V pondělí padá většina omezení spojených s ukončeným nouzovým stavem. Otevírají restaurace, hotely nebo také wellness, a proto přinášíme pohled do útrob několika vybraných byznysů. Začali jsme restaurací Kogo, pokračovali wellness centrem Saunia a nyní se podíváme na hotely. Jak se připravují na návrat k normálu? A bude to vlastně normál?
Více než dvouměsíční hibernace končí. Hoteliéři mohou opět naklepávat polštáře, aby v pondělí po nucené koronavirové odmlce otevřeli brány svých ubytovacích zařízení. Kvůli omezenému cestování se ale musí připravit na značný úbytek hostů.
Počítá s tím i společnost Pytloun Hotels, která v Liberci, Praze a Harrachově provozuje celkem 12 hotelů. „Neotevíráme všechny pobočky, konkrétně pražská zůstane zavřená, protože zatím nemáme tolik rezervací,“ říká majitel Lukáš Pytloun.
Obsazenost jeho hotelů se pro nadcházející dny pohybuje mezi 15 a 20 procenty. Budou tak fungovat v plné míře bez jakýchkoli omezení.
„Nevyplatí se nám to. Zhruba do půlky června budeme ztrátoví, ale bereme to jako marketing. Věříme, že když budeme mít otevřeno, nějaké rezervace nám do systému na poslední chvíli napadají,“ vysvětluje Pytloun rozhodnutí zahájit provoz hned první možný den, kdy se v rámci poslední rozvolňovací vlny otevírají také bazény, wellness centra či vnitřní prostory restaurací.
Oproti situaci před epidemií hosté na noclehu v Pytlounových hotelech ve většině termínů ušetří, a to přibližně 30 procent. Navíc na ně čekají vesměs pozitivní dílčí změny související se zvýšenými hygienickými nároky.
Například snídaně se nebudou podávat formou klasického bufetu, mezi stoly budou větší rozestupy a prodlouží se doba, kdy bude možné první denní pokrm konzumovat, aby se snížila koncentrace osob.
V této souvislosti mimo jiné na pokoji vznikly takzvané semafory, zařízení, která klienty informují, v jakých hodinách jsou jídelní prostory méně či více vytížené. A ti, kdo se nechtějí stravovat s ostatními, mohou využít room service zdarma.
Samozřejmostí je, že zaměstnanci budou nosit roušky. Zároveň Lukáš Pytloun ve všech svých hotelech zavedl automatické recepce.
„Zákazník, který se nebude chtít fyzicky potkat s personálem hotelu, už nebude muset provádět check-in a check-out na klasické recepci, ale může je provést skrze aplikaci nebo pomocí automatického kiosku v lobby hotelu. Je to velmi jednoduché a intuitivní,“ říká Lukáš Pytloun.
Veškeré výše zmíněné změny by přitom podle něj neměly být jednorázové, ale měly by se v jeho firmě stát hotelovým standardem. Přesto majitel a zakladatel sítě Pytloun Hotels očekává, že návštěvnost jím vlastněných podniků by se na předkrizová čísla měla vrátit až v září příštího roku.
Ostatně z tohoto důvodu některé hotely, zejména ty nejvyšší kategorie v turistických lokalitách, v pondělí ještě neotevřou. Bez zahraničních klientů by byl jejich provoz ekonomicky nevýhodný.
Například řetězec Hilton Hotels & Resorts, který v Praze provozuje dvě pobočky, plánuje jejich opětovné zprovoznění na 1. července. Zaměřit se přitom chce na českou klientelu – rodiny s dětmi a páry, pro něž chystá zvýhodněné balíčky.
Podobně je na tom i Emblem Hotel v centru metropole. Původně měl otevřít počátkem června, neboť v něm probíhají opravy ve wellness centru. Ředitelka Helena Valtrová však nyní zvažuje, že by s uvedením ubytovacího zařízení do chodu počkala až do července, kdy je vyšší pravděpodobnost návštěvy cizinců.
„Spoléhat se na to, že mi tržby zachrání čeští turisté, je iluzorní, tím spíše v červnu,“ říká ze své zahrady, kde momentálně střádá pro a proti a hledá ideální východisko ze situace. Její rozhodnutí by měly ovlivnit i další kroky vlády ohledně příspěvku na nájem a případného pokračování kurzarbeitu, jehož prostřednictvím stát přispívá na mzdy zaměstnanců.
Dříve, i když stále o dva týdny později, než by mohl, tedy 8. června, otevře karlovarský Grandhotel Pupp. Budova na konci lázeňské kolonády momentálně prochází rekonstrukcí, jež by do objektu měla vrátit atmosféru první republiky. Naopak další ikonická stavba, Hotel Imperial, čnící nad západočeským městem pár stovek metrů opodál, propustil své zaměstnance a letos nejspíš neotevře vůbec.