Prémiová káva zdarma se mezi českými firmami, zvláště těmi technologickými, ujala jako jeden ze základních benefitů na pracovišti. A jak se nyní ukazuje, plošným zavedením home officu v souvislosti s pandemií koronaviru dokážou firmy právě na kávě dost ušetřit.
Podle ankety Forbesu jde ve většině případů o stovky tisíc, někdy až téměř milion korun.
„Od 16. března, kdy jsme poslali zaměstnance na home office, jsme na kafi ušetřili 915 060 korun,“ vypočítává Ondřej Vlček, generální ředitel Avastu. V jeho kancelářích na Pankráci normálně pracuje zhruba 900 lidí, kteří si dopřávají kávu z Doubleshotu – teď jsou ovšem plošně na home officu.
Na druhé straně Vltavy, v Holešovicích, se v kancelářích Mall Group vypilo také výrazně méně výběrové kávy. Generální ředitel Oldřich Bajer úsporu vyčíslil na 200 tisíc korun měsíčně.
„Pro nás není home office problém. O mnohem větším zapojení práce z domova uvažujeme i do budoucna,“ potvrzuje současný trend. „Umožní to snížit náklady na pronájem i provoz, ale i větší flexibilitu při najímání mimopražských zaměstnanců či maminek na mateřské.“
I v Brně, v sídle letenkové firmy Kiwi.com, teď na kávě šetří stovky tisíc. Konkrétně za duben to bylo 123 tisíc korun, přičemž v bohunických kancelářích běžně pracuje tisícovka zaměstnanců, kteří jsou nyní na home officu.
V dalších společnostech oslovených Forbesem šlo vzhledem k menšímu počtu zaměstnanců (řádově v nižších stovkách) o uspořené desetitisíce. Například v centrále české pobočky SAP běžně padne jeden pytel kávy denně, což za duben vychází na ušetřených 11 tisíc korun.
Zhruba dvojnásobek se vypije v Ciscu, které má v HubHubu v Perlové ulici a na dalších dvou místech v Praze měsíční spotřebu 29 kilogramů kávy, která vyjde na 26 tisíc korun.
Na kávě ušetřily i české startupy. Ten nejnadějnější z nich – Productboard – vydá za kávu z Ema Espresso a Kafe Karlín 11 400 korun. „Ale reálně jsme moc neušetřili, protože jsme všem zaměstnancům na home officu dali možnost objednávat si jídlo přes Uber Eats zdarma,“ podotýká CEO Hubert Palán.
Mobilní vývojáři z STRV během dvou měsíců, kdy měli fyzicky zavřeno, ušetřili 25 200 korun za kávu v hlavních karlínských kancelářích a 3230 korun v Brně, kde – jak říká CEO firmy Lubo Smid – sedí „jen malý týmeček“.
A na závěr pohled do vlastního kávovaru: i Forbes byl celý duben na home officu, což se promítlo do firemní spotřeby zrnek z Miguel Caffé. Tím, že jsme vypili o pět kilogramů kávy méně, vznikla majitelům úspora zhruba čtyři tisíce korun. A samozřejmě i pár drobných na mléku…