Tradiční nákupní šílenství startuje. Obchody lákají na slevy a zákazníci nakupují a utrácejí jako diví, vždyť v předvánočním období se hodí leccos. Obvyklá mánie vyvrcholí 29. listopadu černým pátkem – a přece bude letos v něčem jiná.
Stále více firem se totiž rozhodlo událost bojkotovat. Důvodů pro to mají celou řadu: od podpory nezávislých výrobců, kteří na slevy velkých řetězců doplácejí, přes vstřícná charitativní gesta po – a tato příčina je na vzestupu – touhu chovat se udržitelně.
Uvědomělejší značky již nechtějí podporovat nadměrnou spotřebu a nelze se jim divit. Jen v Evropské unii za rok vznikne 1,5 až 2 miliony tun oblečení, které si jejich majitelé vezmou na sebe jen jednou. Problém však existuje celosvětově.
Black Friday se tak neúčastní například americká oděvní značka Patagonia, která už dříve vyzývala zákazníky, ať v ten den nenakupují. Opakovaně na černý pátek vždy zavřela své obchody a výlohy přelepila černým papírem. Teď změnila strategii a místo toho od předloňska posílá veškerý výtěžek z prodejů během akce ekologickým organizacím.
Mimochodem, tržby Patagonie ten den dosáhly rekordních 10 milionů dolarů.
Výrobce čajů Pukka Herbs a oděvní firma TAMGA Designs věnovaly výtěžky na sázení stromů. Jiné společnosti se pak akce oficiálně neúčastní, jako třeba Marks and Spencer. Řada nezávislých tvůrců se rozhodla akci bojkotovat pod heslem „Make Friday green again“, tedy udělejte z černého pátku raději zelený.
„Před deseti lety černý pátek neexistoval, ale během pár let se na něm lidé stali závislými. Opravdu si potřebujeme kupovat šest triček?“ ptá se Romain Raffard, zakladatel společnosti Bergamotte. I ta se ke „stávce“ připojila, stejně jako další firmy z různých oborů.
Proti zdravému byznysu
Nicolas Rohr, zakladatel oděvní firmy Faguo, která se rovněž připojila ke stávce, upozorňuje i na to, že slevové šílenství vlastně nedělá dobrou službu celému byznysu.
„Některé značky prodávají své kolekce za úplně směšné ceny,“ poznamenává. „Z pohledu zákazníka to sice může být příležitost, jak ukořistit skvělou nabídku, ale Black Friday taky způsobuje nejistotu ohledně pracovních míst, protože výrobci, značky a obchody nedostávají adekvátní množství peněz.“
Iniciativy bují na různých místech světa. V australské Victorii se spojilo šest obchodů do akce Blue is the New Black. I ony nabízejí slevy, ale chtějí výtěžky věnovat nadaci Surfrider Foundation a její kampani Rise Above Plastics, která bojuje za vyčištění pláží od plastových odpadků.
„Značky, které stojí za Blue Friday, chtějí dosáhnout něčeho víc než výdělku,“ uvedl Jeff Duke, zakladatel jedné ze zapojených firem L/L Supply. „Nikdo z nás se nechtěl účastnit Black Friday, ale tím, že se spojíme, můžeme odvést pozornost k něčemu jinému a mít neuvěřitelný dopad.“
A jiné společnosti jen doufají, že si zákazníci uvědomí skutečnou hodnotu nákupů, kterou slevy devalvují a svádějí ke zbytečné spotřebě. Nejlépe to shrnul anglický obchod Wolf and Gipsy Vintage, jenž své rozhodnutí bojkotovat Black Friday zdůvodnil takto: „Doufáme, že s námi nakupujete proto, že máte rádi to, co děláme. Věříme, že máme zodpovědnost za to, abychom bojovali za menší množství odpadu a změnili způsob přemýšlení o tom, jak nakupujeme.“