Zakladatel společnosti Best Tomáš Březina po 30 letech prodal svou firmu. Novým majitelem výrobce betonových dlažeb jsou stavebniny DEK miliardáře Víta Kutnara. Dohodu sice ještě musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ale prodej, který se podle odhadů pohybuje v řádech jednotek miliard korun, by měl být dokončen během několika týdnů.

Než na to dojde, prozradil Tomáš Březina Forbesu, jaký byl jeho poslední rok v roli majitele společnosti Best.

„Pandemie s sebou přinesla spoustu výzev, ale rozhodně to nebyl můj nejtěžší rok v podnikání. Budovat výrobní firmu je samo o sobě mnohem náročnější. Dnes si mladí hoši a dívky sednou k počítači a vydělávají miliardy sezením u svých laptopů. Ale postavit fabriku z nuly, to je teprve masakr,“ říká Březina.

Od své babičky prý slýchával vyprávění o španělské chřipce, ale nedovedl si představit, že by se s něčím podobným v životě setkal. „Jako dítěti mi to připadalo jen jako vyprávěnky. A najednou tu máme něco na ten způsob, byť ne tak tragického, ale přesto ovlivňujícího životy každého z nás,“ zamýšlí se nad historickou paralelou Březina.

První vlna pandemie tvrdě dopadla i na firmu Best. Její zakladatel se proto hned pustil do restrukturalizace. Začal hledat úspory v provozu firmy, rozloučil se s částí zaměstnanců a domluvil se s bankami na odkladu splátek.

„Nečekali jsme, až vláda začne vyprávět o kompenzacích a úlevách. Ale snažili jsme se postarat sami o sebe. Štěstí přeje připraveným. A je lépe jít problémům naproti, než je zametat pod koberec,“ říká čtyřiašedesátiletý podnikatel.

Vydání Forbesu American Dream!

Po celých třicet let svého podnikání se řídí premisou být ve všem otevřený. „Stoupneme si před zaměstnance a říkáme jim věci natvrdo. Je to lepší než populismus vlády. A tak jsme jim v březnu oznámili, že si musíme načas sáhnout na mzdy. Jsme ale féroví, takže to platilo pro všechny včetně mě. A když se ukázalo, že se naše krizové scénáře nenaplnily, tak jsme zaměstnancům vše za dva měsíce doplatili. Na konci roku jsme dokonce vypláceli roční odměny,“ popisuje Březina.

V rámci úspor také společnost zúžila počet spolupracujících agentur a firem a začala spoustu externích služeb řešit vlastními silami, typicky třeba hlídací služby. Na denní bázi přicházela nová rozhodnutí, jak zefektivnit chod firmy. „To je samozřejmě trvalý proces, ale brutální zkušenost s covidem ukázala, že to stále jde dělat jinak a lépe. A některá rozhodnutí urychlila,“ říká Březina.

Jednu z oblastí, kterou firma posílila, byla digitalizace. Výrazně například investovala do vylepšování svého e-shopu. „Přestože nejsem nejmladší, v tomhle jsem vždy uvažoval mladě a snažil se firmu digitalizovat tak, jak to jen stará ekonomika snese. Je samozřejmě snazší koupit si na e-shopu rohlík nebo knížku než vybavení teras či zahrad, ale i to se naši zákazníci nakonec naučili vybírat přes internet,“ líčí podnikatel.

Online ale zatím stále představuje jen menší část prodejů, loni šlo o zboží v hodnotě kolem jednoho sta milionů korun. Až 90 procent produkce prodává společnost přes obchodní sítě od lokálních stavebnin až po velké hráče, jako je právě DEK, který se stal novým majitelem společnosti Best.

„Pomohlo nám, že velké řetězce mohly být otevřené a naše výrobky – byť v omezenější míře – stále odebíraly. Na druhou stranu se nás samozřejmě dotklo, že většinu roku byly zavřené naše vlastní podnikové prodejny, které máme v areálech našich osmi fabrik. Naštěstí jsou ale dvousložkové a součástí prodejny je i venkovní showroom, kam lidé mohli jako do výdejního okénka,“ popisuje Březina.

V průběhu roku se ukázalo, že se katastrofické scénáře z jara nenaplní. Během lockdownu se totiž Češi zavřeli doma a na svých chalupách a zahradách. A začali je zkrášlovat. Poptávka po dlažbě a dalších betonových prvcích, které Best vyrábí, tak začala stoupat.

Firmě se v roce 2020 nakonec meziročně zvýšil obrat o sto milionů korun na 1,5 miliardy. Provozní zisk EBITDA loni přesáhl 300 milionů korun.

Byť jde o výrobní firmu, velká část z jejích zhruba pěti set zaměstnanců byla během pandemie na home officu.

„Best je moderní výrobní firma. Fabriku velkou jako fotbalové hřiště obsluhují čtyři lidé. Kancelářské profese jsme poslali domů, abychom eliminovali riziko nákazy. Za mě je to krátkodobé řešení, dlouhodobě pracovat z domova v pantoflích a natáčkách je podle mě blbost. Lidé se potřebují potkávat a nedostatek kontaktu se u nás ve firmě projevil negativně,“ uvádí Březina.

Když má celkově zhodnotit poslední rok, říká: „Myslím, že jsme ten masakr zvládli skvěle a až téměř příkladně.“ Teď už se ale připravuje na novou životní etapu. „Řeším svůj život po životě,“ komentuje se smíchem velké změny, které ho čekají.