V zimě využít luxusní SUV a v létě zažít adrenalin ve sportovním kupé. Vozit zákazníky v komfortní dodávce nebo za nimi dojet v prémiovém sedanu. No problem. Nemusíte se o nic starat, v ceně je servis i osobní asistent. Tak vypadají moderní služby na automobilovém trhu, který se musí přizpůsobit razantním změnám i požadavkům zákazníků.
„Situace na trhu nových vozů je katastrofální,“ natvrdo shrnuje realitu ředitel společnosti Mototechna Drive Jan Hrubý. Po výpadcích ve výrobě zapříčiněných pandemií a nedostatkem čipů přišla válka na Ukrajině, která znemožnila výrobu řady subdodavatelů v automotive. Na nová auta se nyní čeká rok i více.
„Sám jsem na nový vůz čekal rok a devět měsíců,“ podotýká Jan Hrubý a přidává další faktory, které drtí a zároveň výrazně mění automobilový trh. „Za poslední tři roky vzrostla cena některých modelů až o čtyřicet procent. Automobilky jsou schopné během roku zdražit i čtyřikrát. Také ceny ojetých vozů razantně vzrostly a jejich nabídka se oproti předcovidovému období razantně snížila.“
Není tak divu, že zákazníci hledají alternativy. Jednou z nich může být operativní leasing, který je ale nutné přizpůsobit dnešní době a specifickým požadavkům klientů.
„Dříve firmy nejčastěji využívaly operativní leasing na tři až čtyři roky. Dnes ale nikdo neví, co bude příští rok, zákazníci se nechtějí vázat, a tak roste zájem o krátkodobé a střednědobé pronájmy,“ říká šéf Mototechna Drive, která je součástí skupiny AURES Holdings a nabízí k pronájmu auta patnácti značek.
Dnes její flexibilní operativní leasing využívají špičkoví sportovci, známé osobnosti, ale i řada startupů. „Začínali jsme s produktem, který byl omezený na šest měsíců, zákazník měl k dispozici volný nájezd patnáct tisíc kilometrů a po této době mohl vůz vyměnit za jiný nebo leasing ukončit. Nyní si můžete vůz zapůjčit od tří měsíců s možností
prodloužení až na dva roky,“ vysvětluje Hrubý hlavní změnu v byznysu Mototechny Drive.
Offroad, dodávka i luxusní sedan
Zákazníci prostě chtějí flexibilitu. „Proto jsme jim dali možnost kdykoli v průběhu smlouvy vůz vyměnit za jiný model v jiné kategorii či úplně skončit,“ doplňuje Jan Hrubý s tím, že velký odliv ke kratším pronájmům je patrný zvláště u firemních klientů.
Mototechna Drive má aktuálně v provozu přes tisíc aut. „Jsme schopni dodat vozidla, která jsou v Česku téměř nesehnatelná, jako je například stylový výkonný offroad Mercedes G63 AMG nebo vícemístné osobní dodávky typu Toyota ProAce, na které se běžně čeká více než rok a objednací kvóty jsou téměř vyčerpané. Zdrojujeme je ze všech zemí, ve kterých AURES Holdings působí.“
Modely velké německé trojky BMW, Mercedes a Audi se dají pronajmout od patnácti tisíc měsíčně a zájem o ně roste.
„Aktuálně máme zvýšenou poptávku po prémiové třídě a vozech vyšších kategorií,“ potvrzuje Jan Hrubý ve VIP salonku, který je součástí pražského showroomu Mototechna Drive, se kterým designérské studio Moris design vloni uspělo v soutěži POPAI Awards v kategorii Automotive a který aktuálně získal i první místo v hlasování veřejnosti v soutěži Visa Czech Top Shop 2022. Její porota showroom vybrala mezi dvanáct nejoriginálnějších a nejinovativnějších prodejních prostor v Česku.
Rychlost a maximální komfort
I v těchto prostorách připomínajících pánský klub se podepisují smlouvy na pronájem vozů s kompletním servisem – s havarijním pojištěním, sezonními pneumatikami, jejich přezutím a uskladněním, dálniční známkou, asistenční službou a osobním konzultantem, který pomůže s případnými problémy včetně servisu a řešení dopravních nehod.
Nadstandardní zákaznický servis a individuální služby. To je další z trendů, který aktuálně rezonuje na automobilovém trhu.
„Pořídit si dům a auto byla vždy jedna ze životních událostí. Stále více to platí i pro pronájem. Lidé chtějí mít i u něj stejný zákaznický prožitek. Chtějí, aby se o ně někdo staral a věnoval jim maximální pozornost. A ten zážitek chtějí mít okamžitě. Nechtějí na nový vůz čekat rok,“ stvrzuje nejvyšší nároky Jan Hrubý.
„Nejrychlejší předání vozu jsme měli do tří hodin od první poptávky. Průměrná doba, kdy od nás odjíždí klient, je dva dny od přijetí poptávky,“ podotýká.
Velkou výhodou flexibilního operativního leasingu je pochopitelně možnost vyzkoušet si více modelů a typů během krátké doby. Proč třeba nevyměnit auto podle ročního období?
„Zatímco v minulosti byla průměrná doba držení vozu osm let a až potom přišla výměna, teď už lidé nepotřebují vůz vlastnit tak dlouho. Máme klienty, kteří za čtyři roky vyzkoušeli deset aut,“ říká Jan Hrubý.
Tohle „testování“ je patrné u privátních i firemních zákazníků – změní se situace v životě či byznysu, změní se i vůz. „Když máte sedan a narodí se vám dítě, potřebujete kombík. Když podnikáte a potřebujete větší dodávku, měli byste mít možnost ji vyměnit, a ne čekat, až vám vyprší několikaletý kontrakt. Když se firmě daří a chce vyzkoušet nějakou vyšší kategorii, proč ne,“ popisuje ředitel Mototechna Drive.
Střednědobý leasing může být řešením i pro startupy, pro které bývá problém projít scoringem bank a leasingových společností.
„U nás se na startupy díváme benevolentněji. I díky tomu, že se nemusejí vázat na dlouhé časové období. Stačí, když nám firma pošle základní údaje a ekonomické výsledky, my ji zhodnotíme naším interním scoringem a nastavíme pro ni výši kauce podle míry rizika,“ vysvětluje Hrubý s tím, že firemní zákazníci mohou průběžně rozšiřovat či snižovat svůj vozový park podle toho, jak se jim zrovna daří.
„Mototechna Drive nabízí i odkup stávajících firemních flotil a jejich nahrazení naší službou,“ dodává Hrubý. Je to reakce na další aktuální trend – firmy často zrušením vlastního vozového parku a přechodem na flexibilní operativní leasing vylepšují svoje cash flow.
Flexibilní operativní leasing je ideální také pro expaty, kteří přijíždějí za krátkodobou prací a potřebují efektivně vyřešit svoji mobilitu.
Je libo elektromobil?
Mototechna Drive eviduje zvýšenou poptávku i od společností, které mají ve své car policy ekologický provoz a elektromobilitu. A krátkodobý operativní leasing umožňuje vyzkoušet auta na baterky i lidem, kteří třeba o elektromobilu uvažují.
„Někdo si na něj zvykne hned, ale měli jsme i klienty, kteří nám elektromobil po třech dnech vrátili a požádali o výměnu,“ říká Jan Hrubý.
I tak je zájem velký, největší o značku Tesla. „Reagovali jsme na něj rozšířením portfolia elektrických vozidel. Trh bude muset vyřešit řadu problémů spojených hlavně s nedostatečnou infrastrukturou, s elektrickými vozovými parky se ale budeme setkávat stále častěji,“ ví dobře šéf Mototechny Drive.
Společnost dokáže svůj servis přizpůsobit trendům a poptávce a i díky tomu roste. Za loňský rok měla obrat 600 milionů korun a má 1000 aktivních klientů. Celkově již obsloužila 5500 klientů ve čtyřech zemích. Teď je pro ni největší výzvou zahraniční expanze.
„Expandujeme na Slovensku, kde máme samostatnou pobočku v Bratislavě, a pronajali jsme první vozidla i v polské Varšavě. V letošním roce bychom chtěli růst alespoň o sto procent,“ dodává Jan Hrubý.