Zpřísňující se pravidla, restrikce, nejasná komunikace ze strany vlády, pozdě nebo nepřesně sdělovaná opatření… A zároveň nutná péče o zaměstnance i zákazníky.
Současná situace okolo druhé vlny koronavirové pandemie není snadná pro nikoho. Ovšem v předvánočním období může být lockdown pro některé české firmy doslova likvidační. Oslovili jsme proto několik žen z českého byznysu – každou z jiného oboru podnikání, s různě velkými firmami i různým počtem zaměstnanců.
Zeptali jsme se, jak se jejich firmám momentálně daří, jak prožívají lockdown a zavřené provozovny, z čeho mají největší obavy a co jim nejvíce komplikuje život.
Odpovědi mnohých oslovených jsou překvapující. Trápí je jiné věci, než by člověk čekal – nebojí se ani tak o svoje vlastní podnikání, jako spíš o osudy a úděl těch druhých. A také čím dál polarizovanější společnost.
V prvním díle naší ankety odpovídají Jana Štěpánková, která se svou matkou Evou řídí tradiční českou kosmetickou značku Ryor, spolumajitelka zlínské skupiny NWT Martina Vítková a majitelka českého hračkářství Hugo chodí bos Adéla H. Kantůrková, která dlouhodobě podporuje tradiční české regionální výrobce hraček.
Jana Štěpánková, spolumajitelka a obchodní ředitelka, Ryor
1. Jak se daří vaší firmě teď na podzim? Dopadla na vás opatření?
Klepu na dřevo, ale daří se nám a zakázek je stále dost. Věřím, že všichni zaměstnanci chápou, jak moc je to v této době důležité. Opatření na nás dopadlo spíše v rámci privátní výroby pro jiné značky. Ty zavřely své prodejny v obchodních centrech. My jsme nikdy prodejny ve velkých nákupních centrech nechtěli a jsme za to zpětně opravdu rádi.
Před Vánocemi je vždy větší zájem, takže těžko odhadnout, jestli je to důsledek korony, nebo Vánoc. Prodejny máme otevřeny zkráceně, ale jen jako výdejny, a naše kosmetické salony na Praze 6 jsou zavřené úplně. Ale chápeme to. Jestli mě něco trápí, tak je to spíš rozklížená společnost. Prosím, buďme k sobě vzájemně ohleduplní.
2. V noci na úterý vláda vyzvala firmy, aby nechaly většinu personálu na home officu. Jak momentálně fungujete?
Home office nenařizujeme, ale necháváme na jednotlivcích, jestli se rozhodnou ho využít. Někteří kolegové a kolegyně jsou na home officu už několik týdnů, jiní přijdou do firmy jen dvakrát týdně. Někteří mají své vlastní kanceláře a řekli, že více klidu na práci mají ve firmě. Obchodním zástupkyním jsme sdělili už před několika dny, že jejich cesty přestáváme sledovat a necháváme zcela na jejich uvážení, jak budou s prodejnami komunikovat.
Ti, co tu musí být, jsou pracovníci výroby a skladu. Zakázek je naštěstí stále hodně a musíme si na sebe vydělat. Ale už z jara víme, že kdyby bylo špatně, umíme i my z administrativy naběhnout do skladů nebo do výroby a zapojit se. Aspoň člověk přijde na jiné myšlenky.
Martina Vítková,
spolumajitelka a finanční ředitelka, NWT
1. Jak se daří vaší firmě teď na podzim? Dopadla na vás opatření?
Snažíme se fungovat normálně. Potýkáme se s tím, co všichni, někdo z týmu je pozitivní, pak jdou všichni do karantény. V některých oborech, jako je stavebnictví, máme práce dost, někde se nám zakázky zpožďují. Jestli před covidem trvalo vyřízení stavebních povolení dlouho, dnes je jeho získání ze sféry sci-fi. Myslím, že spíše nálada lidí a motivace ve společnosti je daleko horší, než byla na jaře.
2. V noci na úterý vláda vyzvala firmy, aby nechaly většinu personálu na home officu. Jak momentálně fungujete?
Co se týká home officu, v naší firmě se to daří jen v kancelářských profesích. Stavby, výroba, sklady, skleníky, kde pěstujeme rajčata a další zeleninu – tam je to zcela nepředstavitelné. Pokud mám dát nějaký odhad, tak je to maximálně 30 procent, které máme na home officu. Jinak jsem si i já v karanténě vyzkoušela home office na vlastní kůži. Moje postřehy? Pracovat na plný úvazek, vařit, uklízet a učit se s dítětem je v podstatě nemožné a to nejsem žádná padavka.
Adéla H.
Kantůrková, majitelka, Hugo chodí bos
1. Jak se daří vaší firmě teď na podzim? Dopadla na vás opatření?
U Huga máme skvělý tým a i díky němu jsme připraveni na vánoční sezonu, která ale nevíme, jestli úplně přijde. Ač se snažíme vylepšovat náš e-shop a máme výdejní okénko, zákazníci milují si na hračky sáhnout fyzicky a poradit se, což aktuálně moc nejde.
2. Co vás v byznysu nyní nejvíc trápí?
Naši zákazníci jsou skvělí, píšou nám vzkazy se slovy podpory skoro do každé objednávky. S dodavateli už je to horší, dost jich je na pokraji krachu. Usilovně přemýšlíme, jak jim pomoci, teď jde o každý den. Držme si palce a držme pospolu!