Po roce plném rekordů se vrací. Martin Mikyska alias Mikýř má za sebou vítězství v Survivoru, geniální marketingový tah v podobě vlastní show v O2 areně i milionové tržby. Teď znovu vstupuje na scénu a slibuje velký návrat ke kořenům.
Břitký humor, dynamický střih, jazyková hravost, ale i snaha nastavit zrcadlo bizarnímu obsahu na českém internetu. To jsou ingredience úspěchu, díky kterým Mikýř nasbíral miliony zhlédnutí a zařadil se mezi nejlépe placené youtubery v Česku.
Po roční pauze se on a jeho tým vracejí s novou desetidílnou sérií. První epizoda s názvem Z doktorky ezokněžnou, kde si bere na paškál molekulární genetičku Soňu Pekovou, za 24 hodin překonala hranici 150 tisíc zhlédnutí.
„Po Survivoru se nic zásadního nedělo. Když jsme pak vypustili epizodu se Soňou Pekovou, lidé byli nadšení – Mikýřova úžasná pouť internetem se po roce vrací,“ říká jednatřicetiletý Martin Mikyska, jeden z výběru 30 pod 30 2022, se kterým se setkáváme v jeho holešovické kanceláři. Abychom prolomili ledy, začínáme focením i s Vilémem Fraňkem a Janem Cónem, kteří společně se samotným Martinem tvoří klíčový tým stojící za celou značkou Mikýř.
„Možná zlepšíme kvalitu obsahu, storytelling, ale jinak si nemyslím, že je potřeba dělat to jinak než v minulosti. Kromě vylepšené kvality se ale chceme víc soustředit na periodicitu,“ nastiňuje letošní plány Vilém Franěk, když se asi po půlhodině focení usadíme v jejich natáčecím studiu.
Právě pravidelnost je něco, co značku Mikýř dlouhodobě trápí. Loni například vyšel pouze jeden díl MÚPI, tedy Mikýřovy úžasné pouti internetem. I přesto to ale nakonec byl pro Martina Mikysku a jeho tým po finanční stránce doposud nejlepší rok.
Foto: Jan Rasch – Rasch Media
Martin Mikyska alias Mikýř
Splnil si sen a prodal ho, kde mohl
Úspěšný rok měl Mikýř díky výhře v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024. A své vítězství se nebál vytěžit na maximum. Účast v Survivoru byla Mikyskův dlouhodobý sen, a jak přiznává, hlásil se už před víc než deseti lety i do reality show Robinsonův ostrov.
„Chtěl jsem to zažít. Byl jsem fanda pořadu, takže jsem si splnil sen. Myslím si, že život by se měl žít. Když stojím před rozhodnutím a vím, že se tomu v osmdesáti zasměju, jdu do toho,“ říká představitel Mikýře a přiznává, že osobně jej to asi nijak neposunulo. „Nevím, jestli to bylo smysluplné, ale bylo to vtipné,“ směje se.
Účast v Survivoru výrazně ovlivnila tvorbu tria Mikyska, Franěk a Cón na celý rok. „Zatímco Martin měl půlroční ‚dovolenou‘ v podobě účasti v Survivoru, my s Vilémem jsme mezitím naplno pracovali na tom, abychom z této příležitosti vytěžili maximum. Netušili jsme, jestli vyhraje, ale věděli jsme, že už samotná účast může znamenat něco velkého,“ vysvětluje Cón.
Výhru investovali do pronájmu největší haly v Česku, pražské O2 areny, kde Mikýř natočil „Jediný rozhovor v životě“ s moderátorem Survivoru Ondřejem Novotným. Video následně nabídl svým předplatitelům na platformě HeroHero, přičemž ještě před jeho zveřejněním strategicky zvýšil cenu za přístup na svůj profil.
Tímto krokem Mikýř víc než zdvojnásobil svou uživatelskou základnu na HeroHero na třicet tisíc uživatelů, a stal se tak nejsledovanějším tvůrcem na této platformě. Rozhovor mu přinesl deset až dvanáct milionů korun. „Prodali jsme každý krok všem našim partnerům,“ konstatuje Franěk. „Martinovi O2 arena přitom přišla jako hrozná blbost a bizár a týden protestoval. Nakonec se nám ho ale s Vildou podařilo zlomit,“ směje se Cón.
Mikyskovo vítězství v Survivoru bylo unikátní i díky komunitě, kterou měl vybudovanou. „Dnes lidé chodí do reality show bez té předchozí práce, čímž vlastně snižují šanci na pozdější úspěch,“ konstatuje Franěk a na chvíli se vracíme k počátkům jejich kariéry.
Foto: Jan Rasch – Rasch Media
Foto: Jan Rasch – Rasch Media
Foto: Jan Rasch – Rasch Media
Close friends – Martin Mikyska, Vilém Franěk, Jan Cón. Foto: Jan Rasch – Rasch Media
Internetem nepolíbený, ale zvídavý
Martin Mikyska si přitom ještě před pár lety nepředstavoval, že se jednou zařadí mezi nejlépe placené youtubery. Od útlého věku se totiž soustřeďoval především na svou sportovní kariéru. Již od devíti let se účastnil snowboardových závodů, ve čtrnácti letech se dostal do juniorské reprezentace a několikrát se stal mistrem České republiky ve slopestylu.
Paralelně se svou snowboardingovou kariérou se věnoval zpracovávání a úpravě fotek a videí, jež využíval jako sebepropagaci před sponzory, což nakonec vyústilo ve čtyřleté působení ve videoprodukci pro firmu Inmove Films, kde pracoval na zakázkách třeba pro Škodovku.
Když si uvědomil, že v profesionálním snowboardingu už nedosahuje špičkové úrovně, začal se více soustřeďovat na tvorbu videí. „Každý sportovec musí někdy skončit. Já jsem si to uvědomil dřív než ostatní. Vzhledem k tomu, že jsem nebyl na světové úrovni a příliš jsem si tím nevydělával, pokračování mi nedávalo smysl,“ vysvětluje Mikyska.
Později nastoupil na Vysokou školu ekonomickou, obor oceňování podniků. Dostal se do firmy z oboru, kde ale po roce zjistil, že to pro něj nebude to pravé. Videoprodukci se mezitím věnoval už jen víkendově. I přesto si tím ale dokázal vydělat trojnásobek toho, co při oceňování.
Jeho prvním projektem byl v roce 2018 YouTube pořad Mikýřův prkenný přehled, který měl sice podobný formát jako pozdější Mikýřova úžasná pouť internetem, ale zaměřoval se především na osobnosti ze světa snowboardingu.
„Jedno video mělo třeba čtyři tisíce zhlédnutí, což se mi v té době zdálo neuvěřitelné. Bylo to ale pořád hobby, protože zatímco za jedno video jsem ze začátku dostával pět až deset tisíc korun, v práci jsem si na zakázkách vydělával až osmdesát tisíc korun,“ vypráví Martin.
Tehdy si jej všimli Vilém Franěk a Jan Cón, kteří tou dobou dělali marketing pro Mall.tv. „Já jsem vystudoval medicínu, během které jsem pracoval pro platformu Stream a pak pro Mall.tv, kde jsem mohl zužitkovat svou lásku k digitální komunikaci,“ představuje svou kariérní cestu Vilém Franěk. „Já jsem vystudoval mediální studia, ale má cesta po studiích také vedla do marketingu, kde jsme se v Mall.tv střetli s Vilémem,“ doplňuje ho Cón.
Martina Mikysku tehdy oslovili s nabídkou vytvářet zábavná videa pro Mall.tv. „Zkoušel jsem ho, protože má snowboardovou minulost stejně jako můj bratranec. Trvalo to rok, než se nám Martin, který mimochodem nečte e-maily a neodpovídá na zprávy, ozval,“ vzpomíná se smíchem Vilém Franěk na to, proč oslovili zrovna Mikysku.
Mezitím přišel covid, který Martina připravil o zakázky v Inmove Films. „Tím se vše změnilo a rozhodl jsem se, že to zkusím,“ vysvětluje svůj obrat Mikyska. „My jsme navíc s Martinem zjistili, že jsme sousedi, tak jsme dali kafe a bylo,“ upřesňuje Cón.
A tak se 6. června 2020 zrodila Mikýřova úžasná pouť internetem, která odstartovala s epizodou Bouře jménem Richard Krajčo řádí na internetu, již na YouTube k dnešnímu dni zhlédlo 451 tisíc uživatelů. Následovala neméně populární epizoda o ViralBrothers.
„Během dvou měsíců jsem tomu začal hodně věřit, takže jsem tomu obětoval i budoucí rozvoj v druhé firmě,“ popisuje Mikyska počátky spolupráce.
„Nejvtipnější na tom všem bylo, že jsem byl českou youtubovou scénou absolutně nepolíbený. Vůbec jsem nevěděl, kdo je Tary nebo ViralBrothers. Bylo to pro mě něco mimozemského a chtěl jsem tomu porozumět,“ vzpomíná Mikyska.
Budoucí úspěch pořadu formovaly dva klíčové momenty – když Martin začal pracovat s komunitou a MÚPI se velmi rychle stalo nejvíc komentovaným pořadem na Mall.tv a když epizody začali dávat na YouTube. Než se ovšem podařilo vytvořit epizody, které mají stotisícové zhlédnutí, trvalo to osm měsíců.
Plán B prý kluci nepotřebovali. Věděli, že kdykoli se může kdokoli z nich zvednout a jít jinam a vydělat si víc peněz. „Nás to ale natolik baví, že nás to nikdy nenapadlo. Primárním cílem totiž nikdy nebyl výdělek,“ říká Franěk.
Foto: Jan Rasch – Rasch Media
Close friends – Martin Mikyska, Vilém Franěk, Jan Cón
„Dělám obsah, abych ze čtvrtiny pobavil sebe, ze čtvrtiny lidi. A z padesáti procent mě žene potřeba opravit, co je na internetu špatně – díky velkému dosahu můžu ochránit velké množství lidí před pochybným obsahem,“ zamýšlí se nad svým působením Mikyska.
Nechceme se spoléhat jen na Mikýře
Dva roky Mikýřova úžasná pouť internetem vznikala pod hlavičkou Mall.tv, než trio Mikyska, Franěk a Cón pochopilo, že jsou schopni to dělat sami na sebe. V roce 2022 si tak otevřeli kreativní agenturu Close friends, ve které je Mikyska stoprocentním vlastníkem a pod kterou pořad pokračuje.
Martin Mikyska je ten, kdo většinou píše scénáře a má vizi z hlediska střihu a kreativity. Vilém Franěk a Jan Cón se starají o provozní a obchodní část. „Aby Martin mohl dělat svou práci co nejefektivněji, museli jsme ho zbavit veškeré operativy. Zároveň už má dnes k ruce i lidi, kteří pomůžou třeba se stříháním nebo scénářem,“ vysvětluje Cón.
Práce s Mikyskou je prý jako práce s každým umělcem – žije ve svém světě, má svou unikátnost, přemýšlí svým vlastním způsobem. Na jeho týmu je, aby do toho dostal predikovatelnost. „Dost blbě se to koriguje, takže nám dlouho trvalo, než jsme se sladili,“ popisuje spolupráci s Mikyskou se smíchem Franěk.
Nejtěžší prý bylo přesvědčit partnery, že vědí, co funguje. „Průlomem bylo, když se nám podařilo nakopnout spolupráci s korporáty, jako je třeba Česká spořitelna. Teď už firmy věří naší kreativitě a nechávají nás pracovat. K velkým zakázkám patří třeba i Mixit nebo Foodora. Řešíme i generální partnerství,“ naznačuje Cón.
Zatímco na začátku natáčeli zhruba čtyřminutové epizody, což byl přibližně týden práce jednoho člověka, dnes dělají půlhodinové epizody, které na měsíc zaměstnají sedm lidí. „Víc než třicet vteřin videa denně neuděláme,“ přibližuje Franěk.
K MÚPI, na kterém aktuálně pracuje zhruba třináct lidí, se postupně nabalily i další agenturní činnosti. Už před časem se totiž v Close friends rozhodli, že se nebudou soustřeďovat jen na Mikýře, aby to všechno nestálo pouze na Martinovi.
„Kdyby se třeba MÚPI sesypala, může Martin dělat v agentuře kreativce. Letos vlastně poprvé míříme k tomu, že nám víc vydělá agenturní část,“ zmiňuje Cón s tím, že primárním cílem nikdy nebylo vydělat co nejvíc peněz, ale spíš udělat pořad a Mikyskovo fungování udržitelné.
Dvacetičlenná agentura Close friends se dnes tři týdny v měsíci věnuje i dalším deseti tvůrcům, mezi které patří třeba Čestmír Strakatý nebo Vojta Kotek, a také firemním zakázkám, jejichž cílem je pomoci firmám a jednotlivcům s tvorbou poutavého obsahu na internet.
„Bohužel na internetu je největší množství těch, kteří nemají co říct, a navíc nemají ani zábrany – bizár se normalizoval a jeho tvůrcům se dává čím dál tím větší prostor. Naší firemní vizí je pomáhat na internetu vyniknout těm, kdo mají co říct. Chceme zkrátka naředit podivný obsah českého internetu lepším a ideálně i edukativním obsahem,“ vysvětluje Franěk.
Foto: Jan Rasch – Rasch Media
Close friends – Martin Mikyska, Vilém Franěk, Jan Cón
Zatímco v roce 2022 začínali s tržbami milion korun ročně, v loňském roce jejich tržby díky účasti v Survivoru a následné akci v O2 areně překročily dvacet milionů korun.
Druhý rok jejich působení, 2023, byl ovlivněn dílem o scientologii, který měl 1,4 milionu zhlédnutí (druhé nejsledovanější video), ale zároveň byl nejprodělečnější, protože v něm nebyla žádná reklama. „Chtěli jsme, aby to bylo čisté. Cílem bylo lidi edukovat. Za ten rok jsme přišli o dva miliony korun a agentura se ocitla tři miliony v minusu,“ zmiňuje Franěk s tím, že další rok byl přestřelený Survivorem, takže až teprve letos budou zjišťovat, jak na tom jsou.
MÚPI má dnes na YouTube 683 videí a 383 tisíc odběratelů. Dalších sto tisíc uživatelů má projekt Tohle není MÚPI. Nejvyšší sledovanost (1,8 milionu) měla epizoda s Shopaholic Adel. Vůbec nejlépe monetizovaným počinem byl zmiňovaný „Jediný rozhovor v životě“, vysílaný z O2 areny, který Mikyskovi a jeho společníkům vydělal mezi deseti a dvanácti miliony korun.
Epizody MÚPI začínaly s rozpočtem pět tisíc za díl. Dnes se rozpočet na jeden díl pohybuje mezi 400 a 700 tisíci v závislosti na frekvenci výroby.
Změnit mě můžou jen dva momenty
Hlavním cílem projektu Mikýřova úžasná pouť internetem je teď profesionalizace tvorby. „Musíme se naučit procesy. Epizody MÚPI se pořád odkládaly o týdny a nikdo moc nevěděl, kdy vlastně budou. To se teď snažíme změnit,“ vysvětluje Cón a dodává, že až se to podaří, MÚPI pravděpodobně čeká cesta do zahraničí.
„Na světovém trhu nikdo nečeká a my musíme být připraveni,“ dodává. Internet je v mnohém neúprosný. Člověk je tam jen tak dobrý jako jeho poslední video,“ doplňuje se smíchem Franěk s tím, že termín expanze je blíž než kdy předtím. O zahraničí si prý povídají už asi dva roky.
Martin Mikyska otevírá i další téma, které může MÚPI změnit. „Počítám s tím, že jednou dojdeme do bodu, kdy se moje tvorba bude muset nějak transformovat. První takový potenciální zlom může přijít se založením rodiny – možná mě to změní osobnostně a budu třeba mnohem efektivnější. Anebo taky můžu narazit,“ vysvětluje bavič s tím, že rodinu by chtěl založit do pěti let.
Pokud by k tomu nedošlo, dalším milníkem je podle něj čtyřicítka. „Nevím, jestli pro mě v tomhle věku bude na takových platformách místo,“ nechává Mikýř tuhle kapitolu otevřenou, ačkoli na globální scéně by ve čtyřiceti rozhodně nebyl výjimkou.