Monumentální betonové schodiště prorůstá prosklenou fasádou do zahrady vnitrobloku. Ve dvou přízemních podlažích nové bytovky od Stanislava Fialy, architekta roku 2019, tak vytváří efektní ranvej. Odtud, schůdek po schůdku, by se český design mohl rozletět do světa – a sem by se do budoucna měly sbíhat linky z mezinárodní scény.
Takové ambice má DEPO neboli Design Port. Nový prostor na velkorysé ploše tisíc metrů čtverečních otevírá v pražských Holešovicích investiční skupina Premium Design Group (PDG).
„Pozornost klientů se vlivem pandemie obrací k jejich domovům, kde tráví více času. Řada z nich v současnosti do nemovitostí ukládá prostředky. A v obou případech je chtějí vybavit,“ hodnotí uplynulý rok jeden z akcionářů PDG, advokát Jaroslav Havel.
Havel je přesvědčený, že byznys s prémiovým interiérovým vybavením čeká v následujících letech strmý růst, který se bude odehrávat zejména v retailu. „Prodej v tomto segmentu není ohrožený internetem, protože luxusní nábytek zkrátka potřebujete vidět fyzicky,“ konstatuje.
PDG má v plánu rozšířit své působení i na Slovensku, avšak záměr vybudovat silného hráče na středoevropském trhu s luxusním bytovým designem není dílem pandemie. Skupina, vlastněná stejným dílem Jaroslavem Havlem a holdingem SEBRE Petra Němce a Jana Fidlera, ohlásila své záměry před čtyřmi lety, když začala pod značkou PDG slučovat
první akvizice.
Po nabytí padesátiprocentního podílu ve firmě Konsepti, která na český trh dováží pět desítek zahraničních designových značek, získala skupina stoprocentní podíl v prodejci kontinentálních postelí Royal Comfort a následně do portfolia přibrala slovenskou Javorinu, tradičního výrobce nábytku z dubového masivu.
Akviziční apetit a spolu s ním i počáteční ambice dosáhnout do pěti let miliardového obratu však covid přece jen utlumil.
Loni skupina protočila 300 milionů korun a další akvizice připravuje s vědomím, že doba nahrává spíše finančně silným subjektům, zatímco řada malých firem na rozdrobeném tuzemském trhu čelí problémům s rozvojem či generační výměně, a bude tudíž otevřená ke strategické spolupráci.
„V horizontu čtyř let bychom portfolio chtěli doplnit o další tři čtyři firmy,“ upřesňuje CEO skupiny Kateřina Výmolová. Aktuální prioritou je přitom vlastní výroba. „Československo bývalo nábytkářskou velmocí, v obou zemích tu proto stále máme know-how a kvalifikovanou pracovní sílu. Toho chceme využít a potenciál dál rozvíjet.“
Na spadnutí je akvizice slovenského výrobce polstrování, která zmíněný Royal Comfort posune z dovozce luxusních postelí a matrací k vývoji vlastních produktů.
„Zatím jsme uvedli kolekci ložního prádla vyráběného v Česku, do dvou let bychom chtěli přijít i s vlastními postelemi navrženými českými a slovenskými designéry, rozšířit zastoupení na Slovensko a pak dál do Evropy,“ upřesňuje plány Výmolová.
V hledáčku PDG jsou taky další výrobci. „Díváme se na truhláře, společnosti s osvětlením i sektor venkovního nábytku,“ upřesňuje plány výkonná ředitelka. Prvním a zatím jediným výrobcem v portfoliu nicméně zůstává slovenská Javorina, firma s více než sedmdesátiletou tradicí výroby z masivu.
Jako člen skupiny PDG otevřela tři nové showroomy, rozjela spolupráci s dalšími designéry a podle Výmolové roste export i zapojení do projektových zakázek. Skupina by tak ráda následovala aktuální trend, kdy privátní kapitál posouvá původně rodinné designové značky k mnohamiliardovému korporátnímu byznysu.
Server Statista spočítal, že skrze fondy dnes soukromí kapitáloví investoři drží podíly ve více než čtyřech desítkách původně rodinných italských výrobců designového nábytku, přičemž počet akvizic v posledních pěti letech roste.
Tržní hodnota lídra oboru, investiční skupiny Design Holding, která mimo jiné ovládá ikonické značky Flos, Louis Poulsen či B&B, dosáhla za rok 2019 564 milionů eur a za poslední čtyři roky vyrostla zhruba o patnáct procent.
Rovněž zájmům PDG může nahrávat značně rozdrobený tuzemský trh, kde největší český výrobce Ton je i s aktuálním devítiprocentním poklesem tržeb na 755 milionů korun stále daleko před konkurencí a obchodní firmy, které do Česka dovážejí zahraniční značky, obratově obvykle nepřesahují 300 milionů.
„Navíc tu není příliš velká konkurence v opravdu prémiovém segmentu, proto v něm vidíme velký potenciál,“ uzavírá Havel s tím, že jednu či dvě značky ze svého portfolia by v PDG chtěli dostat i na globální trh.