Šampioni Německa, téměř všichni čeští reprezentanti a mnohé fotbalové hvězdy hrají s chrániči firmy Foul z nenápadné vesnice na Třebíčsku. Dva mladí muži, již za triumfálním tažením stojí, však místo šampaňského upíjejí šťávu dětem z tábora, který přes léto pořádají.

Fotbal často přináší to nejlepší v nastaveném čase, nechme se proto překvapit, co přinese prodloužení textu, který se fotbalu týká. Případné překvapení mají v moci dva mladí muži, o nichž text pojednává: Štěpán Rybníček a Pavel Chalupa. Jaképak ale prodloužení, vždyť se ještě ani nezačalo!

Žádoucí kreativitě na hřišti předchází vynucená kreativita v šatně: hráči vystřihují a různě upravují pivní tácky a karimatky, probíhá samovýroba chráničů, neboť k dispozici jsou jinak jen ty předpotopní, jako byste si nad kopačky přilepili kusy bagančat, kdo by v tom chtěl hrát! Pivo k fotbalu celkem pasuje, ale pivní tácky?

„Přitom i my jsme si z nich chrániče dělali,“ vzpomínají Rybníček a Chalupa. „Hele, řekli jsme si tehdy, sami máme problém, který trápí všechny kolem. Pojďme ho zkusit řešit. Jasnou výhodou bylo, že šlo o problém z prostředí, kterému jsme rozuměli.“ Právě bylo fouknuto do píšťalky, byznysový zápas vypukl.

Mladí muži se dostali do hry díky nápadu a v této hře si rozhodně nevedou špatně. Foul, jak se jmenuje firma, kterou napůl vlastní, měl loni obrat osmnáct milionů korun, letos cílí na pětadvacet. Především však svými produkty zásobuje mnoho hráčů, mimo jiné skoro kompletní českou reprezentaci. „

S jistotou víme, že na nedávném mistrovství Evropy měli naše chrániče kromě Čechů také někteří Angličané, Švýcaři, Slováci, Rumuni, Ukrajinci a Srbové, a je dost pravděpodobné, že mnozí další, nemáme úplný přehled.“ Profesionálové jsou z hlediska prestiže a marketingu vítanými zákazníky, rozhodně však ne většinovými.

Vtip Foulu je v tom, že stejné chrániče jako Patrik Schick může mít i amatér z nejnižší okresní třídy. Fotbal pupkatých tatíků pro žízeň i hra vyrýsovaných umělců v arénách Ligy mistrů – obojí spojuje Foul. Nejdražší karbonové chrániče z jeho dílny stojí necelé tři tisíce a jsou personifikované čili vyrobené na míru a s potiskem podle individuálního přání.

Forbes Digital Premium