake F1 Team KICK Sauber

Stáj, která v této sezoně oficiálně závodí pod názvem Stake F1 Team Kick Sauber – a v letech 2018 až 2023 byla známá jako Alfa Romeo –, se v roce 2026 promění v Audi. Německá automobilka získala tento švýcarský tým sérií obchodů v průběhu posledních tří let.

Audi začne pro tým vyrábět i vlastní motory, čímž ukončí šestnáctiletou éru využívání pohonných jednotek Ferrari. Rebranding přinese nového partnera, fintech společnost Revolut, a také další nová partnerství, například dohodu o oblečení se značkou Adidas.

#9. 2,3 miliardy dolarů
Racing Bulls

Tržby: 318 milionů USD | Provozní zisk: 5 milionů USD | Šéf týmu: Alan Permane

Foto Visa Cash App Racing Bulls F1 Team

Druhý tým formule 1 v impériu energetického giganta Red Bull je nyní – naštěstí – znám jako Racing Bulls. V roce 2024 totiž soutěžil s názvem, který web The Race označil za „nejhorší jméno v historii F1“: Visa Cash App Racing Bulls neboli VCARB.

Podstatnější změny se chystají na rok 2026, kdy tým – stejně jako jeho stájový kolega Red Bull Racing – vymění motory Honda za pohonné jednotky vyvinuté ve spolupráci s Fordem, který se do sportu vrací poprvé od roku 2004. Oba týmy vlastněné Red Bullem plánují v lednu v Detroitu představit své lakování pro příští sezonu, což bude další symbolická úklona spolupráci s Fordem.

#10. 1,5 miliardy dolarů
Haas

Tržby: 150 milionů USD | Provozní zisk: 9 milionů USD | Šéf týmu: Ayao Komatsu

Foto MoneyGram Haas F1 Team

Haas, zdaleka nejmenší tým formule 1, čelil opakovaným spekulacím, zda je majitel Gene Haas odhodlán ve sportu setrvat. Ayao Komatsu, který je v organizaci od jejího vstupu na rošt v roce 2016 a který v lednu 2024 povýšil na šéfa týmu, však nedávno novinářům prozradil, že jeho šéfa už nevyžádané nabídky od investorů obtěžují. „Za posledních osmnáct měsíců dostal řadu nabídek na odkoupení týmu – nemá zájem,“ řekl Komatsu. „Vstoupil do toho v době, kdy F1 nebyla taková. Vydržel s námi během tak těžkého období covidu. Teď si to užívá.“

Důvod k oslavě se najde: Nováček Oliver Bearman skončil v říjnu na Velké ceně Mexika čtvrtý, čímž vyrovnal nejlepší výsledek jezdce Haasu v historii. Šestým místem v následující Velké ceně v Brazílii se Bearman stal také prvním jezdcem Haasu, který bodoval ve čtyřech po sobě jdoucích závodech.

METODIKA

Žebříček hodnot týmů formule 1 pro rok 2025 sestavil Forbes na základě kombinace veřejně dostupných finančních výkazů a privátních dokumentů, mezi něž patří například bankovní odhady hodnoty jednotlivých stájí. Tato data byla dále zpřesněna prostřednictvím rozhovorů s klíčovými manažery v oboru, analytiky, bankéři a investory.

Odhady tržeb reflektují výhradně činnost spojenou se závoděním ve formuli 1 v roce 2024 a nezahrnují vedlejší byznysy, jako je například prodej motorů jiným týmům. V případě provozního zisku se jedná o zisk před úroky a zdaněním (EBIT) za rok 2024. Uvedená cena týmu představuje hodnotu podniku (enterprise value), tedy součet tržní hodnoty vlastního kapitálu a čistého dluhu.

Do žebříčku nebyl zahrnut tým Cadillac, který se jako jedenáctý účastník připojí ke startovnímu poli až v nadcházející sezoně. Veškeré údaje o tržbách a provozním zisku za rok 2024 byly přepočteny na americké dolary podle směnných kurzů platných k 31. prosinci 2024 (1 GBP = 1,26 USD; 1 EUR = 1,04 USD).