Pandemie letos sice uzavřela státní hranice a s nimi mnohá letiště a hotely, letní uvolnění ale ukázalo, že hlad lidí po luxusním cestování je stále velký. „Ti, kdo mají na nejvyšší úroveň servisu, se rozjeli po celém světě a utráceli,“ upozorňuje ředitelka společnosti IQ Consultancy Kristýna Lebedová. „Celý segment ale čeká proměna a v budoucnu se prosadí jen ti, kteří budou inovovat.“
Segment cestovního ruchu a pohostinství letos prochází těžkou zkouškou, a stejně jako jiné obory i jej čeká v následujících letech přeměna do tzv. nového normálu, kde věci budou fungovat jinak, než jsme byli v době před pandemií zvyklí. Proto je zcela zásadní se na tuto novou dobu připravit. A kde jinde začít než u vzdělání. „Konkurence na trhu bude obrovská. Je potřeba být inovativní,” říká Kristýna Lebedová, zakladatelka českého lídra v oblasti vzdělávání v zahraničí IQ Consultancy, která zajišťuje přípravu a samotné studium na nejprestižnějších školách po celém světě.
Mezi nimi jsou i nejlepší univerzity v oblasti pohostinství a hotelového managementu na světě – švýcarské Glion Institute of Higher Education a Les Roches, kam z Česka a Slovenska každým rokem odjíždí zhruba 15-20 nových studentů. „Vztah s rodinami těchto studentů buduji léta a vždy je vedu k tomu nejlepšímu,” prozrazuje šéfka vzdělávací agentury v rozhovoru.
Máte tedy k rodinám studentů podobný vztah jako například privátní bankéř?
Ano, je to hlavně o důvěře. Tou se vždy začíná. Je proto důležité se nejdříve s rodinou poznat, což obnáší mnoho schůzek. Scházíme se všude možně, u nich doma, v restauraci. Jde opravdu o individuální osobní péči na té nejvyšší úrovni. Vždyť školné na nejprestižnějších školách Glion a Les Roches stojí 35 až 45 tisíc eur za semestr.
Bohatí lidé ale zůstávají bohatí i v krizi. Jen pečlivěji přemýšlí o tom, komu a kam peníze dají. A bez důvěry je nedají nikomu.
Jak vůbec vypadá váš den, vaše práce?
Má práce spočívá především v nepřetržité komunikaci: s klienty, partnery, mým týmem. Není to o tom, že sednu k počítači a na Googlu nebo Wikipedii si udělám rešerši, co kde existuje. Tak opravdu nepracuji. Na univerzity pravidelně létám, vím, jak to na nich vypadá, mám skvělé vztahy s vedením univerzit, komisemi a tak dále.
U samotných rodin jde o to nejdříve získat důvěru a až poté začínáme budovat strategii na míru v závislosti na tom, co chce konkrétní rodina. A se studenty jsem v kontaktu i poté, co školu úspěšně dokončí. Pomáhám jim v tom se například zviditelnit, když se vrátí do Česka a vybudují úspěšnou firmu.
Neprojevila se letošní pandemie na zájmu studentů?
Přijímací proces u nás probíhá už před Vánoci, a tak člověk s předstihem ví, že na podzim nastupuje ke studiu.
Navíc je třeba si uvědomit, že školy Glion a Les Roches vychovávají manažery těch nejlepších pětihvězdičkových hotelů a restaurací nebo budoucí vlastníky firem. Tento průmysl pak zahrnuje i event management, absolventi proto mohou pracovat i v marketingu, ve financích, prostě v byznysu obecně. Ať už jde o záležitosti spjaté s luxusní hospitality například u příležitosti olympiády, Formule 1 a podobně. Nejde tedy jen o hotely a restaurace, i když tvoří největší podíl tohoto průmyslu. Studenti to chápou a žádnou obavu tak o svou budoucnost nemají.
A jejich rodiče?
Naši klienti nepatří mezi ty, kteří si stěžují, jak je vše špatně. Vidí v tom hlavně příležitost, kterou je potřeba využít.
A jaká příležitost teď stojí před studenty?
Teď je krize a celý svět se mění. Mění se fungování byznysu jako celku, přicházíme zkrátka do zcela jiné fáze. V příštích pěti sedmi letech dojde k přebudování celé společnosti a fungování světa. To je z toho, co se děje, zřejmé.
Sedmnáctiletý člověk se ale nemůže zastavit, zůstat v Česku a čekat, až vše přejde. Musí získávat zkušenosti, musí se v novém světě orientovat, musí v něm umět fungovat. Bude to jiné, bude to náročnější, a i z toho důvodu konkurence v oboru zesílí. Proto je nutné se naučit být profesionál, umět se prosadit i v nové době.
Univerzity Glion a Les Roches je k tomu všemu připraví. I ony reagují na současnou situaci a zavádějí nové předměty jako je krizový management v době covidu a podobně. Z mého pohledu je teď ta nejlepší doba investovat do tohoto typu vzdělání.
A přijde tedy po současném složitém roce pro cestovní ruch oživení na předkrizové úrovně?
Bezpochyby, to nám ukázalo už letošní uvolněné léto. A pokud se podívám na trh, tak vidíme, že luxusní hotely jako Ritz-Carlton, Four Season nebo Mandarin Oriental, ty všechny už představily plány, že v roce 2021 a 2022 budou otevírat nové podniky a investovat do dalších hotelů. To by nedělaly, kdyby si myslely, že budou prázdné. Samozřejmě, že se trh dost pročistí, ale to se týká hotelů s nižšími úrovněmi služeb. Pětihvězdičkových gigantů, o kterých se bavíme, se tohle netýká.
Luxusu se krize nedotýká?
Když vám klesne jmění z dvou set milionů na sto milionů, asi kvůli tomu nezačnete využívat horší služby. V dnešní době jsou lidé zvyklí na svobodu cestovat kamkoliv. A premium segment je charakteristický v tom, že lidé chtějí zážitek. Hezké a luxusní věci jsou pro ně standardem, už je ale tolik nenadchnou. Studenti se mimo jiné naučí i to, jak tento zážitek posouvat dále a oslovit náročné klienty. Před studenty stojí i v tomto ohledu nové výzvy.
Znamená to, že chleba se dnes v cestovním ruchu láme ani ne tak v servisu, jako v inovativních přístupech?
Určitě je to tak. Proto úroveň služeb byla už i před covidem vysoká. V novém světě budou důležité nové přístupy, nové služby, o kterých se dříve tolik nebo dokonce vůbec nepřemýšlelo. Například Four Seasons teď hodně spolupracuje s poskytovateli privátních letadel a tak dále. Průmysl musí přemýšlet, kam se vydá dál. A hybnou silou jsou a budou samozřejmě hlavně lidé.
Manažeři toho nejluxusnějšího ubytování tedy budou takovými vizionáři?
To rozhodně. Je opravdu nutné si uvědomit, že na trhu zanikne mnoho pracovních míst a pozic a konkurence na trhu tak bude obrovská. Je potřeba být inovativní a tím i jedinečný. Už nebude stačit jít na obyčejnou vysokou školu a získat diplom. To už nebude fungovat.
Úspěšný absolvent švýcarských prestižních škol nebude tím, kdo bude obsluhovat hotel, bude muset být lídrem a neustále vymýšlet nové směry, kterými se vydat.
Vlastně na to studenty připravujeme od samotného počátku. Už v rámci úvodních pohovorů se jich ptáme, co pro ně inovace znamenají a kdy ve svém životě byli sami inovativní. Protože v tom je jejich budoucnost.
Domluvit si konzultaci s Kristýnou Lebedovou a zástupci švýcarských škol, je možné zde.