„Komedie je nyní na Twitteru legální,“ napsal Elon Musk v jednom ze svým prvních tweetů po převzetí vlastnictví platformy. Za poslední dva týdny pak uživatelé Twitteru zažili tolik legrace, o jaké se jim doposud ani nesnilo. Jen nutno podotknout, že firmy obchodované na burze se nesmály.
Na prvních příčkách špatných vtipů se totiž umístilo zavedení ověřovací značky, kterou si za osm dolarů měsíčně mohl pořídit úplně kdokoli. A této verifikace začali velmi rychle používat i trollové a podvodníci, kteří se vydávali za firemní profily a zaplavili platformu falešnými zprávami. Nejedné takové společnosti tak kvůli Muskově modrému razítku srazily hodnoty akcií.
Nový majitel sociální sítě přistoupil ke změně ověřování s cílem zlepšit finanční vyhlídky Twitteru. Firmy jako PepsiCo, Nestlé a především farmaceutický byznys Eli Lilly však Muskova změna stála miliony dolarů. Trollové, kteří se pod falešným, přesto podle Twitteru ověřeným účtem, vydávali za oficiální profil farmaceutického giganta, zatweetovali zprávu, že jím vyráběná látka užívaná diabetiky bude nově zadarmo.
„S radostí oznamujeme, že inzulin je nyní zdarma,“ stálo v příspěvku, který během pár hodin připravil hodnotu akcií firmy o téměř šest procent. A na původní hodnotu se nevrátily ani poté, co skutečná Eli Lilly zprávu uvedla na pravou míru. Parodický tweet naopak otevřel diskusi, proč je vůbec inzulin ve Spojených státech tak přestřeleně drahý.
A nezůstalo u farmacie. Akcie amerického zbrojařského koncernu Lockheed Martin klesly o více než pět procent poté, co další falešný účet zveřejnil informaci, že firma zastaví veškerý prodej zbraní Saúdské Arábii, Izraeli a Spojeným státům, dokud v těchto zemích nedojde ke kontrole dodržování lidských práv. Další ze vtipálků v přestrojení za firmu PepsiCo pak začal vychvalovat konkurenční Coca-Colu, a naopak trollí účet napodobující Coca-Colu tweetnul, že nápoj ve skutečnosti způsobuje rakovinu.
Podle Aleše Vávry, investora a portfolio manažera fondu Metatron Capital, není panická reakce na podobné falešné zprávy nic nového. „Občas se stane, že se mezi investory dostane tento druh manipulativní zprávy, která vyvolá okamžitou reakci. Je ale třeba dodat, že Twitter není jediný kanál, kde se něco podobného děje. V minulosti se bohužel už párkrát stalo, že podobně falešnou zprávu dokonce převzaly i některé zpravodajské agentury,“ říká.
Obvykle však výkyvy akcií způsobené dezinformacemi trvají jen krátce. „Nepamatuji si, že by někdy měly zásadnější dlouhodobý vliv na cenu, spíše je naopak do pár hodin jasno,“ dodává Vávra. „Málokdy je pohyb ceny opravdu zásadní, a proto spekulanti, kteří tyto zprávy generují, dělají své obchody především na derivátovém trhu, prostřednictvím opcí, kde mohou použít velkou páku. Díky ní může být profit opravdu enormní,“ vysvětluje.
Jako opatření proti podobným případům Twitter opět upravil politiku rozdávání ověřovacích odznáčků, ale řada falešných účtů funguje i v době publikování tohoto textu. Pro velké firmy byly zavedeny doplňující texty, ale nejistota – především stran dalších nekoncepčních kroků –, přetrvává.