Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D, kterým se stalo sdružení firem zahrnující například firmy Subterra a Hochtief. Rozhodnutí zatím není pravomocné a lze proti němu podat rozklad. Na rozhodnutí upozornil server Seznam Zprávy, jeho vydání potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda. Následně o něm informoval v tiskové zprávě. DPP rozhodnutí důrazně odmítl a podle vedoucího oddělení komunikace podniku Daniela Šabíka proti němu podá rozklad.
„Úřad zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení Provozní úsek I.D metra v Praze: úsek (Olbrachtova) – Nové Dvory – stavební část,“ uvedl mluvčí.
Důvodem k rozhodnutí bylo to, že podle úřadu v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body.
DPP s tím nesouhlasí. Antimonopolní úřad se podle Šabíka zabýval desítkami námitek a o zrušení rozhodl pouze na základě tří, které se týkaly referencí. „U těch antimonopolní úřad tvrdí, že DPP nemohl dojít k jednoznačnému závěru ohledně jejich ověření. Hodnoticí komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany DPP vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl a dodal, že podnik při zadávání všech veřejných zakázek postupuje vždy zcela v souladu se zákony.
Návrh na zrušení výběru dodavatele podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže společnost PVM Metro DII JV, v níž je sdruženo několik firem, mimo jiné Porr, Eurovia nebo Průmstav.
Antimonopolní úřad v současnosti vede další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních vydal Úřad předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí.
Třicetimiliardovou zakázku vyhrála loni v září skupina firem vedená společností Subterra z koncernu Metrostav. Předtím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci. Podle dopravního podniku nesplnilo podmínky tendru.
„Podávání námitek a podnětů na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je v dnešní době zcela běžné i u řádově menších zakázek. Jde skoro o tradiční nástroj konkurenčního boje. Nutno ale dodat, že Úřad dává v konečném důsledku DPP opakovaně za pravdu, i přes prvoinstanční neúspěch,“ uvedl dále Šabík.
Dodal, že antimonopolní úřad minulý týden opět zamítl rozklad společnosti Metrostav DIZ ke stejné zakázce a už podruhé a finálně tak potvrdil správnost nastavených podmínek zadávacího řízení. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pak podle něj dal už loni DPP za pravdu v případě námitek proti podmínkám tendru na monitoring a pasportizaci druhé části linky D.
Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.