Kdybyste se během jednoho odpoledne mohli u stolu potkat s kýmkoli z českých investorů, kdo by to byl? Forbes si vybral Jana Bartu, Jakuba Čandu a Jána Hájka. A vznikl z toho mimořádný rozhovor.
Správce největšího akciového fondu v Česku Top Stocks Ján Hájek, investiční samorost s portfoliem v miliardách Jan Barta a investiční manažer v CVC Capital Partners Jakub Čanda se s Forbesem sešli v majestátním Lobkowiczkém paláci.
Jak to celé probíhalo? Kupříkladu takto:
Forbes: Ráno jsem koukal, kde jsou nejaktivnější objemy obchodů, a hned první tam byly tituly jako Starbucks či Netflix. Shodou okolností jsou tyhle dvě akcie i v Top Stocks, tak se u nich na chvíli zastavme…
Ján Hájek (JH): Mám tam firmy, které jsou známé, ale moje vize je většinou koupit firmu, která bude známá v budoucnosti. Starbucks jsem koupil v roce 2007 a držím ho dosud.
Jan Barta (JB): Tak to ti udělal radost nový CEO Brian Niccol, ne?
JH: Rozhodně. Dlouho jsem pošilhával i po akciích Chipotle Mexican Grill a kolikrát jsem byl velice blízko tomu, to koupit. Ten ředitel, který přechází z Chipotle do Starbucksu, je pro mě nejlepší CEO v restauračním byznysu, takže pro Starbucks toto byla velice pozitivní zpráva.
Jakub Čanda (JČ): Jestli se můžu zeptat, když mluvíte o Starbucksu v roce 2007, tak kdy vy si řeknete, že už je daný titul podhodnocený natolik, že si jej koupíte?
JH: Pro mě by měl být dostačující fundamentální pohyb. Nespoléhám na to, že valuace půjde nahoru. Primárně mě zajímají tržby, ziskovost, dividendy… Všechno, co mi vypadne z firmy. Typicky se dívám na zdvojnásobení mezi čtyřmi a šesti lety. Tohle by měly být firmy, které mě zajímají, schopné něco předvést. Spoustu pochopitelně nevidím a některé samozřejmě vidím a nedohlédnu, co budou schopné dokázat.
JČ: To já si třeba myslím, že zmiňovaný Netflix nemusí být takové terno. Že je tam ohromně podceněná kapitálová intenzita. A třeba EBITDA je podle mě u Netflixu celkem irelevantní metrika. Když produkují nějakou show, dávají to do CAPEX a pak to pomocí odpisů a amortizací promítají do výsledovky. Takže se může zdát, že optikou násobku EBITDA je Netflix atraktivní byznys, ale je to, jako bys z retailového řetězce vyndal náklady na pronájem a tak bys ho posuzoval.
JH: Je pravda, že na streaming z pohledu nákladů musí člověk koukat takto. Kde já ale stále vidím pozitivní příběh, je, že ta služba je strašně levná. Že mají neuvěřitelný prostor pro zdražení. A z mého pohledu to zákazníci budou ochotni zaplatit, protože ta nabídka je zkrátka nejširší.
JB: Navíc jejich churn metriky, tedy odliv zákazníků a tak dále, jsou o parník nejlepší v rámci konkurence.
JH: A to je ono. Lidi to nevypnou.
A co Nvidia? LVHM? Biotechnologie? Umělá inteligence? Energetika? To jsou jen některá z témat, která jsme položili na stůl. Přečtěte si celý velký rozhovor buď online, nebo v tištěném Forbesu, který právě vyšel!