Tvůrci. Influenceři. Streameři. Vloggeři. Ať už jim říkáte jakkoli, tyto mocné osobnosti sociálních médií vládnou oblasti zábavy a reklamy.

Letos oceněná padesátka nejlepších tvůrců podle časopisu Forbes využila svých 2,6 miliardy sledujících k tomu, aby vydělala přibližně 700 milionů dolarů. To je o více než 20 procent více než loni, kdy to bylo jen 570 milionů dolarů.

A není to jen tahle padesátka nejlepších, v roce 2023 zaplatily světové značky tvůrcům na sociálních sítích za marketing odhadem 21 miliard dolarů, což je obrovský nárůst oproti pouhým 1,6 miliardy dolarů před sedmi lety, jak uvádí společnost Influencer Marketing Hub, která se zabývá výzkumem sociálních médií.

„Influenceři jsou pro své publikum důvěryhodnější než reklamy. Dokážou prodat produkty během několika minut. Mají obrovskou moc. Dokážou vybudit dav, který uzavře velké město,“ říká Erin Lanuti, ředitelka pro inovace v reklamní společnosti Omnicom PR Group.

Pro sestavení žebříčku nejlepších tvůrců Forbes s pomocí marketingové firmy Influential zpracoval údaje o odhadovaných výdělcích, počtu sledujících, míře zapojení a podnikatelských aktivitách tisíců internetových osobností.

Výsledkem je padesát lidí, kteří využívají své obrovské fanouškovské základny k tomu, aby přetvářeli svět médií, marketingu, zábavy a vkusu.

METODIKA

Forbes odhadl hrubé příjmy každého tvůrce v období od června 2022 do června 2023. Naši partneři ze společnosti Influential poskytli počty sledujících na sociálních platformách a míru zapojení (lajky, komentáře a sdílení vydělené celkovým počtem sledujících).

Pro stanovení podnikatelského skóre Forbes hodnotil kandidáty na stupnici od jedné do čtyř – od lidí, kteří vydělávají většinu peněz z tradiční reklamy, až po lidi, kteří budují vlastní společnosti, značky a služby.