Možná se jí bojíme. Možná ji obdivujeme. Možná o ní nevíme tolik, kolik by si zasloužila. Čína. Pro Radoslava Řípu země, jež roztočila jeho byznysový příběh.

Je polovina září a stojíme u Shanghai Tower, přes 600 metrů vysokého mrakodrapu, který je třetím nejvyšším na světě. Je půl sedmé večer, čínská megapole je plná života a i přes setmělou oblohu plná světel. A aut a skútrů.

Jenže ve chvíli, kdy stojíme na přechodu, abychom přešli tepnu odpovídající pražské magistrále, se s Radoslavem Řípou můžeme bavit stejně potichu, jako kdybychom stáli na nábřeží zhruba kilometr vzdálené řeky Chuang-pchu, uhánějící do ještě větší Jang-c’-ťiang a dál do Východočínského moře.

Je to zvláštní pocit. To ticho by vzhledem k množství projíždějících aut a skútrů kolem nás nemělo existovat. Jenže skoro všechno to jsou elektromobily desítek značek. Spalovací motor mají sotva dvě auta z deseti. Skútry jsou elektrické bez výjimky. Proto ten klid.

Radoslav Řípa ho komentuje také, ale pro něj už není tak překvapující. V Číně je zhruba jednou za dva roky, ale ani tak ho progres, jímž miliardová země v posledních dekádách prochází, nepřestává překvapovat. Poprvé v Šanghaji přistál v roce 1998.

V Česku do té doby hlavně opravoval a pak i prodával něco, bez čeho se neobejde nikdo, kdo něco vyrábí, skladuje nebo prodává – paletové vozíky. Začal s tím hned po vojně, během níž se Československem prohnala sametová revoluce.

Byl to kluk z rozvedené rodiny, bez maturity, s výučním listem v kapse a s vědomím toho, že největší výkon člověk podává, když pracuje pro sebe. „Všechno, co jsem v podnikání potřeboval, jsem se musel doučit. Má to výhodu v tom, že se člověk učí jenom to, co opravdu potřebuje,“ říká Řípa, jehož kapitálem nejdřív byly jen vlastní ruce, hlava a také tehdy nejdostupnější dodávka v podobě Škody 1203 koupené za peníze, které mu během dětství naspořila máma.

Stačilo to, protože úspěch přišel. Nejdřív v rodných Pardubicích, potom v jejich okolí a během pár let i napříč Českem. To už několik let paletové vozíky nejen opravoval, ale také prodával. A rozhlížel se, jak by mohl růst.

Čtěte dál a dozvíte se:
  • Proč Řípa část svých zákazníků posílá ke konkurenci?
  • Kvůli komu se potřebuje dožít 300 let?
  • A co Radoslav Řípa miluje na skialpinismu, heliskiingu a lyžování?
Forbes Digital Premium