Inovace je srdcem každého startupu a může mít dvojí podobu: produktové inovace nebo kreativní design s potenciálem oslovit trh. Produktová inovace znamená, že vytvoříte pro existující trh nějaký nový výrobek jako Tesla nebo inovujete existující produkt jako Under Armour. Ovšem bez kreativního marketingového plánu může váš výrobek stejně jako tisíc jiných navždy uvíznout v zapomnění a nikdy nemusí naplnit potenciál, který v něm vězí. Chcete-li prorazit, musí váš podnikatelský plán obsahovat schopnost být kreativní v produktovém designu, marketingu, prodeji a zajištění spokojenosti zákazníků.

Proto je třeba sledovat významné hráče, společnosti, kterým se podařilo jak vyrobit dobrý produkt, tak ho dobře uvést na trh. Tesla a Under Armour jsou dvě firmy, které geniálně zvládají produktový design i marketing. A obě patří podle žebříčků Forbesu k nejinovativnějším společnostem světa.

Začněme Teslou. Jednička v žebříčku Nejinovativnějších společností vznikla v roce 2003 a u jejího zrodu stáli Jeffrey B. Straubel, Elon Reeve Musk a Marc Tarpenning. Firma uspěla, protože vyřešila problém, který hlavní hráči v automobilovém průmyslu nechtěli nebo neuměli rozlousknout – zkonstruovat vysoce kvalitní elektromobil.

musk

Elon Musk

Ale cesta k nynější Tesle (a tržní hodnotě 33 miliard dolarů) byla trnitá a proslýchalo se, že Musk chtěl firmu prodat. Nakonec si ji ale nechal a díky jeho vizi a tvůrčí síle stojí lidé fronty, aby mohli zaplatit 100 tisíc dolarů a usednout za volant tesly.

Čtěte také: Proč je automobilka Tesla nejinspirativnější firmou Ameriky

Lidé tesly milují. I ti, kteří si ji nemohou dovolit, o ní aspoň sní – stejně jako sní, že si jednou koupí porsche nebo rolls-royce. Klienti a potenciální klienti jsou velmi loajální. Musk totiž nezkonstruoval jen krásný stroj – vybudoval značku, s níž se lidé chtějí identifikovat, a přesně takhle má vypadat dobrý marketing. Podstoupil kreativní riziko, které se vyplatilo. Vynikající design a kreativní marketing zaměřený na zákazníka pomohly Tesle předefinovat existující trh a stanout v čele průmyslu s elektromobily. Tesla nemusí spoléhat na prostředníky a dealery, to auto se zkrátka prodává samo.

Další vynikající studií pro začínající podnikatele je Under Armour. Tahle společnost je podle Forbesu šestá mezi nejinovativnějšími firmami a podařilo se jí inovovat ten nejzavedenější produkt v segmentu trhu, který se vyznačuje vysokou konkurencí – sportovním oblečení.

Společnost založil v roce 1996 Kevin A. Plank, původně mířila do „niche“ segmentu a pomalu rostla. Pod Plankovým vedením běží Under Armour bezvadně, právě on ji udržuje v pohotovosti a pořád připravenou zacílit v příštím okamžiku na další velký cíl. Momentálně je to kombinace senzorů a nových technologií, které oblečení Under Amour umožní sledovat zdraví svého uživatele.

kevin-plank

Kevin Plank

Jejich inovativní produkt se nyní prodává jako UA Healthbox s aplikací Record. Kreativita produktového designu spojená s vynikajícím marketingem je jedním z důvodů, proč si firma na vysoce konkurenčním trhu vede tak dobře.

Každý startup musí vsadit do hry solidní, vysoce kvalitní produkt a to, co některé z nich odliší, je tvůrčí síla designu, marketingu a prodeje. Když dojde na posuzování nových byznys plánů, nejdřív je třeba hledět na marketingový plán. Také ve vedení je CMO neboli šéf marketingu jednou z nejdůležitějších pozic. Těmi dalšími je výkonný ředitel a vedoucí technického týmu.

Čtěte také: Z tělocvičny do ulic a zase zpátky. Boom sportovního oblečení zřejmě končí

Životaschopnou společnost nevybudujete bez zkušeného CMO, který je schopen uvažovat mimo nastavené hranice. Kdysi dávno společnosti stály na hardwaru (jako Cisco) nebo čistě na softwaru jako SAP nebo Oracle. V dnešní době se většina startupů utváří podle firem sociálního networkingu jako Facebook, na sdílené ekonomice jako Uber nebo high-tech spotřebitelské firmy jako Apple.

V tomto prostředí musí být kreativní design pro váš web a mobilní produkty nejen krásný na pohled, ale musí vyzývat k použití. Potom musíte myslet na svou digitální dosažitelnost a plán, jak získat uživatele. Nemůžete vybudovat společnost, aniž nejdřív postavíte krásný portál / výkladní skříň, ať už jako web nebo i aplikaci a potom nezpracujete podrobný a hluboký plán, jak být ziskoví. A k tomu potřebujete solidní kreativní design v marketingu.

Když zakládáte společnost, musíte brát v úvahu spoustu věcí. Vlastní vize je důležitá, stejně tak je ovšem dobré učit se od zavedených firem. I když je vaše firma mnohem menší než Tesla nebo Under Armour, vezměte si z nich ponaučení a zbudujte vlastní solidní byznys. Kreativita v marketingu a v designu je klíčem k vytvoření úspěšného produktu a úspěšné společnosti.