„Nůžky mezi velkými a malými podniky se rychle rozevírají. Ekonomický vývoj zdaleka nepociťují všichni stejně a ti menší lokální hráči začínají bohužel na konkurenci ztrácet,“ říká Štěpán Ryska, jednatel sítě Radiohouse, která má na starosti prodej reklamního prostoru na českých rádiích, jako je Rádio Blaník, Hitrádio, Rock rádio, Fajn rádio, Rádio Expres FM, Rádio Krokodýl a další.
Chce podnikatele pobídnout k aktivitě a uvolní pro ně reklamní čas. Pomůže mu navíc Nova. „Mnohé reklamní formáty TV Nova jsou dnes vyloženě vhodné pro menší regionální klientelu,“ doplňuje Lubor Burda, který řídí digitální reklamu na TV Nova.
Jak se vyvíjí trh s reklamou?
ŠR: Z pohledu reklamních investic vše vypadá dobře, elektronická média hlásí růst a poptávka po rozhlasové reklamě není výjimkou. Ukazuje se však, že podnikům, které u nás inzerují, se nedaří všem stejně dobře. Sledujete-li vývoj těch nejmenších vůči těm největším, často globálním hráčům, nelze mluvit o nějaké všeobecné bujaré univerzální konjunktuře. Faktory, které to způsobují, jsou dnes trochu jinde než v době covidu nebo energetické krize.
Co vás vede ke spuštění podpory?
ŠR: Analýzy i denní zkušenost ukazují, že menší a střední regionální podnikatelé využívají růstových možností vůči větším hráčům méně úspěšně. Efekty z rozsahu se zkrátka projevují a je to znát v oblasti využití inovací ve výrobě, informačních technologií, automatizace či umělé inteligence i marketingu.
Globální firmy také často operují za jiných podmínek a nedodržují vždy stejná pravidla, která musí dodržet český výrobce třeba z Jičína. Začíná to nerovnou podporou ve výrobě a distribuci, nedodržením zdravotních standardů produkce, pokračuje to reklamačním řízením až po administrativu v oblasti ochrany osobních údajů.
Kdo si někdy něco velmi levného koupil s dopravou zdarma z čínského e-shopu, tak mi dobře rozumí. Třeba Ruslan Skopal z Trenýrkárny o tom dnes mluví hodně nahlas a dodám, že mně i dalším lidem z českého byznysu fakt mluví z duše.
LB: České e-shopy si dnes taky stěžují na vykupování výkonnostního digitálního reklamního prostoru asijskou konkurencí, to je samozřejmě další velký problém. Já ale myslím, že menším firmám prostě často chybí na jejich trhu vlastní dobrá, známá značka. Na tu potřebujete mimo jiné vysokou reklamní intenzitu nebo delší čas. A my máme strach, že právě ten čas řada menších firem nemá.
300 podnikatelů získalo podporu už v roce 2022. Jak dopadl tento program RH 300 PRO?
ŠR: Tehdy jsme podporu úspěšně realizovali a přihlásilo se několik tisíc žadatelů. Uspokojili jsme jich tři stovky, což je dáno omezenou kapacitou našeho volného reklamního času. V podobném rozsahu do toho chceme jít i tentokrát. Podařilo se nám po dohodě s majiteli rádií navíc uvolnit více reklamního času a posílit program o nová média.
Z té původní množiny podniků jsou dnes ve velké většině mnohem úspěšnější byznysy než dříve, což je důkazem, že podpora stojí za to. Nezastírám, že většina je pak i našimi klienty a že i my užití této podpory bereme jako investici do vztahů a budoucího byznysu v regionech ČR.
Tentokrát si regionální rádia na pomoc berou Novu. Jak bude pomoc konkrétně vypadat?
LB: Jsou tu nové reklamní možnosti, které mají ohromný potenciál. Nova se podílí v tomto projektu na vizualizaci audio reklamy a zvýšení dosahu skrze HbbTV. Oceňujeme myšlenku podpory menších podniků v regionech a budeme na ní intenzivně participovat s použitím HbbTV Nova.
Tento formát lze regionálně velmi dobře cílit a levně vyprodukovat kreativní obsah. Červené tlačítko na televizním ovladači zná dnes skoro každý. Společný balík jsme nazvali RH 300 Cross, protože kromě reklamních audiospotů v rádiích, streamech a podcastech Radiohousu nově nabízí rozumnou regionálně cílenou vizuální formu reklamy v televizi.
Jaký bude rozsah podpory letos a kdo ji může čerpat?
ŠR: Uvolníme prostor přibližně v hodnotě 79 milionů korun za celou skupinu. Podpora se dělí na jednotlivé regiony s ohledem na jejich velikost. Třem stovkám dosud neinzerujících klientů nabídneme nejlepší celoroční obchodní podmínky a pak jim jako bonus prakticky zdvojnásobíme množství reklamy, aby byl efekt brzy patrný.
Firma, která se do takového projektu hlásí, musí mít funkční provoz a hotové vlastní standardní komunikační kanály. To dnes není jen provozovna, e-mail a telefon, je třeba mít optimalizovaný web, fungující profily na sociálních sítích apod. Toho, kdo nemá domácí úkoly hotové, alespoň rozumně nasměrujeme a dáme mu informace, včetně dobrých návodů a inspirace, jak se do věcí pustit.
Jak budete vyhodnocovat efektivitu?
ŠR: Snažili jsme se reklamní balík udělat co nejjednodušší. Reklamní formáty sdružit tak, aby byly porovnatelné. Zkušenost nám ukazuje, že jsme často první, kdo podnikatelům ukáže a reportuje mediální ukazatele. Oni ten opravdový report ale chtějí vidět jako tržby na svém firemním účtu, a to i očekávají.
LB: Navíc jsou opatrní, někdy investují menší částky a sledují brzký efekt. Jenže velmi malá investice, tzv. „na zkoušku“, do masmédií často nemusí mít výsledky, zvlášť při budování značky. Tento projekt a jeho mediální podpora mají investiční bariéru překonat. V menších regionech tak postačí podnikatelům i tisíce korun měsíčně k participaci v projektu.
Je program časově ohraničený?
ŠR: Přihlášení do projektu RH 300 Cross je možné letos a podpora funguje po dobu celého příštího roku. Reklama běží přibližně stejnou intenzitou celý rok. Slýchávám často, že každý má nějakou sezonu a pouštění reklamy mimo ni je plýtvání. Jenže když jste v situaci, že nemáte fungující značku, budovat ji těsně před sezonou je prostě pozdě. To už úplně pomíjím, že většina podniků má sezonu ve stejnou chvíli a podle toho to pak také na reklamním trhu vypadá.
LB: Větší hráči tohle dobře vědí a je fér s tím seznámit i ty menší.