Účet na některé ze sociálních sítí má v Česku 53 procent podniků. Ve srovnání se situací před deseti lety je to více než trojnásobek.

Využití umělé inteligence v podnikatelském sektoru zatím příliš rozšířené není. Tuto pokročilou technologii využívá 28 procent velkých českých firem, v případě malých podniků jsou to pouze jednotky procent.

Vyplývá to z dat, která 18. října zveřejnil Český statistický úřad. Vychází z údajů od přibližně osmi tisíc firem s nejméně deseti zaměstnanci.

Přístup k internetu má podle statistiků 97 procent českých firem. Téměř 45 procent podniků se k síti připojuje rychlostí přes sto megabitů za sekundu, přičemž jejich podíl se za posledních deset let zvýšil více než pětinásobně.

Zvyšuje se rovněž podíl firem, které využívají takzvaný superrychlý internet s rychlostí stahování nejméně jeden gigabit za sekundu. V současnosti využívá takové připojení 7,5 procenta podniků, u velkých firem s více než 250 zaměstnanci to je šestnáct procent.

S rozšířením internetu souvisí také nárůst aktivity firem na sociálních sítích. Účet alespoň na jedné z nich má 53 procent podniků v Česku, v případě velkých firem to je 88 procent. Na sociálních sítích se prezentují hlavně cestovní agentury, média nebo poskytovatelé ubytování, zjistili statistici.

Více než polovina firem alespoň s deseti zaměstnanci má profil na Facebooku nebo na profesní sociální síti LinkedIn. Necelých třicet procent podniků je zaregistrovaných na Instagramu, serveru YouTube, na Flickeru nebo jiné podobné platformě pro sdílení multimediálního obsahu. Osm procent firem je na sociální síti X, dříve Twitter, případně na jiném blogu.

Sociální sítě podnikům pomáhají především při sebeprezentaci nebo k propagaci produktů. Jejich prostřednictvím však stále častěji hledají i nové zaměstnance.

„V roce 2023 nabízelo na sociálních sítích volné pracovní pozice 64 procent firem, které zde měly vlastní účet. V roce 2015 jich bylo 42 procent, tedy o třetinu méně,“ uvedla Eva Myšková Skarlandtová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Postupující digitalizace podnikatelského sektoru se projevuje také zvýšeným zájmem o služby, úložiště nebo programy, které jsou prostřednictvím internetu dostupné odkudkoli.

„Obliba používání placených cloudových služeb podniky se postupně zvyšuje. Nejnovější data ukazují, že tyto služby nakupuje již téměř polovina firem v Česku, tedy dvakrát více než v roce 2017,“ konstatovala Kamila Burešová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Dlouhodobě nejčastěji nakupovanou cloudovou službou jsou e-mailové adresy na vlastní firemní doméně, datová úložiště a kancelářské programy.

Naproti tomu technologie umělé inteligence v Česku zatím příliš rozšířené nejsou. Nejlépe jsou na tom velké firmy s více než 250 zaměstnanci, v jejichž případě podíl subjektů využívajících AI činí 28 procent.

Naopak u malých firem jsou to pouze čtyři procenta a u středně velkých podniků zhruba deset procent. Nejčastěji slouží firmám AI pro pokročilou práci s texty nebo lidskou řečí, případně využívají technologie strojového učení.