Desítky tisíc zaměstnanců automobilky Volkswagen v Německu se v pondělí zapojily do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci v devíti z deseti závodů koncernu v Německu, včetně ústředí ve Wolfsburgu či tří továren v Sasku.
Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. České společnosti Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, se stávka přímo netýká.
V 9:30 začala stávka v továrně v saském Cvikově (Zwickau), v 10:00 se přidali zaměstnanci továren ve Wolfsburgu, Hannoveru, Emdenu, Braunschweigu, Salzgitteru a Saské Kamenici (Chemnitz). Ve 12:00 začal protest ve známé skleněné továrně v Drážďanech a ve 12:30 v Kasselu-Baunatalu.
Nepřipojil se jen závod v Osnabrücku. Ve všech stávkujících továrnách se práce zastavila dočasně, podle plánů odborářů se zhruba po dvou hodinách výroba měla opět rozběhnout, a to do dalšího přerušení v navazující směně. Stávka skončí až po dvouhodinovém přerušení práce na noční směně v noci na úterý. Podle odborového svazu IG Metall se dosud zapojilo přes 66 tisíc lidí, z toho 35 tisíc v ústředí ve Wolfsburgu.
Stávky doprovázejí i protestní shromáždění a pochody, do kterých se podle agentury DPA na jednotlivých místech zapojily tisíce lidí. Na demonstraci ve Wolfsburgu předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallo ostře kritizovala vedení firmy. „Jsme připraveni na obě varianty: sblížení i eskalaci,“ řekla.
„Když to bude potřeba, bude to jeden z nejtvrdších konfliktů, jaké kdy Volkswagen viděl,“ uvedl oblastní manažer IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Později zdůraznil, že pondělní akce byly jen varováním. Zástupce odborářů z východního Německa Dirk Schulze řekl, že vedení společnosti nebylo ochotné ke kompromisu. „Proto musíme na management vyvinout tlak varovnými stávkami,“ dodal.
Podle odborářů nebude kvůli výstražné stávce smontováno zhruba tisíc vozů. Vedení podniku uvedlo, že přijalo opatření, která by měla dopady stávky minimalizovat.
Na protestu v Hannoveru odborář Sascha Dudzik obvinil vedení koncernu, že chce nechat zaplatit zaměstnance za své vlastní chyby. „My jsme ta rozhodnutí neučinili – učinili je milionáři v čele Volkswagenu,“ řekl podle agentury Reuters.
„Říkají, že jsme dražší než dělníci v Bratislavě nebo v Číně. Zajímalo by mě, jaké je srovnání u platů managementu,“ řekl další z odborářů z hannoverské továrny Stavros Christidis. „Ve fotbale končí trenéři, když nevyhrávají. Ve Volkswagenu je to naopak. Potrestáni jsou hráči,“ řekla agentuře Reuters Lucia Helm, která také pracuje v továrně v Hannoveru.
Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších deseti tisíc zaměstnanců Volkswagenu v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení odmítá jakékoli jejich zvýšení, vzhledem k tíživé situaci koncernu plánuje naopak snížení mezd o deset procent.
Na stole je také uzavření závodů a propouštění. Obě strany sporu se sejdou k dalšímu kolu jednání o mzdách 9. prosince. Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Vedení koncernu to odmítlo. Tvrdí, že musí náklady v Německu snížit na úroveň konkurence, ale i továren koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě a Jižní Americe.
České automobilky Škoda, která je součástí koncernu Volkswagen, se pondělní stávka v Německu přímo netýká. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina minulý týden řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků. Podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka bude udržení míst prioritou při nadcházejícím mzdovém vyjednávání, při kterém chtějí odbory žádat růst nad hodnotu inflace.
Na rozdíl od slabého výkonu značky Volkswagen se Škodě daří. Na konci října česká automobilka uvedla, že zvýšila celosvětově za tři čtvrtletí meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Prodejcům po celém světě skupina dodala 808 600 aut, což představuje růst o čtyři procenta.
Hlavním odbytištěm byla Evropa s růstem o 8,2 procenta na 552 400 vozů, což znamená upevnění pozice čtvrté nejprodávanější značky a návrat na předcovidovou úroveň. Na svůj největší trh v Německu automobilka dodala 140 tisíc vozů, což je růst o 21,4 procenta.
Celkově se ovšem evropský automobilový průmysl potýká s řadou problémů kvůli slabému prodeji aut v regionu a konkurenci asijských výrobců, kteří nabízejí levnější elektromobily. Naposledy se ve velkých závodech Volkswagenu v Německu konaly stávky v roce 2018. Tehdy se jich podle IG Metallu zúčastnilo více než padesát tisíc zaměstnanců ze šesti závodů na západě země.