Textovou umělou inteligenci použila v roce 2023 přibližně třetina Čechů, zatímco AI pro tvorbu obrázků a videí pětina. Vyplývá to z průzkumu Ami Digital Index, který každoročně dělá agentura Ami Digital ve spolupráci s agenturou pro výzkum trhu STEM/MARK mezi více než tisíci respondenty z Česka a stejným vzorkem na Slovensku.

Češi podle výsledků využili umělou inteligenci ve vyšší míře než Slováci. Textovou AI zkusila na Slovensku čtvrtina populace.

„Nejvíce pracuje s umělou inteligencí generace Z. Ta se stala velmi rychle raným osvojitelem tohoto trendu, stejně tak jako tomu je v případě nových sociálních sítích a aplikací,“ uvedl ředitel Ami Digital Vladan Crha.

Textovou umělou inteligenci využilo šestatřicet procent mužů a třiadvacet procent žen. Zároveň ji někdy použilo devatenáct procent lidí, kteří dosáhli maturity, a 25 procent lidí s vysokoškolským vzděláním. Rozdíly na základě lokality nijak výrazné nejsou.

V Praze a Středočeském kraji má s textovou AI zkušenost 27 procent lidí, ve zbytku Čech 29 procent a na Moravě 32 procent.

Podle ředitele České asociace umělé inteligence Lukáše Benzla AI v Česku využívá přibližně čtyřicet procent firem a dalších 35 procent to plánuje.

Využití ale je ve skutečnosti ještě širší, protože AI používají lidé i individuálně mimo zaměstnání. „Česko bylo v minulých letech ve využívání AI v Evropské unii pod průměrem, letošek ale může všemi statistikami zahýbat,“ dodal Benzl.

Mezi nejpopulárnější patří nástroje generativní AI, tedy ChatGPT a Midjourney. Zároveň pro tyto nástroje existuje největší množství školení a konzultantů, třebaže v obchodním prostředí by podle Benzla dávalo smysl věnovat pozornost i dalším nástrojům.