Obsadit dosud neprozkoumaný trh? Přijít bez testování s novým produktem? Experimentovat a bleskově měnit model podnikání? Velké inovace vypadají sexy, mohou přinést slušné zisky, na druhou stranu představují značné riziko, protože často mají menší šanci na úspěch.

„Většinou jsou totiž náhodné a závisí na tom, jak je trh připravený. Bez testování s nimi v devadesáti procentech případů neuspějete,“ varuje František Tröster, Senior Engineering Director technologické společnosti Gen, která vloni vznikla sloučením Avastu a amerického protějšku NortonLifeLock.

Firmy podle Tröstera nebývají připraveny na selhání, které s top-down řízenými inovacemi obvykle přicházejí. „Připravenost znamená mít nastavenou kulturu testování,“ říká.

 Genu testují zavádění nových velkých inovací postupně, s co nejnižšími náklady. Stejně tak je důležité vědět, kdy říct „dost“ a včas vycouvat z cesty, která se ukáže jako slepá.

Firmy by se rozhodně neměly inovací bát, ale vsadit třeba na méně riskantní drobné inovace, které vycházejí odspodu, tedy od zaměstnanců a z týmů. Sice vyvolají menší rozruch, v začátku přinesou menší zisk, ale když se sečtou, mohou být daleko důležitější.

„Bývají nedoceňované, a přitom je jejich celkový dopad obrovský. Přicházejí totiž od lidí, kteří denně využívají různé nástroje, systémy a vědí přesně, co potřebuje produkt i zákazník,“ vysvětluje František Tröster strategii společnosti, která funguje na newyorské burze NASDAQ.

Kultura malých inovací

„Firma, která se soustředí na kulturu malých inovací a ty velké nakupuje na trhu, může být úspěšnější než ta, která dělá velké inovace, ale s velkými investicemi a neúspěchy,“ dodává František Tröster.

Pro menší „bottom-up“ inovace je správně nastavená firemní kultura zásadní. Musí vytvářet prostor pro nové nápady a zaměstnance podpořit při jejich hledání a realizaci. Pak může přijít i produkt či služba, která je fascinující, přestože je vlastně úplně easy.

„Jsou firmy, které uspěly se zcela jednoduchým nápadem. Třeba Qerko: Sedíte u stolu a můžete pomocí QR kódu zaplatit. Ten nápad určitě prolétl hlavou spoustě ajťáků, ale nedokázali tu myšlenku vzít a dát do provozu,“ popisuje na příkladu expert z Genu.

„Není nutné se při snaze o inovace zaměřovat na vesmírná řešení, jednoduché věci mohou být mnohem zajímavější, když se udělají správně,“ podotýká Tröster.

Trendy je podle něj důležité sledovat, už jen proto, že mohou přinést nové nápady a dokáží určit potenciál na trhu.

„Ale je třeba si je pečlivě vyhodnotit. Ne vždy jsou totiž tak velké a významné, jak se jeví. Krásnou ukázkou byl internet věcí. Analýzy od renomovaných firem tvrdily, že IoT trh bude v desítkách miliard dolarů, a kdo IoT nebude mít, jako by nebyl. Nakonec se ukázalo, že na to trh ještě vůbec nebyl připravený,“ popisuje František Tröster.

Hodnotit nápady i zaměstnance

S inovacemi a hodnocením nápadů může v blízké budoucnosti pomoci firmám umělá inteligence –  umožní najít prostor pro zlepšení a dodá informacím širší kontext. Například když potřebujete vědět, proč je mezi stovkami vašich zákazníků jedna část nespokojená.

A nebo když hledáte ty správné lidi, kteří mají inovativní myšlení. „Umíme například predikovat emoční reakce, zjistit, jestli se člověk hodí na konkrétní pozici, analyzovat, jak funguje tým, poradit jakého člověka potřebujete na danou pozici, nebo ukázat jaké lidi máte ve společnosti,“ naznačuje možnosti Martin Rücker, zakladatel platformy Talk2Amy, která využívá AI pro psychologické rozbory.

Jak František Tröster, tak Martin Rücker byli účastníky technologického Growclubu, který se uskutečnil na konci dubna pod záštitou Forbes Ideal Place (FIP). Projekt, jehož je Forbes partnerem, vznikl, aby firmám pomohl růst a zlepšovat pracovní prostředí. A také aby jim ukázal, že na řešení zásadních změn nejsou samy. Pravidelná setkání umožňují členům exkluzivního klubu diskutovat s odborníky a sdílet mezi sebou zkušenosti.

A tentokrát byla řeč hlavně právě o inovacích, onboardingu zaměstnanců, měření spokojenosti zákazníků nebo využívání AI v marketingu.

Lépe komunikovat nové nástroje

„Growclub mi pomohl zjistit, co si v českých firmách o těchto technologiích myslí. V zásadě se jim nebrání, ale za předpokladu, že data budou objektivní a prokazatelná,“ hodnotí přínosy účasti na  akci Forbes Ideal Place Martin Rücker.

„Díky tomu můžu do budoucna lépe komunikovat a reagovat na potenciální obavy ze systémů postavených na AI.“

Platforma Talk2Amy má ambici ukázat firmám, jaké typy lidí ve svých týmech mají a jaké jim naopak chybí. Umí zjistit potenciál zaměstnanců, navrhovat jejich rozvoj či mapovat spokojenost, vztahy v týmech a poznat míru vyhoření.

Rücker ji občas  přirovnává k počítačové tomografii. „ Ukazuje věci, které ani lékař pouhým okem nevidí. Neznamená to ale, že by CT mělo a mohlo nahradit daného lékaře. Je to nástroj, který neuvěřitelně rozšiřuje objem vstupních informací, a tudíž schopnost lékaře pomáhat,“ vysvětluje.

Řada účastníků dubnového Growclubu, potvrdila, že aktivně zkouší nové technologie implementovat do svého podnikání.

„Podpora inovací a nových technologií uvnitř firmy je pro nás velmi důležitá. I proto nám dávají smysl akce, které usnadňují výměnu nápadů a podporují spolupráci napříč odvětvími. Usnadňuje to řešení komplexních výzev a pomáhá to ve výsledku všem,“ zhodnotila setkání Violeta Malár Momiroska, Chief Human Resources Officer české a bulharské pobočky kompetenčního centra KBC Global Services, které vyvíjí a poskytuje odborné finanční a technologické služby bankovní skupině KBC Group, a které bylo partnerem celé akce.