Je to definitivní. Donald Trump ve středu představil rozsáhlý balíček recipročních cel, na zboží z Evropské unie budou činit dvacet procent. Trump tím chce podpořit výrobu ve Spojených státech. Podle českých firem jsou americká cla ale spíš poslední kapkou, než hlavním problémem evropského autoprůmyslu.
Viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza ve svém příspěvku na síti X vedle základního dvacetiprocentního cla připomněl Trumpem ohlášené zavedení cel 25 procent na dovážená auta. Obě opatření podle něj znamenají výrazné a plošné zdražení evropské produkce, po které kvůli tomu v USA velmi rychle klesne poptávka.
„Jelikož jde o plošná cla, zasáhne to významně celou českou ekonomiku, neboť jsme subdodavatelem pro všechny možné sektory,“ napsal Prouza. Upozornil, že přímý český vývoz do USA je sice zhruba dvě stě miliard korun, ale nepřímý export prostřednictvím dílů pro jiné firmy v Evropské unii je výrazně vyšší.
„Čeští subdodavatelé budou pod tvrdým cenovým tlakem finálních výrobců, což výrazně sníží ziskovost českého průmyslu a omezí prostor pro investice i růst reálných mezd,“ uvedl Prouza. Řada českých subdodavatelů přitom podle něj už nyní funguje s minimální marží.
Rostoucí problémy potvrzuje i Kateřina Beránková, majitelka společnosti Awec Group, která mimo jiné vyrábí komponenty pro nejznámější evropské automobilky včetně Porsche, BMW, Audi nebo například Bentley.
„Nemá cenu si nic nalhávat. Evropský automotive je už pár let pod drtivým tlakem, což pociťují všichni dodavatelé tradičních evropských automobilek. Cla už jsou tak spíš jen poslední kapkou. Většina firem nedokáže plánovat, což je v našem segmentu rozhodující. My hedgujem materiál půl roku předem, ale věci se mění ze dne na den. To prakticky nejde ustát. V automotive teď vydrží jen ti největší za cenu velkých ztrát či stěhování mimo Evropu,“ uvedla Beránková pro Forbes.
Šéfka moravského holdingu s téměř čtvrtmiliardovým ročním obratem samozřejmě počítá s tím, že rozpoutaná celní válka její firmy zasáhne. „Bez nejmenších pochyb,“ přiznává. „Nedokážeme kvalitně plánovat. Namísto řízené strategie jsme v režimu každodenní operativy a krizového managementu. O výdělcích se nebavíme, za úspěch považujeme provozní nulu,“ dodává.
I proto hodlá automotive segment postupně opouštět. Jde přitom o krok, k němuž se Kateřina Beránková rozhodla už loni v souvislosti s tím, jak se evropský automobilový byznys začal rychle propadat. Ze strany Awec Group tak došlo na utlumení obchodu a investic.
„Systematicky hledáme příležitosti, kde uplatnit naše zkušenosti a know-how v oblasti strojírenství. Máme skvělé mozky, které je škoda pouštět ke konkurenci. Během května tak představíme jeden z nových projektů, na kterém se budeme podílet. V automotive momentálně naši budoucnost nevidíme,“ říká Kateřina Beránková.
Cla dělají těžkou hlavu i Václavu Juříčkovi z firmy Brano, výrobce autodílů s ročním obratem téměř šest miliard korun. Přítomnost celních nákladů podle něj vyvolá napětí v rámci komerčních dohod a logicky nátlak na přesun výroby.
„V případě našich dodávek pro vozy vyrobené v Evropské unii a určené pro americký trh můžeme bohužel očekávat významný pokles odbytu. Bude se to týkat především prémiových německých značek, které jsou pro nás významnými odběrateli. Především pro evropský automotive to bude katastrofa,“ říká syn zakladatele firmy, který v ní zastává pozici technického ředitele.
Cla ale podle Josefa Šmída, majitele firmy Rosso Steel vyrábějící ocelové svitky z velké části pro automobilový průmysl, nejsou tím jediným, co společnosti trápí. Šmíd navíc předpokládá, že americká cla jeho byznys zasáhnou jen minimálně. Tím spíš, pokud podle něj bude Evropská unie obratem adekvátně jednat.
Komplikace Šmíd ale vidí především v souvislosti s emisními povolenkami a byrokracií Evropské unie. „Elektromobilita, vybraná jako jediná správná cesta, je ukázkovým příkladem. Nicméně změnu zacílení nezvažujeme, protože první náznaky, že cíle Green Dealu nejsou správné, již existují,“ uvedl majitel firmy s tržbami ke čtyřem miliardám korun.
Jedním, kdo současnou situaci sleduje už jen zpovzdálí, je Josef Zajíček, majitel mosteckého autodromu. Perspektivu v automobilovém průmyslu přestal vidět už před řadou let. Za stovky milionů tak prodal firmu Benet Automotive, která automobilkám dodávala hlavně plastové a karbonové díly, a zbavil se i podílu ve firmě AAS Automotive zaměřené na výrobu střešních nosičů a dalších hliníkových komponentů. Tu prodal irské konkurenci Decotek.
„Mezi auty jsem vyrůstal od mala. Můj otec řadu let pracoval ve Škodě Auto. Ta doba ale pokročila někam jinam. Jsem rád, že už v tom nemusím figurovat. Je mi to líto, ale je to tak,“ připouští.