Český Willy Wonka má konečně svoji vysněnou továrnu na čokoládu. A také na kávu. Člen výběru Forbesu 30 pod 30 Václav Durďák po několika letech příprav otevřel novou výrobnu Čokoládovny Janek a pražírny Coffeespot v Hradčovicích na Uherskobrodsku. Její součástí je i podniková prodejna s kavárnou, časem vedle haly vyroste také volnočasový areál a dětské hřiště.

Voní to tu kávou a čokoládou. A na ploše o velikosti dvou tisíc metrů čtverečních panuje čilý ruch předvánoční sezony. Pražička jede na plné obrátky, zručné cukrářky vyrábějí jednu pralinku za druhou a expedice do světa chrlí až tisíc balíčků denně. Každý den se tady protočí až dva a půl milionu korun.

„Je to pro nás splněný sen, ale zároveň velký závazek a zodpovědnost. Trochu bych to přirovnal k dětem, protože je to velká radost, ale také velká starost. Stěhujeme se sem uprostřed naší nejvyšší sezony a za pochodu řešíme nejrůznější výzvy,“ popisuje Durďák, zatímco nás provází pletencem výrobních místností.

Čokoládovnu si otevřel před deseti lety s manželkou Anetou a společníkem Vlastimilem Urbancem. Z uherskobrodské manufaktury se od té doby rozrostli na největšího výrobce řemeslné čokolády v Česku. Před třemi lety koupili také pražírnu Coffeespot a letos míří s oběma firmami k obratu kolem 280 milionů korun.

Pořád si ale zakládají na poctivé ruční výrobě, jejíž repetitivní části jim ovšem ulehčují stroje. V jedné z místností cukrářky vyrábějí pasty z ořechů a čokoládu z kakaových bobů. Přímo z bobů tu vzniká přibližně polovina produkce. V další místnosti se zase rodí sladkosti od pralinek přes figurky až po ořechy v čokoládě.

V zadní části továrny se ukrývá nová pražička, která zvládne upražit v jedné várce sedmdesát kilo kávy. Za hodinu odsud putují čtyři hotové várky. „Je to největší stroj, který společnost Loring dělá. Oproti naší předchozí pražičce je dvojnásobná,“ líčí Durďák.

Vzápětí už nás vede do místního skladu, který si nezadá se sklady běžných průmyslových výrob. Posuvné regály, řízené automatizovaným systémem, v průměru pojmou kolem 900 palet. Firma sem průběžně naváží z předchozích skladů zhruba kamion zásob denně.

info Foto Tomáš Škoda

Horní patro budovy zabírají kanceláře a na střeše vyrostla solární elektrárna o výkonu sto kilowattů. V letních měsících to kompletně pokryje spotřebu továrny a i teď v podzimním období jede hala do velké míry na solárech.

„Vyrábíme jen přes den, takže se nám protíná doba, kdy potřebujeme nejvíc elektřiny, s dobou, kdy svítí slunce. Využíváme ji především na chlazení výroby, kde potřebujeme teplotu kolem devatenácti stupňů,“ přibližuje Durďák. V nové továrně tak mají sice dvakrát větší plochu než v předchozí výrobě, ale náklady na energie stejné, ne-li nižší.

info Foto Janek a Coffeespot

Nahlédnout do tajů místní výroby čokolády může i veřejnost, pro kterou se v horizontu příštích dvou týdnů otevře nová firemní prodejna. Přes prosklenou stěnu je z ní vidět do ukázkové výroby. A zákazníci si tady můžou kávu nebo čokoládu nejen koupit, ale rovnou i ochutnat.

„Budeme tu nabízet pralinky a zákusky a časem bychom rádi přidali i snídaně nebo obložené chleby. Chybět nebude ani temperovací stroj na horkou čokoládu,“ popisuje podnikatel. Dobroty si mohou návštěvníci vychutnat ve vnitřní části prodejny i v zimní zahradě, která celou místnost obepíná a nabízí výhled na podzimní krajinu.

Na přilehlém pozemku plánuje Durďák časem vybudovat také volnočasový areál s dětským hřištěm. A nedaleko vyroste rovněž cykloprodejna a cykloservis. „Spojili jsme se s jedním místním podnikatelem, který má cykloprodejnu v Luhačovicích, ale pochází odsud, takže mu dávalo smysl vybudovat tady další pobočku,“ ukazuje Durďák ze své kanceláře na volnou plochu s haldami.

Hned vedle haly vede cyklostezka z Uherského Brodu do Uherského Hradiště a přímo za továrnou se nachází také vlaková zastávka, takže si sem návštěvníci mohou udělat výlet na kole i vlakem. Firemní prodejna přitom bude mít otevřeno i o víkendu.

Investice do budovy se vyšplhaly na 120 milionů korun a do zařízení na další desítky milionů korun. Menšinovým investorem do haly je majitel společnosti Valve Control Michal Bábíček, který zároveň vlastní polovinu pražírny Coffeespot. „Od začátku jsme počítali se zhruba sto miliony korun. Museli jsme ten projekt hodně osekat, abychom se plus minus drželi původního plánu. Ale gró našich představ se nám podařilo zrealizovat,“ líčí Durďák.

Kvůli nové továrně s dalšími majiteli změnili také strukturu firmy a vytvořili zastřešující holding. „Oddělili jsme nemovitosti od našich firem. A zjednodušili si tak cestu pro případ, že by jedna z firem potřebovala z areálu odejít,“ vysvětluje Durďák, který má v holdingu společně s manželkou Anetou osmdesát procent. Zbývajících dvacet procent vlastní jejich společník Vlastimil Urbanec.

info Foto Janek a Coffeespot
Václav Durďák, jeho manželka Aneta a společník Vlastimil Urbanec.

Čokoládovna a pražírna letos v tržbách rostou přibližně o čtyřicet procent. Zisk ale zůstává obdobný jako loni. „Procentuálně nám klesla ziskovost asi o třetinu, což souvisí se stoupajícími cenami kávy a kakaa. Nákupy surovin nás ročně vyjdou o dvacet milionů korun dráž než v minulosti. U čokolády člověk může šetřit zvyšováním efektivity ve výrobě, ale u kávy s tím opravdu nic nevymyslíte,“ popisuje Durďák.

Na nižším zisku se paradoxně podepsala i dubajská čokoláda, která se stala naprostým hitem. A poptávka po ní byla tak velká, že ji Janek nestíhal vyrábět. V době největšího boomu jí denně odeslal do světa až 5000 kusů.

„Všichni si mysleli, že je to drahá čokoláda, ale složením a pracností v přepočtu na kila se nám z hlediska marže zas tolik nevyplatila. Ale poptávka po ní je dál. A pořád nám dělá kolem pěti procent obratu,“ líčí člen výběru Forbesu 30 pod 30.

Aktuálně je velká poptávka hlavně po adventních kalendářích, vánoční kávě nebo třeba moravské čokoládě, plněné povidly, slivovicí od Žufánka, mákem a drobenkou. Původně měla jít na trh už v roce 2024 jako česká verze dubajské čokolády. Ale ta skutečná dubajská, kterou firma dala na trh jen zkušebně, ji nakonec převálcovala.

„Trochu nám teď jako majitelům chybí doba, kdy jsme sami od píky vymýšleli nové příchutě a výrobky. Rádi bychom se k tomu proto vrátili a občas si něco sami znovu vytvořili,“ přeje si Durďák.

Čokoládovna Janek a Coffeespot si přitom ponechaly i své původní prostory v Uherském Brodě a Babicích, kde funguje úspěšná prodejna kávy. Ta tvoří neuvěřitelnou pětinu celofiremního obratu. A dokazuje, že za kvalitním produktem jsou lidé ochotni jet světa kraj.

Čokoládovna Janek má prodejní franšízu také v Praze a nedávno společně s Coffeespotem otevřela novou franšízu v Brně. „Je to první prodejna, kde obě značky spojujeme. A v podobném duchu bychom chtěli časem vybudovat franšízy ve všech krajských městech,“ plánuje Durďák. Teď se ale hlavně těší na spuštění firemní prodejny v Hradčovicích a na to, až brány své továrny otevře veřejnosti. „Chceme, aby to tu žilo, tepalo a dýchalo.“