Kosmetický průmysl je i po turbulentních covidových letech na vzestupu. Kam ve světě rychlých trendů směřuje jedna z nejúspěšnějších firem založených na přímém prodeji? Zeptali jsme se ředitelky pro inovace, výzkum a produkty společnosti Mary Kay INC. Dr. Lucy Gildey.
Americká molekulární bioložka a imunoložka dr. Lucy Gildea přijela do Prahy vůbec poprvé. Dorazila z amerického Dallasu, kde vede vývojový tým stojící za složením a podobou veškerých nových přípravků americké beauty společnosti Mary Kay.
Ta nejen v USA, ale i v dalších téměř čtyřiceti zemích světa plní díky svým kosmetickým poradkyním koupelnové poličky milionů zákaznic. Letos firma oslavila 25 let na českém a slovenském trhu a příští rok ji čeká další důležitý milník: šedesát let existence.
Jak vypadá vývoj jednotlivých přípravků vznikajících přímo v Mary Kay
„Málokdo si uvědomuje, že téměř 95 procent práce všech vědeckých týmů je lemováno selháním. Právě díky těmto neúspěšným pokusům se učíme a dostáváme se o krok blíž cíli,“ směje šéfka vývoje firmy Mary Kay. Na otázku, zda to není demotivující nebo depresivní, odpovídá přesvědčivě.
„Vůbec ne. Je to hlavní premisa vědy, a pokud si neužíváte prozkoumávání neznámého, nemůžete tuhle práci dělat. Neúspěch ve vědě znamená podmínku růstu a maximálního úspěchu.“
Délka vývoje, ať už se jedná o krémy, séra, superséra, nebo třeba dekorativní kosmetiku, závisí na komplexnosti přípravku a trvá od jednoho do pěti let. „V týmu mám biology, inženýry, analytiky, toxikology, marketingové specialisty, ale třeba i behaviorální experty,“ vypočítává dr. Lucy Gildea.
Trendy, ale s rozmyslem
Vývoj začíná jednoduchou otázkou: Co chybí našim nezávislým kosmetickým poradkyním, nejen z hlediska jejich podnikání, ale také k uspokojení koncových zákazníků?
Následuje série brainstormingů a výběr ingrediencí, které podle vědeckého týmu zajistí, že daný přípravek doručí to, co slibuje. Na konci je důkladné testování komponentů, simulace užívání zákazníky a zkouška výdrže složení.
„Jsme globální značka a naše zboží převážíme. Musíme si tak být jisti, že přežije cestu letadlem, vlakem a dalšími dopravními prostředky,“ vysvětluje dr. Lucy Gildea, která před svým angažmá u Mary Kay zastávala patnáct let obdobné funkce ve výzkumu a vývoji Procter & Gamble.
Společně se čtyřmi dětmi a manželem žila například v Singapuru. „Z každého místa si člověk něco odváží. Když stojíte v čele společnosti, která působí v tolika zemích, musíte mít například stále na paměti, aby produkty byly atraktivní nejen pro americký nebo evropský trh, ale také pro zbytek světa,“ podotýká.
Jako vedoucí inovací musí mít v hledáčku trendy, které razantně hýbou kosmetickým průmyslem i díky síle sociálních sítí. I proto se dnes Mary Kay soustředí na studium kožního mikrobiomu, jedinečného souboru všech mikroorganismů vyskytujících se na naší pokožce.
„Nedávno jsme zahájili spolupráci s profesorem Jackem Gilbertem z Kalifornské univerzity v San Diegu, který je v oboru jedním z předních odborníků,“ nastiňuje dr. Lucy Gildea jeden z pilířů aktuálního vědeckého zkoumání a možný další produkt.
Trendem je také kosmetika s malým obsahem vody, která při výrobě snižuje její celkovou spotřebu. Dr. Lucy Gildea ho ale komentuje diplomaticky.
„Všechny trendy mají hodnotu a my je v Mary Kay pečlivě posuzujeme. Nikdy nechci říkat, že se nějakému trendu nebudeme jednou věnovat. Nemusí mít pro nás význam teď, ale v budoucnosti třeba ano.“
O něco pozitivnější je její hodnocení oblíbené kosmetiky s obsahem fermentovaných ingrediencí, u používání živých probiotik je však opatrná. „V tomto případě musíte najít ten správný produkt pro zákazníky a také zajistit jeho trvanlivost.“
Obecně se podle ní zvyšuje poptávka po nekomplikovaných, zároveň však účinných výrobcích. A také po hyperpersonalizované péči.
„Je to trochu paradox. Nejsem si jistá, že jsme mu jako odvětví přišli na kloub. Nebude to jednoduché, ale musíme si s týmem vyhrnout rukávy a pustit se do toho,“ říká.
Stejně jako to udělali v období pandemie, kde během extrémně krátkého času vyvinuli dezinfekci na ruce. Tu pak darovali pracovníkům v první linii.