Pokud člověk v létě navštíví festival nebo jinou hromadnou akci, nejspíš tam využije i služeb firmy TOI TOI. Za tu dobu se požadavky lidí hodně proměnily. „Člověk chce, aby bylo na festivalu bezpečno, bylo na něm kvalitní občerstvení a kvalitní sociální služby. Proto chemické záchody ustupují a více se pronajímají keramické splachovací toalety,“ říká šéf společnosti Karel Svoboda.
„Můj tatínek 35 let učil a čekal, že mi předá učitelské žezlo. Já jsem mu ale po necelých třech letech řekl ne,“ vzpomíná Karel Svoboda. Vystudovaný učitel nastoupil po revoluci za otcem na obchodní akademii. Učení ho ale nebavilo, a tak se při prázdninové brigádě v Německu nechal zlákat k nabídce na založení české pobočky tamní společnosti TOI TOI.
„Tátu jsem tehdy poprosil o 75 tisíc korun, abych měl na základní jmění a ve firmě mohl mít podíl. Tenkrát šlo o obrovské peníze. On mi je ale dal a za pár let jsme zjistili, že to bylo dobré rozhodnutí,“ říká manažer v centrále podniku, kterou zřídil v rodném Slaném.
Zhruba pětinu byznysu TOI TOI představují festivaly a další hromadné akce. Firma na ně vedle svých chemických toalet pronajímá také komfortnější kontejnery s klasickými keramickými záchody, umývárny, mobilní oplocení nebo také unimobuňky, ve kterých si produkce festivalu může zřídit kanceláře. Mobilním toaletám v Česku neřekne nikdo jinak než „toitoiky“. Takové postavení si firma vybudovala za posledních 30 let na českém trhu.
Standard se zvyšuje
Přestože veřejnost zná TOI TOI nejvíce z festivalů, přes 80 procent obratu plyne ze stavebnictví. Bez pronájmu kontejnerů, mobilních kanceláří a oplocení se neobejde žádná stavba v republice. Na rozdíl od devadesátých let si dnes klienti častěji pronajímají unimobuňky s klasickými záchodky. „Dělníkům dnes dávají stavební firmy větší komfort. Ve finále je taky levnější mít na místě kontejner napojený na kanalizaci a vodu než deset chemických toalet, které se musí dvakrát týdně čistit a vyvážet,“ vysvětluje Svoboda.
Také na festivalech jsou dnes chemické toalety spíše na ústupu. „Samozřejmě záleží, kolik jsou organizátoři schopní investovat. Dnes už to ale nepodceňují. Standard se zvyšuje. Loni jsme na jeden festival půjčili 400 chemických toalet, letos jich chtěli jenom stovku a zbytek alternují sanitárními kontejnery,“ dává příklad Svoboda.
Na rozdíl od staveb vychází pronájem zmíněných kontejnerů dráž, než kdyby si festival půjčil typické toitoiky. Kvůli větší frekvenci používání se totiž musejí záchody na hromadných akcích častěji čistit. „Organizátoři to ale dělají tak, že toalety bývají v uzavřené zóně, kde se za jejich použití vybírají peníze. Spousta lidí – typicky děvčata – nemá vůbec problém dát deset korun za to, že mohou použít slušnou toaletu,“ míní Svoboda.
Eko toitoiky z recyklátu
Firma myslí také na ekologii. Na festivaly dodává vakuové toalety, které přinášejí výrazné snížení spotřeby vody oproti klasickým záchodům. „Při normálním spláchnutí spotřebujete sedm osm litrů vody, při tom vakuovém třeba jenom 1,5 litru. Dnes si lidé festivaly vybírají i podle toho, jestli jsou ekologické,“ podotýká Svoboda. Jeho společnost jde s dobou i tím, že své toitoiky vyrábí z plastu, který ze sedmdesáti procent pochází z recyklovaných rybářských sítí.
I na byznys TOI TOI nyní dolehla ekonomická krize. „U eventů máme obrat podobný jako loni, ale v zakázkách ve stavebnictví je meziroční propad deset procent,“ odhaluje šéf firmy, jejíž výsledky jsou závislé právě na vývoji stavebního průmyslu. Ten nyní v krizi slábne v Česku i v dalších státech.
„Propady hlásí také kolegové z poboček v Polsku, Německu nebo ve Švýcarsku,“ dodává Svoboda. V letech covidové pandemie přicházel podnik na tržbách o desítky milionů korun ročně. Tehdy na něj pro změnu dopadaly lockdowny postihující veřejné akce. „Festivaly sice nebyly, na druhou stranu ale fungovala spousta covidových center, kam jsme dodávali kontejnery s toaletami. Efektivita práce byla přitom kvůli chybějícím festivalům daleko vyšší,“ vysvětluje manažer.
Práce pro srdcaře
Ředitel Svoboda nepopírá, že atraktivita práce v TOI TOI není vysoká. Když už nějaký uchazeč o práci přijde, firma ho nechá, ať si práci řidiče nezávazně zkusí. „Pak nám řekne, jestli to dává, nebo ne. Mockrát se nám stalo, že nám uchazeči řekli, že to nedají. Ale dá se na to zvyknout. Já jsem v začátcích s prvním servisním vozidlem najezdil tisíce kilometrů a taky jsem to dal.“
Firmy dnes svádějí boj o zaměstnance. V TOI TOI jsou však optimističtí. „Nabízíme stabilitu, jsme firma s dlouhou historií, lídrem trhu. Budoucnosti se nebojíme. Všem lidem a partnerům děkuji za těch krásných 30 let spolupráce,“ uzavírá ředitel Svoboda.