Ten tweet je na jednu stranu zábavný, pro společnost, jíž se týká, je však ztělesněním vážného problému. Jistý Joey totiž napsal: Netflix se právě teď snaží zjistit, jak je možné, že víkendový Bird Box vidělo šest milionů diváků, přičemž aktivních bylo jen 22 předplacených účtů.
A reakce byla rychlá a poměrně pochopitelná. Protože Netflix s příživníky a neplatiči bojuje už dlouho, vyslal jim nyní jasné varování: Pozor, za svůj účet budete muset platit. Všichni!
Na technologickém veletrhu CES v Las Vegas odhalila softwarová společnost Synamedia nový orwellovský systém, který využívá umělou inteligenci a který byl stvořen proto, aby dokázal vystopovat právě takové účty, které své přihlašovací údaje sdílejí s jiným.
Software je založený na analýze geolokačních dat a podle nich určuje, které účty a odkud jsou v danou dobu přihlášeny. Tímto stopováním dokáže určit, kdo a kde sdílí svá data. Služba dokonce umí dešifrovat druh místa připojení: jestli se jedná o domácnost, kancelář, nebo zda se připojujete v hotelu, případně na své dovolené.
Čtěte také: Šéf českého Facebooku: Budoucnost jsou stories a video. Česko vibruje
Netflix touto nežádoucí ukázkou sdílené ekonomiky přichází o významné finanční prostředky a sumu nelze podle něj jen tak ignorovat. Nedávný průzkum společnosti Hill and Magid ukázal, že 35 procent dnešních mileniálů sdílí hesla ke streamovacím službám. Jsou tak ve srovnání s dalšími věkovými skupinami „vítězi“, protože generace X sdílení přiznává v 19 procentech, zatímco baby boomers jen ve třinácti.
Takže do rovnice si dosaďte tyto počty neplatičů, k nim desítky milionů poctivých předplatitelů a navrch měsíční abonentní poplatek, jaký si služby typu Netflixu účtují, a dostanete se k částkám v desítkách milionů dolarů, které jsou potenciálním ziskem, jenž však společnostem z výše uvedených důvodů uniká.
Umělá inteligence, kterou si na pomoc přizvala Synamedia, dokáže detekovat taky to, kdy jsou streamovací služby využívány jako prostředek zisku. Kupříkladu bary, které pořádají večírky s promítáním některých programů, nebo jiné, v nichž neustále běží programy typu Přátel. A Netflix proto teď chce zahájit debatu nad tím, jestli by taková zařízení měla platit extra poplatky, protože diváků je uvnitř logicky víc a vysílání může vést k vyššímu zisku, třeba z prodeje drinků.
Služba Synamedií dokáže přesně rozlišit i to, jestli lidé svůj účet sdílejí s přáteli, nebo zdali heslo jen půjčili svým dětem, třeba když studenti na kolejích využívají přístupy svých rodičů. Tito postmileniálové, tedy uživatelé s věkem 21 let a mladší, uvádějí, že heslo sdílejí ve 42 procentech případů.
Pro ty, kdo chtějí dál sdílet, ale přitom platit za službu i za své rodinné příslušníky, kupříkladu právě studenty nebo blízké příbuzné, je v nabídce premium příplatek, který umožní poskytovat službu vícero uživatelům na různých místech.
Pokud by si tedy čtyři miliony amerických domácností přestaly půjčovat heslo a začaly platit měsíční poplatek, mohl by si Netflix ročně přijít na sumu o 390 milionů dolarů vyšší. To však může být přehnaný odhad, jelikož Netflix nemusí přesvědčit všechny své uživatele, aby se stali předplatiteli, pokud nebudou moci dále sdílet hesla. Ti se pak totiž můžou začít ptát, jestli jim Netflix vážně stojí za měsíční poplatek a jestli by raději neměli zvážit jiné streamovací služby.