Od růžového vína k ovládnutí světa bezkontaktních festivalových plateb v Česku. Na začátku se museli pořadatelům skoro vnucovat, dnes se pyšní klienty jako Rock for People, Metronome nebo Let It Roll a pořadatelé chodí za nimi. 

Jen letos je čeká obsloužit 360 akcí. V loňském roce odbavili transakce za 1,3 miliardy korun a obsloužili 1 200 000 zákazníků, což byl oproti předchozímu roku více než třísetprocentní nárůst.

V době, kdy se mezi obchodníky vzedmula částečná vlna vzdoru proti placení kartou, tedy trendu, který značně urychlilo zavedení EET a také pandemická vlna, nabízí alternativu k hotovosti. 

Zakladatel společnosti NFCtron má mnohem větší ambice. Jakou má šanci je prosadit? To vám možná bude za chvilku jasnější. Začátky NFCtron můžeme vysledovat v roce 2016, kde jeho zakladatel Václav Jaroš spolupořádal slavnosti růžového vína.

Na akci narazili na problém, jak nastavit funkční obchodní model mezi pořadatelem a prodejci tak, aby ve finále zůstaly spokojené obě strany. K tomu zároveň vyvstala další komplikace, chování zákazníků tehdy zůstávalo pro pořadatele akce velkou neznámou.

„Všichni nám říkali, určitě dorazí tisíc až dva tisíce lidí, ale o tohle číslo nám ve skutečnosti vůbec nešlo. Nás zajímalo něco jiného, kolik lidí si skutečně koupí vstupenku a jakou udělají útratu. Teprve díky správným datům je možné celou akci smysluplně nastavit,“ říká Jaroš.

Pořadatelé se rozhodli inspirovat u konkurence, ale rychle zjistili, že na tomto poli smysluplná konkurence chyběla. „Když už jsme něco našli, tak to bylo buď drahé obří řešení pro mega akce, nebo to bylo nesrozumitelné. To nás přivedlo na myšlenku vyvinout si platební systém sami. Tak vznikla první pracovní verze NFCtron,“ dodává.

info Foto NFCtron

Skok do rizika

Tehdy šlo jen o pracovní aplikaci Jarošova kolegy vývojáře, na kterou grafik narychlo vytvořil provizorní logo. Další dva roky probíhaly v módu průzkumu bojem, kdy se celý platební systém ladil na srážkách s nemilosrdnou realitou.

Nebylo zřejmé, jestli se investice do něj nakonec vrátí. Po tuto dobu Jaroš všechno financoval z vlastní kapsy, respektive zisku svých zbývajících firem (ManapGroup a Čerstvá sváča, pozn. redakce).

V roce 2018 konečně došlo na založení akciovky NFCtron. „Aktivity kolem našeho systému mi zabíraly čím dál více času, a tak jsem v dubnu následujícího roku udělal radikální rozhodnutí, opustil jsem všechny své ostatní pozice a sto procent svých sil věnoval NFCtron.“

„Cítil jsem, že potenciál je tam obrovský, ale každý všední den byl zároveň bojem o holé přežití. Bylo to hop nebo trop,“ vysvětluje bez obalu Jaroš.

Cítil jsem, že potenciál je tam obrovský, ale každý všední den byl zároveň bojem o holé přežití.

To, že je na trhu špatně něco zásadního, si Jaroš uvědomil, když jednal s festivalovými pořadateli. Ti měli za sebou třeba desátý ročník, a přestože bylo vymazlené všechno od bookingu po lineup, když akce doopravdy vypukla, do jednoho ztratili přehled, co se na ní skutečně odehrává od okamžiku, kdy si zákazník zakoupil vstupenku.