Kosmetický průmysl je i po turbulentních covidových letech na vzestupu. Kam ve světě rychlých trendů směřuje jedna z nejúspěšnějších firem založených na přímém prodeji? Zeptali jsme se ředitelky pro inovace, výzkum a produkty společnosti Mary Kay INC. Dr. Lucy Gildey.

Americká molekulární bioložka a imunoložka dr. Lucy Gildea přijela do Prahy vůbec poprvé. Dorazila z amerického Dallasu, kde vede vývojový tým stojící za složením a podobou veškerých nových přípravků americké beauty společnosti Mary Kay.

Ta nejen v USA, ale i v dalších téměř čtyřiceti zemích světa plní díky svým kosmetickým poradkyním koupelnové poličky milionů zákaznic. Letos firma oslavila 25 let na českém a slovenském trhu a příští rok ji čeká další důležitý milník: šedesát let existence.

Jak vypadá vývoj jednotlivých přípravků vznikajících přímo v Mary Kay

„Málokdo si uvědomuje, že téměř 95 procent práce všech vědeckých týmů je lemováno selháním. Právě díky těmto neúspěšným pokusům se učíme a dostáváme se o krok blíž cíli,“ směje šéfka vývoje firmy Mary Kay. Na otázku, zda to není demotivující nebo depresivní, odpovídá přesvědčivě.

„Vůbec ne. Je to hlavní premisa vědy, a pokud si neužíváte prozkoumávání neznámého, nemůžete tuhle práci dělat. Neúspěch ve vědě znamená podmínku růstu a maximálního úspěchu.“

Délka vývoje, ať už se jedná o krémy, séra, superséra, nebo třeba dekorativní kosmetiku, závisí na komplexnosti přípravku a trvá od jednoho do pěti let. „V týmu mám biology, inženýry, analytiky, toxikology, marketingové specialisty, ale třeba i behaviorální experty,“ vypočítává dr. Lucy Gildea.

Trendy, ale s rozmyslem

Vývoj začíná jednoduchou otázkou: Co chybí našim nezávislým kosmetickým poradkyním, nejen z hlediska jejich podnikání, ale také k uspokojení koncových zákazníků?

Následuje série brainstormingů a výběr ingrediencí, které podle vědeckého týmu zajistí, že daný přípravek doručí to, co slibuje. Na konci je důkladné testování komponentů, simulace užívání zákazníky a zkouška výdrže složení.

„Jsme globální značka a naše zboží převážíme. Musíme si tak být jisti, že přežije cestu letadlem, vlakem a dalšími dopravními prostředky,“ vysvětluje dr. Lucy Gildea, která před svým angažmá u Mary Kay zastávala patnáct let obdobné funkce ve výzkumu a vývoji Procter & Gamble.

Společně se čtyřmi dětmi a manželem žila například v Singapuru. „Z každého místa si člověk něco odváží. Když stojíte v čele společnosti, která působí v tolika zemích, musíte mít například stále na paměti, aby produkty byly atraktivní nejen pro americký nebo evropský trh, ale také pro zbytek světa,“ podotýká.

info Foto Mary Kay

Jako vedoucí inovací musí mít v hledáčku trendy, které razantně hýbou kosmetickým průmyslem i díky síle sociálních sítí. I proto se dnes Mary Kay soustředí na studium kožního mikrobiomu, jedinečného souboru všech mikroorganismů vyskytujících se na naší pokožce.

„Nedávno jsme zahájili spolupráci s profesorem Jackem Gilbertem z Kalifornské univerzity v San Diegu, který je v oboru jedním z předních odborníků,“ nastiňuje dr. Lucy Gildea jeden z pilířů aktuálního vědeckého zkoumání a možný další produkt.

Trendem je také kosmetika s malým obsahem vody, která při výrobě snižuje její celkovou spotřebu. Dr. Lucy Gildea ho ale komentuje diplomaticky.

„Všechny trendy mají hodnotu a my je v Mary Kay pečlivě posuzujeme. Nikdy nechci říkat, že se nějakému trendu nebudeme jednou věnovat. Nemusí mít pro nás význam teď, ale v budoucnosti třeba ano.“

O něco pozitivnější je její hodnocení oblíbené kosmetiky s obsahem fermentovaných ingrediencí, u používání živých probiotik je však opatrná. „V tomto případě musíte najít ten správný produkt pro zákazníky a také zajistit jeho trvanlivost.“

Obecně se podle ní zvyšuje poptávka po nekomplikovaných, zároveň však účinných výrobcích. A také po hyperpersonalizované péči.

„Je to trochu paradox. Nejsem si jistá, že jsme mu jako odvětví přišli na kloub. Nebude to jednoduché, ale musíme si s týmem vyhrnout rukávy a pustit se do toho,“ říká.

Stejně jako to udělali v období pandemie, kde během extrémně krátkého času vyvinuli dezinfekci na ruce. Tu pak darovali pracovníkům v první linii.