Soudě podle prvních čísel, které zkraje nového roku sčítají obchodníci, nebyly loňské Vánoce žádnými svátky klidu a míru. Jejich komerční nálepku nesmyly ani dva roky s pandemií, ani současná vysoká inflace.
Ta naopak k závěru roku připisovala obchodníkům mimořádně vysoké tržby, a to jak v případě kamenných prodejen, tak e-shopů. Zatímco však v posledních dvou letech z covidové situace těžila hlavně e-commerce, během posledních Vánoc se situace otočila.
Lidé se opět naplno vydali na nákupy do ulic a nákupních center, což se pozitivně projevilo i na tržbách tamních obchodů. Naopak e-shopy uvyklé pandemicky nabobtnalé poptávce i tržbám zažily o Vánocích poprvé v historii meziroční pokles. Právě jejich tržby přesto ve většině případů překonaly předpandemický rok 2019.
„Podle dat a odhadů, které máme aktuálně k dispozici, utratili Češi za vánoční dárky okolo pětašedesáti miliard korun, což je přibližně stejně jako v roce 2020. V roce 2019 to bylo jednapadesát miliard korun,“ uvádí pro Forbes ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Vysvětluje to nejen návratem od pandemického života k normálu, ale také poklesem prodeje některého zboží, jako je třeba elektronika nebo sportovní vybavení, kterým se Češi zásobili už během lockdownů. „Očekáváme, že po loňském útlumu bude e-commerce v roce 2023 mírným tempem růst spíše v řádu jednotek procent,“ domnívá se Vetyška.
Podobně tyto Vánoce hodnotí i obchodní ředitel jednoho z největších e-shopů Alza Ondřej Hnát. „Obecně můžeme říct, že v porovnání s rekordním rokem 2021 jsme celkově v mírném poklesu prodejů, v porovnání s rokem 2019 pak ve výrazném nárůstu v hodnotě i počtu kusů,“ konstatuje.
„Některé kategorie jako například mobilní telefony, tablety, drogerie, software, konzole a hry či potřeby pro domácí mazlíčky ale byly v růstu i oproti loňské sezoně,“ dodává. Trendem byly už tradičně nákupy dárků na poslední chvíli.
V meziročním srovnání letí křivka vývoje tržeb prudce dolů, ale zdaleka ne pro všechny – zatímco klesající trend evidují především velcí hráči na poli e-commerce, menší a středně velcí podnikatelé jej naopak nabourávají. „Tržby středních a menších obchodníků rostly v meziročním srovnání o třiadvacet procent a dosáhly od začátku prosince do dvacátého prvního pěti miliard korun,“ uvádí Samuel Huba, ředitel platformy Shoptet, sdružující tisíce e-shopů.
Ve srovnání se stejným období v prvním covidovém roce 2020 přitom podle něj šlo o poloviční částku. „Úspěch přisuzujeme například tomu, že přes nás prodávají převážně specializovaní podnikatelé, jejichž nabídka má stabilnější zákaznickou základnu a nepodléhá tolik marketingovým vlivům, jako je tomu u největších hráčů,“ vysvětluje.
Za absolutní vítěze těchto Vánoc lze nicméně jednoznačně považovat kamenné obchody. Přesná čísla zatím tuzemská nákupní centra k dispozici nemají, ale odhady hovoří jasnou řečí. „Podle odezvy našich členů šlo o úspěšnou sezonu, ať už z hlediska návštěvnosti, tak především z pohledu tržeb, které jsou od druhého kvartálu loňského roku rekordní a v průměru o deset až patnáct procent vyšší než v roce 2019,“ přibližuje předseda Asociace nákupních center České republiky Jan Kubíček.
„Očekáváme proto, že se tento trend propsal i do vánočního období, kdy mají lidé vyšší ochotu k utrácení a prosincové tržby budou na stejně dobré úrovni,“ odhaduje. Srovnatelnou návštěvnost s rokem 2019 pak během vánoční sezony podle svého ředitele Pavla Hradce evidovalo například pražské nákupní centrum Galerie Harfa.
„Oproti roku 2021, kdy vánoční období ještě ovlivňovala pandemická omezení šlo o návštěvnost výrazně vyšší,“ říká Hradec, jakkoli ani oni nemají k dispozici čísla za proběhlou vánoční sezonu. „Podle vývoje tržeb v předcházejících měsících a s ohledem na dobrou návštěvnost v době adventu očekáváme, že prosincové obraty budou minimálně na stejné, spíše ale na lepší úrovni než v roce 2019,“ uzavírá.