Jedinečnost budí zájem. A je skoro jedno, kolika penězi je vykoupená. Dobře to vědí i v karlovarské sklárně Moser, kde vsadili na limitované edice váz za stovky tisíc korun.
Bylo to propojení odcházejícího mistra skláře a přicházejícího uměleckého šéfa. Konec jedné éry a příchod nové. Pocta minulosti, radost budoucnosti. Tím odcházejícím mistrem byl Zdeněk Drobný, který celou svou profesní kariéru věnoval Moseru, za což mimochodem od francouzské vlády získal rytířský Řád umění a literatury. Přicházející novou krví byl designér Jan Plecháč, absolutní vítěz ceny Czech Grand Design 2023.
Jsou to především oni dva, kdo jsou podepsaní pod sedmdesát sedm kusů váz z podjímaného křišťálu s tříbarevným jádrem pojmenovaných Era, které Moser nabízel ve třech barevných provedeních. Každá se signací Moseru, pořadovým číslem a podpisem obou hlavních aktérů. Prodejní cena byla nastavena na sumu čtvrt milionu korun.
Foto Moser
Jan Plecháč s vázou Era.
Zákazníky to ale neodradilo. „Do prodeje jsme ji dali loni v červnu a na konci ledna jsme prodali poslední kus,“ říká Martin Dvořák, nový ředitel sklárny Moser. Jím řízená firma si tak na straně příjmů díky jedinému produktu během krátké doby celkem připsala víc než devatenáct milionů korun. „Limitované edice produktů Moser jsou pro nás klíčové nejen z hlediska obchodního, ale i z pohledu posilování značky. Potvrzujeme jejich prostřednictvím mistrovství našich sklářů a rytců,“ dodal Dvořák.
Podle nového šéfa sklárny, která se od covidové pandemie snaží dostat z červených čísel, je ve světě jen pár lidí, kteří mají své řemeslo tak perfektně zvládnuté jako skláři a rytci z Moseru. „Stojí za tím mnoho let příprav a učení od těch nejlepších, někdy i desítky let, aby dosáhli takové úrovně. To se samozřejmě odráží na výsledné ceně děl a ekonomickém přínosu, který pro sklárnu představují,“ zdůrazňuje Dvořák.
Nový šéf Moseru Martin Dvořák
Generálním ředitelem karlovarské sklárny, kterou vlastní někdejší šéf Škody holding Jiří Zapletal, Kateřina Zapletalová a právník Josef Brož, se letos v lednu stal Martin Dvořák. V minulosti působil jako člen představenstva E.ON Energie, kde byl odpovědný za obchod. Byl také jednatelem německého rodinného holdingu Zambelli a členem představenstva průmyslového uskupení EGE.

Foto Moser.
Limitované edice přitom nejsou něčím, co by se v Moseru v minulosti dělalo ve velkém. Občas se sice limitní produkty objevily, ale spíše nárazově. Z posledních let jsou známé například produkty od uměleckého skláře a designéra Reného Roubíčka.
„Nebylo to ale uchopené koncepčně. To jsem zavedl až já, protože si myslím, že kromě exkluzivní podstaty samotného výrobku je tam ještě hodnota investiční, která zase láká další zákazníky Moseru,“ vysvětluje umělecký šéf Jan Plecháč.
Váza Era ukázala, že takový model funguje. Plecháč v něm hodlá pokračovat a slibuje, že se nebude týkat jen vrcholných produktů, kterým Era svými rozměry a náročností výroby je. „Podle mě má smysl limitovat i menší, levnější věci, což produkt Moseru udělá přístupnější zase někomu dalšímu. Sběratelská hodnota přitom díky exkluzivitě zůstane,“ říká Plecháč, který takové produkty hodlá odhalit ještě letos.
Váza Era je sice vyprodaná, ale Moser má v nabídce další, která se dostane jen k omezenému počtu zákazníků. Přišla dokonce dřív než Era. Vázu pojmenovanou Abyss, česky Hlubina, totiž Plecháč představil v dubnu před dvěma roky na akci Milano Design Week. Tehdy měl v Moseru za sebou první rok a byl to první výrobek, který zcela pod jeho taktovkou v Karlových Varech vznikl.
Foto Pavel Hejný pro Moser
Sklář Jan Plecháč s vázou Abyss.
Rovné a ostré vnější tvary, uvnitř otvor ve tvaru elegantní bubliny, který vznikl díky dechu jediného skláře, jenž je schopný takovou vázu vyrobit. Už jen proto, že se bavíme o výkonu u rozpálené pece, kde manipuluje s píšťalou, na níž nese pětadvacet kilogramů skloviny.
To výrobu vázy Abyss dostává na samou hranici proveditelnosti, což je také jeden z důvodů, proč vzniká v pevně omezeném počtu 99 kusů, z nichž je podle ředitele sklárny aktuálně prodaná víc než třetina. Cena? 295 tisíc korun.
Foto Moser
Foto Moser
Foto Moser
Výroba vázy Abyss.
Abyss tak Moser přenáší do nové doby. Jednak coby výsledek práce uměleckého ředitele, ale i z pohledu samotné výroby. Sklář Zdeněk Drobný odešel do důchodu a jeho pozici obsadil Vlastimil Habart, který v Moseru pracuje víc než dvě dekády. Že on bude tím, kdo bude proměňovat kilogramy žhavé skloviny v ty nejlepší produkty Moseru, začalo být některým lidem ve sklárně jasné už před mnoha roky.
„Byl krátce po vyučení, jednou jsem ho ze směny vezl domů a už tenkrát jsem mu řekl, že bude nejlepší sklář,“ řekl Forbesu Zdeněk Drobný. „Bylo to na něm vidět, protože nás starších sklářů se často na něco ptal, půjčoval si od nás nářadí, aby si s ním mohl zkoušet různé věci, protože ho to bavilo. Nebojí se toho. Má to od pána boha v sobě. To ale nestačí. Je potřeba chtít uspět. A Vlasta uspět chce,“ pokračuje Drobný.
Sněhulák, jak zní Habartova pracovní přezdívka, se v Moseru nejdřív vyučil u tamějšího skláře Milana Mana, s nímž pracoval patnáct let. Pak se stal sklářským mistrem s vlastní partou sám. Když se ale blížila doba, kdy měl Zdeněk Drobný odejít do důchodu, začalo se řešit, kdo na sklářské huti bude dělat ty nejsložitější zakázky. Kdo bude Drobného nástupcem.
A Vlastimil Habart zvedl ruku. Znamenalo to, že se z mistra opět stane „učněm“.
Foto Moser
V popředí odcházející Zdeněk Drobný, v pozadí nastupující Vlastimil Habart.
„To, co dělal pan Drobný, vlastně nikdo moc nechtěl dělat. Jsou to těžké věci. Fyzicky i na přesnost,“ připouští Habart, který si po letech zase začal zvykat, že musí poslouchat a učit se. „To mi trošku vadilo, ale patří to k tomu. Někdy jsme na sebe s panem Drobným byli ostří, ale nakonec jsem rád, že mi svoje umění předal. I když to někdy bolelo,“ pokračuje Habart, který přiznává, že je zřejmě na vrcholu své sklářské kariéry.
Je to tak hlavně on, s kým Jan Plecháč konzultuje své návrhy ještě předtím, než dojde na jejich výrobu. „Vlasta Habart je skvělý a přitom strašně skromný kluk. Když mám nějaký nápad, ukážu mu skici, vysvětlím mu, co mám v plánu, a on mi pak radí, aby výroba byla co nejhladší. Strašně důležité je i to, že je na něm vidět, že chce táhnout za jeden provaz. Takový byl Zdeněk Drobný a stejný je i Vlasta Habart,“ pochvaluje si Jan Plecháč.
Vedle vázy Abyss už spolu přidali další limitované produkty. Plecháč totiž na pařížském veletrhu Maison&Objet letos v lednu představil mísu a nižší vázu, které vázu Abyss z roku 2023 doplňují. Vznikla tak celá limitovaná řada Abyss Family, kterou Moser zákazníkům nabízí za sebevědomou cenu skoro šest set tisíc korun.