Celosvětové zisky bank se díky využití umělé inteligence mohou do roku 2030 zvýšit o stovky miliard dolarů, především díky 40procentní úspoře nákladů. Pro jednotlivé banky však umělá inteligence není jen otázkou efektivity, ale otázkou přežití, vyplývá z analýzy poradenské firmy Boston Consulting Group.
Těm bankám, které budou tuto technologii ignorovat, hrozí podle analýzy pod tlakem digitálně vyspělé konkurence ztráta relevance. Tento trend umocní také očekávané zvýšení počtu klientů, kteří budou měnit svoji banku. V posledních letech bylo každoročně v pohybu přibližně šest procent tržních příjmů bank, do roku 2030 se však toto číslo zvýší až na dvacet procent, ukazuje analýza.
Zatímco mezi lety 2019 až 2024 rostly globální příjmy bank průměrným tempem sedm procent ročně, v dalších letech porostou podle BCG v průměru pouze mezi dvěma a čtyřmi procenty ročně, mimo jiné kvůli poklesu úrokových sazeb centrálních bank. Zároveň porostou náklady na IT systémy, regulace a marketing.
Široké nasazení umělé inteligence a AI agentů přitom může pomoci bankám zvrátit dosavadní trend neustálého růstu nákladů a klesajících marží, tvrdí analýza. Podle předpokladů BCG dokáže očekávané snížení nákladů až o čtyřicet procent zvýšit celosvětově ziskovost bank až o 370 miliard dolarů, tedy asi o třetinu.
Banky, které díky AI dokážou snížit své náklady, část těchto peněz reinvestují do nových produktů a akvizice nových zákazníků. Výsledkem bude výrazný přeliv zákazníků od bank, které tuto vlnu nezachytí, uvedla firma.
„České banky jsou v tomto ohledu oproti jiným trhům napřed. Většina o umělé inteligenci intenzivně přemýšlí a řeší, jak ji co nejefektivněji nasadit v širším měřítku. Zároveň ji už zavedly do některých dílčích služeb či procesů.
Ani české banky však nejsou imunní vůči silné konkurenci bankovních fintechů a nových digitálních bank, které vynikají především v uživatelské přívětivosti svých služeb a aplikací,“ řekl expert na AI z technologické divize Boston Consulting Group BCG X Jakub Velkoborský.
Banky podle průzkumu BCG využívají umělou inteligenci nejčastěji v transakčních a platebních službách, zejména pro odhalování podvodných transakcí či provozních problémů. Tam ji zavedla více než polovina bank. Přibližně čtyřicet procent ji využívá také v marketingu, prodeji a při schvalování úvěrů. Čtvrtina pak využívá AI také ke kompletnímu přepracování svých procesů a služeb.
Jedním z nejvýraznějších trendů současnosti je nástup tzv. AI agentů, tedy systémů, které využívají prediktivní a generativní AI k samostatnému pozorování, plánování a jednání. Zatímco v roce 2024 se o nich téměř nemluvilo, letos tvoří sedmnáct procent veškeré hodnoty generované umělou inteligencí napříč odvětvími a do roku 2028 má tento podíl vzrůst na 29 procent.