Skanska postavila první bytový dům u nás, který recykluje takzvanou šedou vodu – technologie v suterénu čistí vodu z umyvadel, van a sprch, která je následně využívaná pro splachování. Obyvatelům to ušetří zhruba čtvrtinu spotřeby pitné vody.

I další rezidence chce developer stavět tak, aby byly co nejudržitelnější. Využívá se dešťová voda, střechy jsou zelené a na domech visí fotovoltaické a fototermické panely.

„Myšlení se postupně mění a my u klientů vnímáme stále větší poptávku po takových projektech. Chtějí investovat do udržitelného bydlení,“ vysvětluje green byznys manažer společnosti Skanska Miroslav Kobera v podcastu s moderátorkou Ivanou Karhanovou.

Investoři zkoumají, co firmy v oblasti udržitelnosti konkrétně dělají.

Byt, který by měl o padesát procent nižší uhlíkovou stopu, by byl zhruba o 100 tisíc korun dražší. „My ale udržitelná řešení do ceny nepromítáme, děláme to jako přidanou hodnotu našich projektů,“ říká Kobera.

Skanska se k udržitelnosti snaží posouvat i svoje dodavatele. „Někteří subdodavatelé jsou progresivnější, jiní zkamenělí. A my si vybíráme ty progresivnější,“ dodává Kobera.

Ve studiu Forbesu se sešel s Evou Bučovou, vedoucí komise pro udržitelnost v ING. Finanční skupina ING se v rámci své celosvětové kampaně „Do Your Thing“ snaží firmy, jako je Skanska, maximálně podpořit – tedy firmy, vyšlapávající cestu pro zbytek trhu. Odvážlivce, kteří se perou s legislativou, předsudky i nedůvěrou zákazníků.

Udržitelnost ostatně mění i bankovní a finanční sektor. „Investoři nyní více zkoumají, co firmy v této oblasti konkrétně dělají,“ popisuje změnu chování Eva Bučová.

Nastane doba, kdy banka odmítne firmě půjčit, protože je málo udržitelná? Může být zelené financování pro emitenty výhodnější? A jaké jsou největší bariéry při projektování udržitelných staveb? O tom všem je nový BrandVoice podcast. 

——————————————————————————————————————————————————

Podcast je součástí seriálu, který vznikl ve spolupráci s bankou ING. Ta se snaží v rámci své celosvětové kampaně „Do Your Thing“ maximálně podpořit odvážné firmy, které svým přístupem k principům ESG, udržitelnosti a cirkulární ekonomice mění trendy, perou se s legislativou, předsudky i nedůvěrou zákazníků a vyšlapávají cestu pro zbytek českého trhu.