Satirické grafiky od Tomáše Břínka, vystupujícího pod pseudonymem TMBK, zná v Česku asi každý. Vydělává si ale i jako influencer. V nové spolupráci třeba navrhoval plechovky pro Budvar.
Ve škole začíná spousta kariér – a svým způsobem tam odstartovala i ta Břínkova.
„Na základní škole jsem posílal kreslené vtipy, to byla moje první sociální síť,“ vzpomíná na svoje začátky známý tvůrce, který, jak sám říká, se zaměřuje na grafickou satiru. „I když zkrácená verze toho, co dělám, je, že lidem měním hlavy,“ připomíná svoje koláže.
Práci influencera se věnuje už zhruba čtrnáct let, živí ho posledních pět roků. Důležité podle něj je, aby mu hlavně partneři nechali prostor, i když většina z nich nastavuje jinak poměrně nekorektnímu TMBK mantinely.
„Většinou spolupráce nebývají tak nalajnované, ale často se tam pak mantinely objeví a jsou čím dál více u sebe. A pak je to někdy traumatizující,“ říká.
Jedním z asi pěti dlouhodobých partnerů, se kterými dělá, je i Budějovický Budvar. Se známým pivovarem spolupracuje poslední dva roky a nyní se spolu pustili do speciálního projektu. Nechali TMBK, aby sám navrhl plechovku pro jejich Budvar 33.
„Přišli za mnou: Pojďme navrhnout vlastní design. Pak jsem se s tím strašně dlouho trápil, snažil jsem se na tu plechovku nacpat nějaké svoje věci a vůbec mi to nešlo, nebylo to ono. Tak jsem vymyslel tu vychytávku, že to za mě vlastně udělali lidi,“ říká.
Své stovky tisíc sledujících na sociálních sítích požádal, aby mu poslali na papírcích vzkazy, které by na novou plechovku rádi umístili.
„Na papírky proto, aby to bylo autentické. Poslali mi jich hrozné množství, snad tři tisíce, museli jsme to s Budvarem vyselektovat. Vše se vyfotilo a naneslo na plechovky,“ popisuje. Tam se jich pak vešlo několik desítek.
Jak se dá prací influencera uživit? Jak se kombinuje tvůrčí volnost s požadavky partnerů? Na jaké politiky se nejlépe dělá satira? Poslechněte si podcast BrandVoice, který nahlíží do zákulisí práce TMBK.