Online supermarket Rohlík Tomáše Čupra se chce stát evropským pojmem. V aktuálním investičním kole dojde minimálně pro 100 milionů eur (o přesné sumě se zatím spekuluje), tedy přes 2,6 miliardy korun. Zpráva ÚOHS naznačuje, že investorem by teoreticky měl být francouzský fond Partech Partners. Po dokončení transakce se hodnota Rohlíku přehoupne přes 600 milionů eur.
Do žádného tuzemského startupu zatím investoři nenalili tolik peněz (minulým držitelem této pozice byl Productboard, který loni získal zhruba miliardu), a když nepočítáme Avast, je Čuprův online supermarket také nejhodnotnější novodobou českou firmou českého zakladatele.
Nejdravější český internetový podnikatel, který má za sebou úspěšné exity ze Slevomatu a Dáme jídlo, se s novou investicí v zádech pouští do míst, kam si český e-commerce typicky netroufá – na Západ. Už několik týdnů funguje pod značkou Gurkerl (okurka) v Rakousku a před sebou má start v Mnichově, tentokrát zase jako Knuspr (křup).
Jak sám ve velkém lednovém titulním rozhovoru pro Forbes říká, stačí „trochu solidně“ rozjet jednu z těchto lokalit a z Rohlíku bude první český novodobý jednorožec, tedy privátně vlastněná firma oceněná minimálně na jednu miliardu dolarů.
„Jde o to ukázat, že nám ekonomika funguje i při západních nákladech na práci. Prokázat, že náš model drží i na Západě, je poslední díl skládačky k masivně valuované firmě,“ říká Tomáš Čupr v aktuálním vydání Forbesu.
S osmatřicetiletým rodákem z Poličky se u příležitosti rozhovoru vydáváme pronajatým soukromým letadlem do Vídně, do tamní centrály Okurky. Z rozvážně mluvícího člověka se vstupem do areálu firmy v rakouské metropoli stává přesně onen dříč, o němž je známo, že umí roztáčet nové projekty. Lítá z jedné zasedačky do druhé, do toho řeší cally a obchází sklady. To celé proto, aby se ujistil, že se při této miliardové západní sázce nic nepodcení.
„Než takovou Vídeň otočíme do pozitivního cash flow, jsou to řekněme čtyři miliony eur za lidi a čtyři miliony eur do skladu a zázemí. Takže třeba osm milionů eur, jen abych to roztlačil,“ prohodí podnikatel mezi schůzkami.
Konzervativní rakouskou a německou společnost si chce získat tím, co mu šlo vždy – parádní službou a kvalitním sortimentem. „Nemyslíme si, že je to tak těžká sázka,“ říká přesvědčeně Čupr, který v rozhovoru otevřeně mluví o nutnosti vymanit se z jakéhosi českého uvažování.
„Musíš si přestat myslet, že každý západní podnikatel je třikrát chytřejší než ty. Poznal jsem foundery obrovských globálních firem… A to nejsou borci, kteří jsou násobně chytřejší než my tady,“ konstatuje.
„Jsou na velkém trhu, dostali obrovský funding a umějí to hrnout. My jsme jen vzešli z malého trhu, takže trvá, než nás začnou brát vážně, ale můžeme být stejně úspěšní,“ říká Tomáš Čupr v mimořádném rozhovoru, který najdete v novém vydání magazínu Forbes.