Jakého autora pořídit? Za kolik? Kdy? Otázky, na které musíte mít se jménem Kodl alergii. Nejmladší generace z rodiny slavných pražských galeristů ale ví, že i kdyby to tak bylo, nesmí to dát najevo. Odpovídat na ně je jejich byznys. A naštěstí i zábava.
Jakub a Matyáš, nejmladší z rodu Kodlů. Praděda architekt a sběratel Jiří Kodl. Děda Pavel Kodl, sběratel a starožitník. Otec Martin Kodl, majitel stejnojmenné galerie, která loni vydražila nejdražší dílo v Česku, na víc od ryze českého umělce, a to za 123,6 milionu korun. Bylo by překvapení, kdyby se dráha nejmladších členů klanu vydala jiným směrem než za uměním.
„Celý život jsme vyrůstali mezi obrazy. Přišlo mi naprosto přirozené k nim inklinovat. Když kamarádi měli v pokojích plakáty herců a kapel, já jsem měl na stěně originály od Václava Špály, Zdeňka Buriana nebo Theodora Pištěka. Vlastně jsme vyrůstali v galerii, která byla i náš domov,“ říká čtyřiadvacetiletý Jakub Kodl, který na londýnské University of Westminster studuje galerijní management a současné umění.
O sedm let staršího Matyáše víc bavila matematika, takže vystudoval finanční management, ale u umění skončil i tak. Nasměrovaly ho hlavně stáže v aukční síni Sotheby’s, které absolvoval v Londýně a New Yorku. Ideální kombinace pro to, abyste věděli, jak pro pojit svět umění a peněz. Před šesti lety se bratři domluvili a založili sekci Kodl Contemporary. Cíl?
Představit sběratelské spo lečnosti to nejlepší z aktuálního českého umění. A pak ještě jeden – prosadit české umění ve světě. Když tak dnes někdo pátrá po někom, kdo mu poradí, do jakých současných umělců Česka investovat, tihle dva mladíci patří v Česku mezi ty nejpoučenější. Jak tedy odpovídají na otázku, jak vybírat z umělců, které ještě neprověřily desítky let času?
Podle mladšího z bratrů je potřeba vycházet hlavně z objektivních charakteristik umělce. Primárně je důležité se zajímat, jestli vystavuje, jestli je zastoupený ve veřejných sbírkách, jestli má aukční prodeje a jestli spolupracuje s jinými galeriemi ve světě. Stejné ukazatele přitom fungují pro galeristu i pro zákazníka.
Galeristé v ideálním případě slouží jako síto, které koncovému sběrateli nabídne zúžený výběr.
„Galeristé v ideálním případě slouží jako síto, které koncovému sběrateli nabídne zúžený výběr. Není to zárukou zhodnocení, ale je to pozitivní atribut,“ radí Matyáš. Kodl Contemporary má mezi současníky vybranou přibližně dvacítku umělců, které podporuje dlouhodobě. I to může být pro začínajícího investora způsob, jak se zorientovat. Nejde přitom o žádné začátečníky.