Po šestnácti letech vystřídal Ondřej Postránský v pozici generálního ředitele nápojářské společnosti Mattoni 1873 Alessandra Pasquala, který se posunul do funkce výkonného prezidenta. Roli CEO celé skupiny tak vůbec poprvé zastává Čech.
Postránský není ve firmě žádným nováčkem, působí v ní už dvaadvacet let a dokonale ovládá její marketing. Než totiž usedl do ředitelského křesla, řídil strategii značek Mattoni 1873 na všech trzích, kde podnik působí.
„I to mi v nové pozici pomohlo. Znám brandy, vím, co je za každým výrobkem,“ svěřuje se Ondřej Postránský v rozhovoru pro magazín Forbes.
Mattoni 1873 vedete už téměř dva roky. Co jste se naučil nového?
Pozice CEO je mnohem komplexnější a zodpovědnější a já se učím vlastně pořád. Ať už to je výroba, logistika, nebo finance. Tím, jak rosteme, přidáváme nové trhy, kategorie, je toho k učení stále dost.
Ještě v době, kdy byl šéfem Alessandro Pasquale, přišla akvizice s Pepsi. Jak moc je pro firmu klíčová a nakolik posílila její pozici lídra na trhu?
Za tu dobu, co jsem tady, se každé dva roky stala nějaká důležitá akvizice. Ať už to bylo zpočátku v rámci České republiky, poté za hranicemi, nebo když jsme přibírali různé importované značky. Začali jsme s Eckesem, což jsou džusy Granini a sirupy Yo, pak to byly produkty Suntory, tedy značky Schweppes a Dr. Pepper, potom až přišla Pepsi. To vše bylo součástí našich plánů a strategií. A ano, dá se říci, že akvizice Pepsi byla klíčová.
Jaké výzvy a cíle jste si při nástupu určil vy sám a jaká očekávání od vás měli majitelé?
Moje ambice a cíle nejsou důležité. Důležité jsou cíle firmy. My v současné době patříme mezi top největší hráče v oblasti nealka, v rámci celé Evropy. A tady chceme být aktivní pořád a pozici stále posilovat. Pokud bych měl jmenovat mou ambici, ta bude o lidech – udržet ve firmě současné talenty a přilákat nové.
Jak toho plánujete dosáhnout?
Máme tady jeden zajímavý projekt – Mattoni Eagles, zaměřený na studenty vysokých škol. Přihlásilo se nám jich do něj asi sto padesát z různých univerzit a vybírali jsme patnáct. Ti pak absolvovali dvoutýdenní vzdělávací program, v němž přednášejí experti jak z naší firmy, tak i externí odborníci.
Studenti mají možnost se tady naučit, jak v praxi taková firma, jako je Mattoni, funguje. Program chceme otevřít každý rok a udržet dlouhodobě. A s těmi, co budou mít zájem, spolupracovat i dál.
Jaké pozice potřebujete obsadit?
Nabízíme možnosti v mnoha oborech, od marketingu přes obchod, finance, výrobu, laboratoře až po udržitelnost. Zaměstnáváme 3400 lidí v osmi zemích, z toho v pěti z nich máme jedenáct výrobních závodů – v Česku, v Maďarsku, Srbsku, Rakousku a Bulharsku. Přičemž v tuzemsku jich máme nejvíc, dohromady šest – Kyselku, Mnichov, Byňov, Poděbrady, Horní Moštěnice a Prahu.
Jste lídrem na trhu, tak se pochlubte, jak se skupině aktuálně daří?
Za letošek je ještě brzy na nějaká finální čísla, ale samozřejmě odhady máme a věříme, že rok 2024 bude opět rekordní. Ještě je před námi silná vánoční sezona. Co prozradit mohu, to jsou čísla za loňský rok, kdy jsme měli tržby dvaadvacet miliard korun, což byl nárůst o osmnáct procent.
Prodali jsme více než 1,9 miliardy lahví na úrovni holdingu a věříme, že letos překročíme dvě miliardy. Pro srovnání, když jsem před těmi dvaadvaceti lety do firmy nastoupil, prodávali jsme kolem pěti set milionů lahví ročně.
Aktivní jste v mnoha kategoriích, distribuujete například výrobky značky Lay’s, což jsou brambůrky a snacky. Který segment je pro vás nejdůležitější?
To naše hlavní směřování jsou stále nealkoholické nápoje, v nich jsme aktivní ve všech kategoriích, na jakoukoli si vzpomenete, tam máme nějakou značku. Celkem asi čtyřicet značek ve všech zemích.
V nealku je stále spousta možností, nejsilnější a největší kategorií je balená přírodní voda, která má v rámci celého evropského trhu podíl přes čtyřicet procent. Stále populárnější jsou ochucené funkční vody, které jsou na bázi minerálních vod, ale s nějakou další přidanou hodnotou.
Minerální vodu nabízíte i ve skleněných lahvích. Je o ně ze strany zákazníků zájem?
Chceme jim tu možnost nabízet. Na trh jsme uvedli jednolitrovou Mattoni ve skleněné lahvi, teď máme i ochucené varianty, a rosteme tak o padesát procent. Ale pořád je to z nízkého základu, takže nejde o dominantní část našeho prodeje. Ta je v PET lahvích. PET je velmi komfortní a kvalitní materiál, jen nenabízí tu výhodu, kterou má sklo, a to vratnou lahev.
To by se ale mělo brzy změnit. Ostatně usilujete o to už mnoho let.
Doufejme. Věříme tomu, že nejpozději v roce 2026 už zálohované budou. Pokud ne, Česko by bylo takovým posledním ostrůvkem, kde by zálohový systém nefungoval. Protože už běží velmi dobře na Slovensku, letos se začalo zálohovat v Maďarsku, od ledna příštího roku bude v Rakousku, Polsku, v Německu už funguje dlouho. Zavedený je dohromady v šestnácti evropských zemích.
Systém tedy bude fungovat stejně jako u skla?
Ano. Při zakoupení nápoje v PET lahvi zaplatíte zálohu čtyři koruny a ty obdržíte zpět poté, co vrátíte prázdný obal na sběrné místo nebo do automatu. PET lahve jsou pak slisovány a odvezeny k třídění a opakované recyklaci, kde se z nich vyrobí nové.
Díky tomu se materiál může využívat pořád dokola. Je to jediný způsob, jak zajistit cirkularitu materiálu. A ta finanční záloha funguje jako motivace, aby „petky“ nekončily na ulici nebo v přírodě či ve směsném odpadu. Kromě PET lahví se takto budou moci vracet i plechovky.
Odbočme teď k lázním Kyselka. Máte s nimi nějaké plány? Mám totiž takový pocit, že mnoho lidí od vás očekává, že je znovu vzkřísíte?
Pro nás je to bolestné téma v tom, že nám stále někdo přičítá, že to, v jakém jsou stavu, je naše vina. Převládá asi nějaký názor, že ty lázně nám patří nebo patřily, ale tak to není. Je tam osmnáct objektů a z toho ve vlastnictví Mattoni 1873 je pouze pět a ty se postupně zrekonstruovaly nebo rekonstruují.
V jednom jsou byty, v dalším máme naše IT centrum, v dalším je muzeum Mattoni. Většinu těch budov vlastní obecně prospěšná společnost Lázně Kyselka a postupně je opravuje, jenže to jde pomalu. Součástí sdružení jsme rovněž my, ale my jsme také jediní, kdo tam posílá nějaké významnější peníze, nikdo jiný o to zájem nemá. Za posledních dvanáct let jsme do všech rekonstrukcí investovali zhruba sto čtyřicet milionů korun.
Když se řekne Mattoni, napadne mě kromě minerálek i karlovarský filmový festival. Co pro vás znamená partnerství s ním a budete ho dál rozvíjet?
Lidé mají asi představu, že Mattoni byla s festivalem spojená od začátku, ale pravda je, že oficiálním partnerem jsme teprve čtvrtým rokem. Díky tomu tam můžeme přinášet naše aktivace.
Chceme pokračovat v tom, co jsme začali a na co si lidé zvykli. To znamená, že poskytujeme koncerty zdarma, každý den nabízíme line-up českých muzikantů a kapel. To je náš směr, který jsme si určili, neděláme žádnou uzavřenou VIP party, ale akce, které jsou otevřené všem.
Kolik vás to stojí?
Jedna věc je partnerství, a tu částku vám říct nemohu, druhá je aktivace na místě, ale to vám taky neprozradím. Je to ale mnohonásobně víc, řekněme, že se pohybujeme v milionech korun.
Pojďme zpátky k vašim produktům. Chystáte letos ještě nějaké novinky?
Pořád nějaké chystáme. To, co nás hodně zajímá a kde věříme, že jsme evropská a možná i světová špička, jsou ochucené funkční vody, veškeré produkty na bázi minerálních vod. Máme za sebou úspěšnou inovaci Magnesia plus a další inovace jsou před námi.
Za rok 2024 vyšla zpráva agentury Mintel, kde Mattoni thajská limetka s chilli bodovala mezi třemi nejinovativnějšími novinkami. Na to jsme byli pyšní, že produkt z České republiky skóroval mezi světovými inovacemi.
Ale abych se nevyhýbal vaší otázce, tak budeme přidávat další příchuť do řady Mattoni Esence. To je produkt, kde není ani trochu cukru a sladidel, ochucený je pouze přírodním aroma, takže zcela bez kalorií. Přesně tenhle typ zdravého nápoje lidé chtějí.
O jakou příchuť půjde?
Tady budu asi zase trochu tajemný, ale my dopředu neradi něco prozrazujeme. Náš segment je velmi konkurenční, za což jsme sice rádi, ale také to znamená, že se v něm neustále inovuje, a firmy umějí být velmi rychlé. Říci jakoukoli informaci dopředu by nebylo správné, zvláště, když novou příchuť uvedeme až v příští sezoně, do níž je ještě daleko.
Tak co tedy můžete prozradit? Třeba jaká je neoblíbenější příchuť u zákazníků?
Dlouhodobě je to citron, většinou obecně fungují nejlépe citrusové příchutě, třeba i pomeranč nebo limetka. Rozdíl je mezi perlivými a neperlivými vodami. U Dobré vody ochucené neperlivé vede malina a jahoda, tedy spíše ty sladší příchutě.
Setkáváte se s tím, že se vás snaží konkurence kopírovat?
Stále. Ale je to známka toho, že to děláme dobře. Když jsme třeba přišli s Magnesií v modré lahvi, najednou začali tuhle barvu používat i jiní výrobci.
Setkali jsme se s kopiemi produktů i kampaní. Pamatujete na naše ikonické vodní šaty? Tak tahle kampaň byla jednou zahraniční značkou zkopírovaná skoro celá, ale tedy dost špatně.