Automobilový průmysl zažívá v poslední době těžké chvíle. Většina automobilových značek řeší jeden problém za druhým, od pandemie covidu až po zoufalý nedostatek mikročipů.
Lamborghini však není jako většina automobilek – je to italská značka superaut, která vyrábí velmi specifická vozidla pro velmi specifické zákazníky. A navzdory překážkám, které současná situace klade do cesty celému průmyslu, byl rok 2021 v historii italské automobilky tím vůbec nejlepším rokem.
Společnost dosáhla na nejvyšší tržby v dějinách a podařilo se jí rok zakončit se značným ziskem. A za oboje vděčí zejména svému předsedovi a CEO, Stephanu Winkelmannovi.
Už z pohledu na jeho životopis je jasné, že tenhle muž ví, jaké to je, stát v čele automobilové značky. V posledních pěti letech totiž vedl Audi Sport GmbH a Bugatti a předtím byl generálním ředitelem rakouské, švýcarské a německé divize Fiat Auto.
V rozhovoru pro Forbes jsme si s ním proto povídali o tom, jak se Lamborghini daří prospívat v době, kdy ostatní skomírají, ale i o tom, jak se tváří v tvář stále přísnějším CO2 restrikcím staví k výzvě přinést do světa slavných sporťáků elektrický pohon.
Jak se Lamborghini daří v této pro automobilový průmysl tak turbulentní době?
Rok 2021 byl pro nás rekordní. Vyrobili jsme 8405 aut, což je nejvíc v historii. Také příjmy jsme měli rekordní ve výši 1,95 miliardy eur, stejně jako zisk před zdaněním, který dosáhl 393 milionů eur. Letošek je pro nás z byznysového hlediska zkrátka hodně pozitivní. Prodáváme ostatně víc aut, než jsme vůbec schopní vyrábět, máme už roční čekací lhůtu.
Musím však také říci, že jsme zděšeni situací na Ukrajině. Věnovali jsme půl milionu eur OSN na pomoc uprchlíkům a pozastavili naše podnikání v Rusku.
Myslíte, že budete slavit i letos?
V současné situaci je celkem složité předvídat, co se s námi bude dít v roce 2022. Zatím to však vypadá na dalších velmi úspěšných dvanáct měsíců. Chystáme se letos představit dvě nové verze modelu Huracan a model Urus dostane facelift.
V letech 2023 a 2024 pak máme v plánu hybridizaci všech našich modelů. Tím bychom měli do roku 2025 snížit emise CO2 nejméně o padesát procent oproti dnešku. A v druhé polovině dekády plánujeme do svého portfolia zařadit čtvrtý, úplně nový model. Zatím to vypadá na rok 2028.
Takže z Aventadoru se už v příštím roce stane plug-in hybrid?
Ano. V roce 2023 bude mít Aventador zbrusu nový V12 motor s nasáváním, což je pro naše zákazníky velmi důležité, protože to je to náš odkaz, naše dědictví. Ale současně to bude hybrid.
Jak se za posledních pět let změnili zákazníci Lamborghini?
Přichází k nám nová generace, naši zákazníci jsou mladší než kdy dřív. Obecně se dá říct, že máme vůbec více klientů, zejména díky úspěchu modelu Urus. A roste nám také počet zákaznic, byť zatím tvoří pouze deset procent mezi kupujícími Urusu a pět procent celkově. I to je však trend správným směrem. A mnoho z těch, kdo k nám přišli kvůli Urusu, se teď navíc zajímá i o naše supersportovní vozy.
Nejmladší zákazníci k nám přicházejí z Asie a Tichomoří, následuje Severní Amerika a o něco starší základnu máme v Evropě. Všichni mají ale společné to, že jsou milovníky supersportovních vozů a v Lamborghini vidí splnění svého snu.
Přesto ale Lamborghini není úplně ta stejná značka jako před lety. Co se podle vás změnilo nejvíc?
Největší událostí je rozhodně nový Urus. Oproti byznysu supersportovních aut je to mnohem univerzálnější vůz a jeho uvedení se ukázalo pro Lamborghini jako klíčové. Díky němu jsme mnohem stabilnější a můžeme s větším klidem investovat do budoucnosti.
Jak se Lamborghini daří ve světě, kde mají stále větší slovo elektrické vozy?
Bereme to tak, že zatím nemusíme být první, ale musíme být připraveni. A až bude připravený trh, pak musíme být nejlepší. Řekl bych ale, že se tenhle okamžik velmi rychle blíží a začínám mít pocit, že i zákazníci jsou připraveni nás na téhle dobrodružné cestě doprovodit.
Pečlivě proto pozorujeme trh a sledujeme své konkurenty. A jak jsem již řekl, budeme mít o padesát procent nižší emise CO2 a budeme prvním výrobcem supersportovních vozů s kompletní hybridní modelovou řadou.
Jakým největším výzvám aktuálně Lamborghini čelí?
Je to rozhodně záplava všech možných předpisů a nařízení. Pro malého výrobce, jako jsme my, je bez zázemí velkého koncernu velmi těžké zajistit, aby splňoval všechny podmínky. Výjimek pro malé výrobce na celém světě navíc stále ubývá a my můžeme uspět jen tehdy, pokud se všem nadcházejícím předpisům přizpůsobíme. Jsme na to připraveni a podle mého názoru se nemusíme bát, ale je to rozhodně hlavní výzva.
Denně teď vídáte vozy na jejichž kapotě se vzpouzí italský býk, ale prozradíte nám, jaká další auta jste si v životě oblíbil?
Vždycky jsem miloval Jaguar E-Type. Podle mě je to skvělé auto, klasické prestižní GT. A pak mám speciální vztah k prvnímu autu, které jsem kdy řídil, což byl matčin Fiat Cinquecento. V převodovce nebyly synchrony, takže při podřazování bylo potřeba přidávat plyn. Ale byla to moje první zkušenost s řízením, a proto jsem Cinquecento miloval a miluju dodnes.