V Česku letos pokračuje trend nižší spotřeby lihovin, který trvá už téměř dvacet let. Stock Plzeň – Božkov, který je předním výrobcem lihovin v Česku, zaznamenává od začátku roku celkový pokles objemu prodeje o několik procent. Hlavní letošní obavou jsou rostoucí ceny surovin a vysoká inflace, řekl Tomáš Hejkal, marketingový ředitel Stocku. Spotřebitelé podle něj proti předchozím letům projevují letos větší opatrnost při utrácení za alkohol.

„Jsme ale optimističtí, protože cena energie, která je pro náš sektor klíčová, klesá. Je předčasné hodnotit celý letošní rok. Ale naše produkty, které jsme nedávno uvedli na trh, a inovace pozitivně ovlivňují naše výsledky proti předchozím letům,“ řekl.

Prodeje Stocku i dalších likérek v restauracích a barech stále nedosahují výkonnosti z doby před covidovou pandemií. „V oblasti gastronomie jsme zaznamenali výrazný pokles spotřeby lihovin, zejména v porovnání s rokem 2019, tedy obdobím před vypuknutím pandemie a následným zvýšením spotřební daně,“ uvedl Hejkal. Proti roku 2019 letošní tržby Stocku v gastronomii na jaře a v létě vzrostly o několik procent. „Avšak objemově zaznamenáváme pokles o více než čtvrtinu,“ řekl.

Z veřejně dostupných dat je podle ředitele patrné, že mezi lety 2008 a 2021 klesla v Česku konzumace v přepočtu na obyvatele v průměru o jeden litr lihovin. Předloni činila průměrná spotřeba alkoholu v Česku 9,7 litru čistého alkoholu na osobu. U lihovin dosáhla průměrné hodnoty 7,1 litru, spotřeba piva pak 135,4 litru na hlavu a vína 20,8 litru na osobu.

Letos rostou Stocku mírně prodeje vodky, ale hlavně ginu a ready-to-drink nápojů, což jsou namíchané drinky v plechovkách. Do tohoto segmentu Stock výrazně pronikl loni. Prodeje se za rok víc než zdvojnásobily, ale firma zaznamenala trojnásobný nárůst, řekl. Stock letos rozšířil nabídku o tři nové varianty. „Reagují na aktuální trendy včetně rostoucí preference nápojů s nižším obsahem alkoholu a pohodlnosti pro spotřebitele. Mladí od osmnácti do pětadvaceti let si míchané drinky v plechovkách velmi oblíbili,“ uvedl.

Zatímco předchozí roky byla módní vlna hnědých lihovin brown spirits, od roku 2021 nastupují bílé lihoviny white spirits. „Trh s vodkou zůstává stabilní a dokonce si zlepšuje pozici, gin zaznamenává výrazný růst a je jednou z mála kategorií, která vykazuje nárůst i v objemu prodeje,“ uvedl šéf marketingu. Dominantní kategorií mezi lihovinami zůstávají pro české spotřebitele rumy společně s tuzemáky. I přes meziroční pokles prodejů o několik procent tvoří největší část trhu, asi třicet procent objemu prodeje.

Podle ředitele ale spotřebitelé chtějí více prémiové a ultraprémiové značky a poslední roky se odklánějí od levnějších tuzemáků. Zájem o hořké bylinné likéry podle Hejkala dlouhodobě klesá. „Značka Fernet Stock si ale udržuje svoje stabilní postavení na trhu, a dokonce zaznamenává mírný nárůst,“ dodal.

Plzeňský Stock vyrobí ročně zhruba 31 milionů litrů lihovin, z čehož je asi tři čtvrtě určeno pro český trh a zbytek na export. Aktuální oficiální čísla prodejů lihovin v Česku nejsou. Podle hrubých odhadů výrobců by to mohlo být ročně kolem sedmdesáti milionů litrů, a to jak z produkce českých likérek a palíren, tak z dovozu.