Tři písmena, se kterými se lze v poslední době setkat ve výlohách večerek, ale i specializovaných prodejnách. Nápisem hlásajícím obsah CBD se honosí nespočet produktů od lízátek přes konopné květy až po oleje.

Přestože komerčním zaklínadlem se CBD stalo teprve nedávno, je tu s námi od nepaměti. Jde totiž o jeden z kanabinoidů – látek přirozeně obsažených v konopí. Dnes je takových kanabinoidů popsáno více než 100, přičemž tím nejznámějším je bezesporu THC.

I proto obklopuje CBD určitá kontroverze: na první pohled jde zkrátka o „legálního sourozence“ THC. Je to však podobné, jako kdybychom srovnávali dodávku a sportovní kupé té samé automobilové značky – obojí sice vyjelo ze stejné továrny, ovšem poměřovat zrychlení obou vozidel je stejně nesmyslné jako dohadovat se o jejich úložném prostoru.

THC a CBD skutečně nemají společného o mnoho více, než že se obě látky vyskytují v té samé rostlině. Zatímco THC by v tomto příměru bylo zřejmě oním sportovním kupé (navíc upraveným pro ilegální pouliční závody), CBD představuje spíše snadno předvídatelnou rodinnou dodávku.

Na rozdíl od THC není látka psychoaktivní a nepůsobí změny lidského vědomí. Po jeho užití tak klidně můžete sednout třeba za volant té dodávky. Stejně tak CBD nepředstavuje problém pro sportovce, neboť není – jako jediný z kanabinoidů – klasifikována jako doping.

Je však nasnadě, že za komerčním úspěchem CBD nejsou věci, které látka nedělá. Počátky jejího výzkumu sahají zhruba do sedmdesátých let, avšak nesrovnatelně větší pozornost byla vždy věnována THC. Karta se obrací až v posledních letech, neboť studie naznačují, že by CBD mohlo mít celou řadu pozitivních účinků na lidský organismus, a lidé by tak mohli profitovat z léčivých účinků konopí, aniž by se intoxikovali THC.

Látka působí v lidském těle proti zánětům, nádorovému bujení či psychózám.

Klíčová zjištění dosavadního výzkumu kanabinoidu CBD shrnuje zpráva Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2018. V ní se mimo jiné dočteme, že CBD vykazuje velmi slibný potenciál stran udržovací léčby dětské epilepsie či schizofrenie.

Dokument dále zmiňuje, že CBD působí v lidském těle proti zánětům, nádorovému bujení či psychózám i úzkostem a látku by šlo využít při léčbě závislostí. Zpráva zároveň uvádí, že zatím žádný z provedených výzkumů nenasvědčuje tomu, že by užívání CBD bylo pro lidské tělo jakýmkoli rizikem, na rozdíl od THC, s jehož užíváním se pojí kupříkladu nebezpečí psychických onemocnění.

Všechny tyto přednosti CBD však může člověk využít jen ve chvíli, kdy má co do činění s produktem, který CBD skutečně obsahuje, a to ve větším než stopovém množství. Právě tady látka poprvé naráží.

Vzhledem k tomu, že CBD není psychoaktivní, není jeho účinek ve srovnání s THC tak výrazný – je spíše pozvolný a dlouhodobý. I to je jeden z důvodů, proč je mnohdy složité odlišit kvalitní CBD produkty od těch, pro které jsou ona tři písmena pouze jednoduchou cestou do zákazníkova košíku.

Jak se pozná kvalita? Zjednodušeně se dá říci, že hlavní roli hrají dva základní faktory: přítomnost dalších kanabinoidů a obsah CBD. Čím více procent CBD produkt obsahuje, tím „více muziky“ obvykle nabídne, ale neplatí to vždy.

Výjimkou jsou produkty s nepřirozeně vysokou hladinou CBD, kdy je kanabinoid ve výrobku obsažen na úkor jiných kanabinoidů, které ovšem usnadňují jeho využitelnost, a produkt tak zůstává navzdory vysokému obsahu CBD vlastně ochuzen. Druhým extrémem jsou obsahy v řádech desetin procenta – takové produkty nebudou mít ani onen dlouhodobý, natož pozorovatelný účinek.

Nejtěžší je čelit předsudkům lidí.

Jak na výše uvedené pohlíží zákon? Samotné CBD nelegální není, ale řada produktů doslova kličkuje mezi paragrafy, které jsou stran konopných produktů často nejednoznačné. Nejkontroverznějším produktem jsou konopné květy, které jsou od „pouličních“ marihuanových k nerozeznání.

Na rozdíl od olejů či kapslí obsahují i THC, byť v legálním stopovém množství (do 0,3 procenta). Je však důležité uvědomit si, že jde stále o přírodní produkt, takže absolutní kontrola nad jeho složením je spíše zbožným přáním než realitou.

V branži kolují informace, že by se legální hranice v budoucnu mohla posunout na rovné procento THC, což by prodejcům umožnilo větší variabilitu pěstování a kultivace květů.

O tom, jak funguje byznys s CBD v Čechách, jsme se bavili se zástupci firmy Dr. Weed, která nedávno otevřela specializovanou prodejnu v pražských Holešovicích. Její zakladatel Adam Báča tvrdí, že nejtěžší je čelit předsudkům lidí, kteří hází CBD do stejného pytle s THC.

„Spousta jich vidí v CBD jakousi legální trávu. Na jednu stranu to může být fajn, protože s užíváním CBD se skutečně nepojí rizika, kterým se lidé vystavují konzumací THC. Na druhou stranu tenhle pohled CBD trochu shazuje a dělá z prospěšné látky, která má sama o sobě co nabídnout, náhražku něčeho jiného,“ říká Báča, podle kterého je škoda na CBD neustále pohlížet optikou srovnání s THC.

Jak doplňuje Michal Mucha, který stojí za tváří značky a marketingem, změnit tento pohled je běh na dlouhou trať. „Počáteční pozice je dost komplikovaná, protože stojíme mezi dvěma extrémy. Na jedné straně jsou večerky, sázející na takovou tu cool image konopí, ale vlastně jim nejde o prodej CBD jako takového, na druhé straně zase šarlatáni, kteří by CBD přisoudili i moc léčit covid,“ shrnuje situaci.

Sociální sítě se dívají na obsah připomínající marihuana skrz prsty.

„Nám jde hlavně o to, aby člověk, který k nám přijde, přesně věděl, co mu CBD může přinést, a přistupoval k téhle látce s reálnými očekáváními, založenými spíš na relevantních výzkumech než na designu krabičky nebo reklamních sloganech,“ říká Mucha.

Osvěta je ale komplikovaná skutečností, že dostat obsah týkající se konopí k danému publiku skrze sociální sítě je často nemožné – platformy se dívají na obsah připomínající marihuanu skrz prsty. V důsledku omezené možnosti přímé placené propagace vsadil Dr. Weed na influencery, ale i v takovém případě se zmínka musí obejít bez přímého odkazu na web.

Dvojice se shoduje na tom, že zlomovým bodem bylo nedávné otevření prodejny, jejíž měsíční obrat se k jejich překvapení blíží číslům online prodeje, které činí zhruba čtvrt milionu korun měsíčně. „Kamenný obchod je pro nás důležitý hned v několika směrech. Je to možnost, jak aspoň částečně překonat tu restriktivní bariéru sociálních sítí, kdy místo samotného produktu můžeme poukazovat spíš na ten komunitní rozměr,“ přibližuje Báča.

Vydání Forbesu American Dream!

Právě komunitu by rádi pomohli budovat jednak akcemi na prodejně, až trochu poleví koronavirová opatření, ale také skrze svůj web. „Lidé nám čas od času posílají příběhy, jak jim CBD pomohlo, které je radost sdílet s ostatními. Vědecké studie jsou nepostradatelné, na těch to povědomí o látce musí stát, ale je fajn statistiky občas vyměnit za konkrétní osudy. Nám samotným to vždycky udělá radost a věříme, že stejně zajímavé je to i pro naše publikum,“ soudí zakladatel firmy.

A plány do budoucna? „Chceme lidi seznámit s tím, co CBD je, a pak je udržovat v obraze, protože studie se v poslední době jen hrnou a pro laika je těžké se v tom množství informací vyznat. S tím souvisí osobní přístup, takže bychom rádi otevřeli další kamenné prodejny a společně s tím rozšířili sortiment.“

Zároveň by si však Adam Báča přál, aby došlo ke změně legislativy – a stát přestal kolem tématu CBD chodit jako kolem horké konopné kaše.