Zapomeňte na Koch Industries nebo velké farmaceutické firmy. Jedním z nejštědřejších dárců v letošních amerických prezidentských volbách byl krypto průmysl, který na kampaně věnoval přes dvě stě milionů dolarů, asi 48 miliard korun.
Bitcoin ve středu překročil nový cenový vrchol a tentokrát člověk nemusí být zrovna raketový inženýr, aby mu neušel důvod. Je jím možná až trochu přehnané nadšení z předběžného vítězství Donalda Trumpa, tedy muže, který se ve své kampani stylizoval do role prvního „pro-krypto prezidenta“ Spojených států.
Trump mimo jiné slíbil, že v případě svého návratu do Bílého domu podpoří těžaře bitcoinu a další společnosti z daného odvětví. To byl bezesporu velký názorový obrat oproti jeho předchozímu funkčnímu období.
V každém případě se ukázalo, že tyto americké volby, a to jak prezidentské, tak ty méně mezinárodně sledované do amerického Kongresu, výrazně ovlivnil nový hráč – krypto.
Americký krypto průmysl se za administrativy dosluhujícího amerického prezidenta Joea Bidena dostal kombinací netransparentních pravidel a otevřené regulatorní šikany, zejména ze strany americké Komise pro cenné papíry a burzy, na reálné rozcestí, kdy společnosti zvažovaly obětování domácího trhu, nebo alespoň přesun centrál do přívětivějších legislativ.
Podle dat Federální volební komise (Federal Election Commission) utratil krypto průmysl v letošních amerických volbách po součtu individuálních darů a příspěvků do takzvaných super PAC, tedy politických akčních výborů, na které se vztahují benevolentnější pravidla distribuce peněz na podporu jednotlivých politických kandidátů, rekordních 238 milionů dolarů.
To pro zasazení do celkového kontextu přesáhlo příspěvky pocházející z tradičních průmyslových odvětví, typicky zejména ropného a farmaceutického průmyslu.
Výbory super PAC nemohou přímo přispívat konkrétním kandidátům nebo jejich straně, ale vykazují nezávislé výdaje na reklamní spoty, kterými přímo podporují určitého kandidáta, případně útočí na jeho opozici. Jejich hlavní výhoda je, že mohou získávat finance od firem, různých skupin i jednotlivců a nejsou limitováni finančním stropem.
Pokud bychom se podívali na jednotlivé dárce, tak mezi největšími sponzory voleb nalezneme nepřekvapivě největší americkou krypto burzu Coinbase, dále společnost Ripple labs, stojící za volně obchodovatelným platebním tokenem XRP a vyvíjející infrastrukturu pro blockchainové platby, ale také venture kapitálový gigant Andreessen Horowitz (a16z). Samotné tyto tři společnosti věnovaly na kampaň skrze super PAC orientované na podporu pro-krypto politiky 160 milionů dolarů.
Právě pro krypto politické akční výbory super PAC stojí za větší částí příspěvků. Pochází od nich zhruba 181 milionů dolarů. Necelých šedesát milionů dolarů dorazilo od krypto osobností, jako jsou dvojčata Winklevossovi, Chris Larsen, jeden ze spoluzakladatelů Ripple Labs, a dvojice zakladatelů a16z, tedy Marc Andreessen a Ben Horowitz.
Pokud jde o rozdělení krypto sponzoringu, těžily z něj ve finále oba tábory, Trump ale přece jenom podstatně více. Pokud jde o samotné prezidentské volby a přímou podporu, Trumpovi se podařilo získat skrze dary pocházející od krypto sektoru více než polovinu celkových příspěvků.
Federální volební komise tvrdí, že Trump získal více než 22 milionů dolarů v darech od sedmnácti dárců. Kamala Harris získala z krypto sektoru dvanáct milionů dolarů, a to převážně od Chrise Larsena, od něhož pochází 99 procent „krypto“ příspěvků.
Krypto ale letos zamíchalo i volbami do amerického Senátu.
Pokud jde o americké senátní volby, předposlední říjnový týden upozornila agentura Axios na fakt, že politické akční výbory (PAC), které se snaží do Kongresu prosadit pro-krypto kandidáty, utrácejí za reklamu na podporu republikánů o 21 milionů dolarů více, než kolik utratí za reklamy na Demokraty. To je asi o 62 procent více ve prospěch Republikánské strany.
Na první pohled vydával kryptu nakloněný akční výbor Fairshake stejnou podporu kandidátům na obou stranách. Pokud se ale podíváme na celkový obraz, republikáni představují preferovanou variantu. Od 1. ledna 2024 utratil podle dat AdImpactu Fairshake a přidružené super PAC 54,6 milionu dolarů za volební reklamy podporující republikánské kandidáty a 33,7 milionu dolarů za reklamy podporující demokraty.
A výsledek se dostavil. Senát totiž ovládli pro-krypto kandidáti, a to z obou táborů, ti republikánští ale mají přece jenom navrch. Silné zapojení krypto sektoru do letošních amerických voleb již v srpnu neušlo pozornosti neziskové organizace Public Citizen, která tuto aktivitu zahrnula silnou kritikou a prohlásila, že jde o nestoudný pokus relativně malého odvětví narušit americkou demokracii.
A američtí politici si od krypto lobbingu neodpočinou ani v následujících midterm election neboli během průběžných voleb, které se konají v polovině prezidentova mandátu.
Jak na konci října prohlásil Brian Armstrong, ředitel burzy Coinbase: „Po volbách nepolevíme. Dnes oznamuji, že Coinbase přislíbila dalších 25 milionů dolarů na podporu Fairshake PAC, které využije v roce 2026 v rámci midterm election k podpoře dalších pro-krypto kandidátů.
„Kryptovolič je již nyní silou, se kterou je potřeba počítat, ale ta dále poroste. Budeme se dál zasazovat, abychom chránili práva našich zákazníků a pomohli prosadit rozumnou legislativu na hlavních trzích po celém světě,“ dodal.