Josef Zajíček celý svůj profesní život spojil s auty. Vybudoval a prodal úspěšné firmy, které dodávaly díly do automobilového průmyslu. Před jedenácti lety k nim přidal ještě Autodrom Most a v byznys přetavil i zálibu ve veteránech na čtyřech kolech.
„Všechno je na prodej. Pokud přijde nabídka, každý správný podnikatel se s ní musí seznámit a vyhodnotit, jestli je zajímavá, nebo ne,“ říká Josef Zajíček, když během rozhovoru pro Forbes Byznys podcast dojdeme k tématu mosteckého závodního okruhu, který mu v posledních dnech přidal několik vrásek na čele.
Krajský soud v Ústí nad Labem totiž rozhodl, že okruh musí omezit provoz, aby hluk ze závodních strojů neobtěžoval majitele domů, kteří bydlí poblíž. Zajíček je přesvědčený, že takové rozhodnutí nemělo padnout. Proto doufá v odkladný účinek a naděje teď upíná k dovolání k Ústavnímu soudu.
„Pořád tvrdíme, že máme kolaudaci na sedmdesát decibelů a autodrom je zkolaudovaný jako závodní dráha. My to naplňujeme s řádným kolaudačním rozhodnutím. Zatím jsme se sousedy ale nenašli žádnou dohodu, což vyústilo v soud, který jsme v předchozích letech třikrát vyhráli, počtvrté jsme to u Krajského soudu v Ústí nad Labem prohráli. Bohužel musíme v tomto boji pokračovat dál,“ říká a připouští, že současná situace může mít vliv na prodejní cenu rozlehlého areálu.
Několik prodejů má podnikatel, který stojí i za hodinářskou značkou Robot, za sebou. Před osmi roky za stovky milionů prodal firmu Benet Automotive, která automobilkám dodávala hlavně plastové a karbonové díly. Předloni podíl ve firmě AAS Automotive, zaměřené na výrobu střešních nosičů a dalších hliníkových komponentů, prodal irské konkurenci Decotek.
V druhém případě už exit popisoval jako „odchod se skřípěním zubů“. „Všechny peníze v celkové výši přes sto milionů korun, které jsme do firmy investovali, jsme dostali zpátky. To byl hlavní cíl. A kromě toho jsme dostali něco jako odstupné, což je částka pohybující se kolem dvaceti milionů,“ sdělil tehdy Forbesu.
V aktuálním podcastu Forbesu své kompletní stažení z automobilového odvětví hodnotí pozitivně. Nostalgii ale přiznává. „Mezi auty jsem vyrůstal odmala. Můj otec řadu let pracoval ve Škodě Auto. Ta doba ale pokročila někam jinam. Jsem rád, že už v tom nemusím figurovat. Je mi to líto, ale je to tak,“ dodává muž, který má před sebou životní cestu.
Foto poskytl Josef Zajíček
Foto poskytl Josef Zajíček
V druhé půlce června se totiž ve své Tatře 603 plánuje vydat na šestnáct tisíc kilometrů dlouhou jízdu na východ. Nepojede ale sám. Pro svůj nápad totiž dokázal přesvědčit ještě šest dalších posádek především československých aut z druhé poloviny minulého století. Zhruba za jeden měsíc mají v plánu zaparkovat před českým pavilonem na světové výstavě Expo v Ósace.
Za kolik milionů Josef Zajíček mostecký autodrom před jedenácti roky koupil? Je provozování druhého závodního okruhu v Česku poblíž německých hranic dobrý byznys? Vzchopí se ještě automobilové odvětví v Česku? Proč se s Tatrou 603 vydává na šestnáct tisíc kilometrů dlouhou cestu do Japonska? A co musí splnit, aby ve svém veteránu mohl přejet Čínu? Nejen tyto odpovědi najdete v dalším díle Forbes Byznys podcastu.