Prodej elektromobilů Tesla klesá na všech hlavních trzích, zatímco čínští konkurenti zaznamenávají prudký nárůst. A to nejsou jediné problémy, kterým Tesla čelí.
Společnost Tesla má vážné obtíže. Prodeje v Kalifornii, jejím klíčovém trhu ve Spojených státech amerických, klesly v lednu meziročně o jedenatřicet procent. V Evropě je situace ještě horší – za první dva měsíce roku se prodeje propadly o čtyřicet tři procent.
V Číně, nejdůležitějším trhu Tesly z hlediska zisku, se prodeje v meziročním srovnání za období od ledna do února snížily o devětadvacet procent.
Hodnota akcií automobilky od začátku roku oslabila o třicet procent. Musk, který vede kromě Tesly dalších pět společností, se ocitá pod rostoucím tlakem.
Protesty v prodejnách Tesly, a dokonce i zapalování vozidel probíhají v době, kdy se Musk v roli Trumpova zmocněnce v DOGE pokouší o radikální snižování počtu státních zaměstnanců a výdajů. A situace se může ještě zhoršit.
Klesající tržby ohrožují finanční zdraví společnosti, zatímco konkurence, zejména čínský BYD, neustále sílí. Tento výrobce elektromobilů a baterií v roce 2024 poprvé překonal Teslu v tržbách a má nakročeno k tomu, aby ji letos předstihl jako globálního lídra v prodeji elektromobilů.
Tesla bývala od uvedení modelu Roadster v roce 2008 miláčkem Kalifornie. Nyní začíná být v tomto regionu stále více odmítána. Nedaří se jí ani v oblasti technologií, kde ji předběhl BYD s revolučním systémem superrychlého nabíjení, a společnost Waymo zase dominuje v oblasti autonomního řízení, na které Musk tolik spoléhal.
Mnozí Teslu předstihli v softwaru, dojezdové vzdálenosti i v inteligentním řízení. Dělají z ní zaostalce.
Tu Le, Sino Auto Insights
Největší hrozba pro Teslu ale přichází z Číny, kde v roce 2019 otevřela svůj závod v Šanghaji. Tato továrna, první v Číně plně vlastněná zahraničním výrobcem automobilů, znamenala pro Teslu bod zlomu – poháněla obrovský nárůst prodejů a pomohla firmě stabilně dosahovat zisku díky levné pracovní síle, místním dodavatelům dílů a efektivní logistice. Letos se ale trend obrátil.
Pokles na tomto trhu, kde Tesla dosud stabilně rostla, ohrožuje její ziskové marže. Velkým důvodem zpomalení prodejů jsou čínské domácí společnosti vyrábějící elektromobily, které Teslu začínají porážet vlastně úplně ve všem.
„Čína věděla, co dělá, když nechala Teslu vlastnit svou továrnu. Chtěli technologie, know-how a zkušenosti. S tím bylo spojeno riziko, že Čína tuto technologii převezme a začne vyrábět lepší produkty,“ řekl akcionář Ross Gerber, CEO společnosti Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management. „Přesně to také dělají. Nyní mají skutečně konkurenceschopná vozidla, technologii, a navíc nižší ceny.“
Tesla na žádost o komentář nereagovala.
Chytřejší a levnější
Ačkoli byla Tesla Model Y v loňském roce nejprodávanějším elektromobilem v Číně, společnost BYD, největší výrobce automobilů v zemi, celkově prodala mnohem více vozů napříč různými modely. Její řada modelů od hatchbacku Seagull za deset tisíc dolarů (230 tisíc korun) až po kompaktní SUV Yuan Plus, jehož cena začíná na šestnácti tisících dolarů, jsou o více než polovinu levnější než vozy Tesly, která se snaží profilovat jako prémiová značka.
Foto User3204, Wikimedia Commons, CC BY 4.0
BYD Seagull
Základní cena Modelu Y začíná na 34 500 dolarech (okolo 800 tisíc korun) a Model 3 se prodává přibližně za 32 tisíc dolarů (zhruba 750 tisíc korun) a více. Nízké ceny společnosti BYD také pomáhají zvyšovat globální prodeje v Latinské Americe, Austrálii a Evropě (vysoká cla jí zatím brání ve vývozu do USA).
BYD navíc nedávno představila nový systém nabíjení baterií za pět minut – čtyřikrát rychlejší než Tesla Superchargery. CATL, největší světový výrobce baterií a dodavatel Tesly, se nyní staví odmítavě k Muskovým bateriovým ambicím, včetně nově představeného lithiového článku určeného pro těžší vozidla.
Generální ředitel a zakladatel CATL Robin Zeng v rozhovoru pro agenturu Reuters koncem loňského roku uvedl, že miliardáři Muskovi na rovinu řekl, že nový bateriový článek Tesly „selže a nikdy nebude úspěšný“.
Společnost BYD, vedená spoluzakladatelem a generálním ředitelem Wang Čchuan-fuem, miliardářem, jehož majetek Forbes odhaduje na osmadvacet miliard dolarů, se stejně jako Tesla snaží prosadit systém autonomního řízení nazvaný Boží oko a implementuje ho do standardní výbavy nových vozidel.
Oproti tomu Tesla Full Self-Driving system (FSD) navzdory svému názvu stále vyžaduje v elektromobilech lidský dohled. Tesla umožňuje čínským zákazníkům vyzkoušet si systém FSD zdarma, ačkoli v USA si za tuto funkci účtuje osm tisíc dolarů. Očekává se, že v Číně časem udělá totéž.
Systém od BYD bude k dispozici ve třech verzích, přičemž ten základní bude nabízet schopnosti konkurující FSD od Tesly a špičková verze bude obsahovat lidar senzor, který Tesla odmítla použít.
„Boží oko“ bude také napojeno na platformu čínského AI startupu Deepseek, který se v této oblasti snaží předčit OpenAI, a bude tak neustále zlepšovat svůj výkon. „Samořídicí systém od BYD vypadá, že je pokročilejší než ten, který má v současnosti Tesla,“ napsal jeden z recenzentů na automobilovém zpravodajském webu The Drive.
BYD není zdaleka jediným hráčem, kterého se Musk (a všichni ostatní světoví výrobci automobilů) musí obávat. Jsou tu také XPeng, Xiaomi, NIO, Geely, Zeekr a bateriový gigant CATL.
Mají technologie a know-how, které zbytek světa ještě nevyvinul.
Jim Farley, Ford
„Lidé na Západě začínají věnovat pozornost společnosti BYD, ale je tu celá řada dalších čínských výrobců elektromobilů, o kterých nemají ani ponětí,“ řekl Forbesu Tu Le, výkonný ředitel poradenské společnosti Sino Auto Insights.
„Mnozí z nich Teslu předstihli v softwaru, dojezdové vzdálenosti i v inteligentním řízení. Dělají z Tesly zaostalce,“ dodal. „Vážně jí hrozí, že se stane výrobcem elektromobilů, který staví na třech největších trzích s osobními vozidly, ale zároveň se mu každý trh pomalu vymyká z rukou. Částečně kvůli chybám, které si Tesla způsobila sama, ale i kvůli plně soustředěné konkurenci.“
Čínští výrobci elektromobilů se Muskovi nejen vyrovnávají, ale předbíhají jeho i zbytek světového automobilového průmyslu.
„Mají technologie a know-how, které zbytek světa ještě nevyvinul,“ řekl v říjnu v podcastu generální ředitel Fordu Jim Farley s tím, že už půl roku jezdí vozem Xiaomi SU7 a nechce se s ním rozloučit. „Nejsou to ty staré časy, kdy by někdo okopíroval západní technologii. Opak je pravda.“
Tesla se s problémy potýká i na domácím trhu. Zatímco celkové prodeje elektromobilů v USA v lednu vyskočily o čtrnáct procent, protože spotřebitelé spěchali s jejich nákupem předtím, než Trumpova administrativa zrušila federální daňovou úlevu ve výši 7500 dolarů, prodeje Tesly se podle společnosti S&P Global propadly o jedenáct procent.
To je způsobeno obrovským poklesem v Kalifornii, která se na jejích amerických prodejích podílí nejméně třetinou. Společnost S&P Global zjistila, že u ostatních výrobců elektromobilů, jako jsou Hyundai, Kia a General Motors, v lednu prodeje v levicově orientované Kalifornii vzrostly v průměru o čtyřiadvacet procent, zatímco u Tesly se propadly o jedenatřicet procent.
Tato čísla jsou navíc z doby ještě předtím, než Musk čelil útokům kvůli svým povinnostem vůči DOGE a velkým protestům, které následovaly v prodejnách Tesla nejen v Kalifornii, ale napříč celými Spojenými státy americkými i v Evropě.
Nová data budou dostupná v dubnu, ale neočekává se, že by přinesla pozitivní zprávy. „Prodeje vozů Tesla budou v prvním čtvrtletí zaznamenávat pokles,“ předpovídá Ed Kim, prezident a hlavní analytik poradenské společnosti AutoPacific z Long Beach v Kalifornii.
Hněv na Muska a brand samotný vedl akciové analytiky ke snížení předpokládaných prodejních cílů společnosti a očekává se druhý meziroční pokles v řadě. „Tak rychlá ztráta hodnoty značky je v automobilovém průmyslu bezprecedentní,“ uvedl Ryan Brinkman z JP Morgan v nedávné výzkumné zprávě. Snížil svou prognózu ročních dodávek pro Teslu na 1,775 milionu vozů v letošním roce z loňských 1,789 milionu.
Jak uvádí Cox Automotive, společnost zabývající se předpověďmi v tomto odvětví, celkové prodeje elektromobilů v USA by měly letos vzrůst o dvanáct procent, a to i přesto, že zájem o značku Tesla ze strany kupujících klesá. Oproti loňskému roku se zájem o Teslu snížil o sedm procent, což je nejvíce ze všech prémiových značek.
S nejdůležitější společností pro klima a životní prostředí na světě se nyní kvůli Elonovi zachází jako s vyvrhelem. Je to šílené.
Ross Gerber, investor
Problémem je také nedostatek atraktivních nových produktů. Nejnovější přírůstek Tesly, Muskův drsný Cybertruck, který se stal oblíbeným terčem antielonovských vandalů, se neprodává podle očekávání. Loni se ho prodalo asi čtyřicet tisíc kusů – pětina ročního objemu, který Musk předpovídal.
Vozidlo má šokující špatné výsledky v oblasti kvality, bylo osmkrát staženo z provozu, včetně jednoho svolávacího aktu minulý měsíc kvůli opravě panelů karoserie z nerezové oceli, u nichž hrozí riziko odpadnutí.
Musk si možná problémy Tesly uvědomuje, a proto poslední dva roky plánuje přerod ve společnost zabývající se umělou inteligencí a robotikou.
Namísto pouhého prodeje baterií a elektromobilů, které tvoří téměř devadesát procent současných příjmů Tesly, sází na to, že umělá inteligence, robotické taxi a humanoidní roboti přinesou společnosti biliony dolarů. „Investice do těchto oblastí přinesou v budoucnu obrovské ovoce. V takovém měřítku, že je to těžko pochopitelné,“ uvedl v lednovém prohlášení o výsledcích.
I zde se Tesla potýká s nevýhodami. Společnost Waymo ze skupiny Alphabet je v oblasti robotických taxíků o světelné roky před Teslou a je nepravděpodobné, že by jí přístup k obrovskému množství dat shromážděných kamerami na milionech jejích vozů na silnicích dával výhodu v oblasti umělé inteligence.
Humanoidní robot Optimus, který se pravidelně objevuje na akcích Tesly, zatím neprokázal schopnosti, jež by se vyrovnaly robotům vytvořeným před lety, jako jsou akrobatické výtvory společnosti Boston Dynamics nebo dětský robot Asimo od Hondy, který vyšplhal schody, hrál fotbal a otevíral lahve, aby mohl podávat nápoje. (Honda vyřadila Asima v roce 2018.)
Foto Tesla, Wikimedia Commons, CC BY 3.0
Je zřejmé, že dopady škod, které Musk firmě způsobil, se teprve začínají projevovat.
„Ironií je, že s nejdůležitější společností pro klima a životní prostředí na světě se nyní kvůli Elonovi zachází jako s vyvrhelem. Je to šílené,“ řekl Gerber z kalifornské Santa Moniky. „Nejhorší je, že v Číně o politiku nejde. Tam Teslu drtí skutečná konkurence.“