Její příjmení je jedním z nejslavnějších oděvních brandů na světě. A ukrývá ságu rodiny, jež se během 20. století stala jedním z globálně nejvlivnějších podnikatelských klanů. Sabrina Benetton je šestačtyřicetiletá dcera zakladatele legendární módní značky, jedna z nejbohatších Italek a také jedna z nejbohatších žen světa.
Úspěšná podnikatelka v módě, vlivná investorka, mecenáška a filantropka a také matka tří dětí, žijící dodnes v rodinném sídle v italském Trevisu, má za sebou pozoruhodný příběh.
Když její otec Gilberto Benetton předloni zemřel, bylo mu 77 let. A Sabrina je jeho dědičkou ve všech významech toho slova – nejen dědičkou Gilbertova jmění (Forbes jej v roce 2018 spočítal na 2,7 miliardy dolarů), ale též všech jeho podnikatelských ambicí. A především je dědičkou jeho obchodního talentu a také originálních nápadů.
Byla to právě Sabrina, která spolu s dalšími členy rodinného klanu úspěšně dovedla rodinný podnik do 21. století. A je to právě Sabrina, kdo je nyní považován za novou hlavu a vůdčí generaci společnosti Benetton.
Forbes odhaduje jmění Sabriny Benetton na 1,3 miliardy dolarů, otcův podíl si dělí rovným dílem se sestrou Barbarou – ta už se však do podnikání příliš nezapojuje.
Sága rodu Benettonů
Na začátku tohoto příběhu byli však jiní čtyři sourozenci. Giuliana, Gilberto, Carlo a Luciano Benettonovi. Všichni čtyři se narodili na přelomu 30. a 40. let 20. století a jejich dětství bylo poznamenáno válkou, bídou a nedostatkem. Otec předčasně zemřel a rodina zůstala zcela bez prostředků – malí Benettoni tak museli ještě na základní škole začít pracovat.
Benettoni v 80. letech, zleva Gilberto, Carlo, Giuliana a Luciano | Foto Getty
Luciano, kterému tou dobou bylo čtrnáct, začal vypomáhat v místní textilní fabrice v Trevisu. A protože o dva roky mladší sestra Giuliana byla velmi talentovaná na ruční práce, začala plést. Hodně plést. Inspirací pro pletené svetry jí byly pestré barvy italského venkova: zářivě žlutých citronů, červených rajčat, zelených oliv, fialových hroznů, modrého nebe.
Rodina si založila malou živnost, Luciano získal díky práci v textilce důležité kontakty a mladší bratři Gilberto a Carlo se pustili do studia obchodu a technologií, které je oba bavily. V roce 1965 si Benettonovi založili eponymní firmu.
Po 50. letech, kdy vládly přezdobené „pin-up girls“ a opulentní linie Christiana Diora, byla v 60. letech najednou v módě naopak jednoduchost, praktičnost, barevnost, výrazné střihy i vzory. A originalita.
Za úspěchem značky Benetton bylo ale ještě něco jiného. Vynález technologie, která sourozencům umožnila obarvit vlnu až na samém konci výrobního procesu. Tenhle postup dovoloval plést svetry, pletené šaty, vesty a další doplňky a barvit je teprve tehdy, kdy bylo jasné, jaká barva je zrovna v módě a po kterém odstínu je největší poptávka.
Firma Benetton díky této řemeslné inovaci významně předstihla svoje konkurenty. Zářivé barvy, pak zase jemnější pastelové odstíny, kontrasty a kombinování zdánlivě nekombinovatelných tónů barev, to vše s pověstnou italskou elegancí. Benetton se stal symbolem italského úspěchu.
Už po třech letech Benettonovi přesunuli fabriku do městečka Ponzano, do komplexu renesančních budov z 16. století, který rozšířili a významně modernizovali. Začali také budovat vlastní prodejní síť.
Zájem o „United Colors of Benetton“, typické kombinované barevné oblečení, přerostl hranice Itálie a v roce 1969 už rodinná firma otevírá první velký obchod v Paříži. K vlněnému oblečení a svetrům se postupně přidal i další sortiment. K výrobkům z bavlny, džínoviny a dalších materiálů pak v 80. letech přibyly také hodinky, boty, šperky, bytové doplňky nebo parfémy.
V roce 1981 ostatně Benettonovi založili finanční holding Edizione a o tři roky později poprvé představili kampaň United Colors of Benetton, pro kterou najali fotografa Oliviera Toscaniho. Zbytek je historie: Toscaniho kampaně United Colors of Benetton se staly kultovní záležitostí, symbolem úspěšného marketingu a ikonou reklamního průmyslu – ale též symbolem přebytku a provokace 80. a 90. let.
V kampaních nebylo k vidění jen oblečení, ale společenská tabu. Ta přitáhla k Benettonu obrovskou pozornost. Tak obrovskou, jak byly obří reklamní poutače a billboardy v jeho výlohách.
Černá matka kojící bílé dítě. Kněz líbající krásnou mladou jeptišku, to všechno v hluboce katolické Itálii. Čerstvě narozené dítě, ještě zakrvácené a s nepřestřiženou pupeční šňůrou. Tři srdce, zcela stejná, jen s různými nápisy – bílé, černé, žluté. Zkrvavené oblečení mrtvého chorvatského vojáka během války v Jugoslávii. Lidé možná od některých kampaní odvraceli oči, ale tržby Benettonu šly strmě nahoru.
Tou dobou už byla součástí rodinného podniku i Gilbertova dcera Sabrina, nadaná velkým podnikatelským talentem. Z Gilberta se mezitím stal velkoprůmyslník: ze všech čtyř sourozenců nejvíce zužitkoval svůj obchodní talent a prosadil si investice do dalších průmyslových oborů, což z něj postupně udělalo jednoho z nejvlivnějších italských velkopodnikatelů.
Expandoval všude od strojírenství přes telekomunikace až po finančnictví. Autogrill, Atlantia, Telecom Italia, Mediobanca, Pirelli, mediální holding RCS Mediagroup… Tam všude měl Gilberto Benetton své vlastnické podíly. A Sabrina byla otci dobrou žačkou.
Když Gilberto v říjnu 2018 zemřel, přešly na ni nejen jeho dědické podíly, ale též veškeré jeho pravomoci. Ze čtyř sourozenců, kteří kdysi Benetton založili, dnes žijí už jen dva: Giuliana, nyní 82letá, a ještě o dva roky starší Luciano. Jmění každého z nich odhaduje Forbes na 2,4 miliardy dolarů.
Sourozenci Giuliana, Luciano i Carlo měli každý po čtyřech dětech, jen Gilberto měl děti dvě. Právě jeho dědička Sabrina je tou, do které rodina vkládá momentálně největší naděje – spolu s Lucianovými syny Alessandrem a Roccem v současnosti celou skupinu řídí.
Benetton Group momentálně po celém světě provozuje přes pět tisíc obchodů a zaměstnává na 25 tisíc lidí.